Vroeg uit de veren! Op naar de tweede dag van SMWRdam! Vandaag van 09.00 tot 18.00 uur geïnspireerd raken door presentaties, notities maken en netwerken. Ieder uur een nieuwe spreker en mijn agenda is volgepropt om het mee te maken. Hieronder lees je een samenvatting van deze dag waarbij ik een aantal presentaties belicht.

Aangekomen bij het nhow hotel, zie ik dat het druk is. Mensen staan in de rij voor hun toegangspas. Ben ik even blij dat ik maandag mijn pas al heb ontvangen! Even buiten wachten bij die mooie gele wagen met transformer logo op de zijkant en dan kan de dag beginnen.

End the mindless use of jargon

ByJrAXBIIAEkKW2Onze eigen Dimitri Lambermont heeft als copywriter 15 jaar ervaring in zowel online als offline communicatie. Hij vraagt zich vaak af waarom we het zo moeilijk maken voor onze klanten. We storen ze met saaie inhoud, websites vol overbodige informatie en een overdaad aan knoppen. Ingewikkelde teksten die het moeilijk maken te begrijpen wat we precies aanbieden. Waarom spreken we niet met een menselijke stem tegen onze klanten? Het is tijd om een eind te maken aan het hersenloze gebruik van jargon.

In Nederland is 28% laaggeletterd. Dat zijn 1.3 miljoen mensen. Dus 1 op de 9 mensen heeft moeite met lezen. 32% van de laaggeletterden heeft een lager inkomen. 28% zijn ouderen en 6% van alle werkenden lezen moeilijk. In Rotterdam zijn dat 100.000 mensen. Gemiddeld heeft 40% b1 leesniveau en 20% zit daar weer onder. Zeer frequente woorden worden begrepen. Dit zijn slechts een aantal confronterende cijfers die gaan over offline lezen. Online is het nog slechter gesteld met het leesgedrag. De meeste gebruikers van websites scannen alleen maar. We kijken naar woorden, koppen of delen van een pagina. Mobiel lezen is 48% moeilijker dan lezen vanaf een beeldscherm. 1 op 1 doorzetten van een website op mobiel is af te raden. Maar het wordt nog erger want we schrijven te moeilijk: meer dan 15 woorden in een zin; meer dan 3 lettergrepen in een woord; meer dan 5 zinnen in een alinea. Allen woorden of taalgebruik die niet passen in het dagelijkse vocabulaire. Jargon en buitenlandse termen snappen we gewoon niet. Bedrijven gebruiken teveel formele communicatie.

Gelukkig is er social media. Elk gesprek is daar normaal. Social media verkleint de afstand tussen organisaties en de ‘gewone’ mens. Dankzij social media kunnen we eindelijk het gesprek aangaan. We praten met een menselijke toon. Op twitter moet dat in 140 leestekens en kunnen we niet anders dan het simpel houden. Bedrijven hebben geleerd dat jargon en formele communicatie de norm is. Social media kan bedrijven leren dat die norm veranderd is. We praten weer normaal met elkaar. Informele communicatie is de norm. Verander daarom als bedrijf je online teksten of accepteer dat mensen vertrekken.

Badass content creatie

Hoe maak je sociale content? Wie zijn verantwoordelijk voor het maken van die visuele inhakers en wat zijn hiervoor de gouden regels? Dit is een inspirerende presentatie met maar liefst 132 sheets … maar absoluut niet saai! “Het creëren van sociale content is fantastisch.” Dat is wat Jordi van de Bovenkamp laat zien. Dus ik leun achterover en geniet ontspannen van zijn presentatie.

Jordi laat in sneltreinvaart zien wat hij allemaal heeft gemaakt voor topmerken in Nederland. Wat een briljante humor heeft deze man. Hieronder zijn presentatie met voorbeelden van inhakers die je misschien wel kent.

Als afsluiter geeft Jordi ons nog enkele tips en tricks mee.

To do’s:

  • Haak niet in om het inhaken;
  • Korte copy: zeg veel in weinig;
  • Brand visuals: niet teveel;
  • Wees snel > klein team;
  • Maak content dat past bij je merk;
  • Ga de conversatie aan;
  • Reclame maken is tof, maar de helft is nog niet ontdekt.

To do-le-dokie list:

  • Teveel details in visuals;
  • Te veel, te vaak;
  • Weinig waarde hechten aan esthetica;
  • Like, share & win.

Contentmapping

Je hebt net urenlang zitten zweten om je blogpost zo aantrekkelijk en compleet mogelijk te maken. Of je bent weken bezig geweest met het voorbereiden voor het produceren van een opvallende film. Je bent eindelijk tevreden over het eindresultaat en publiceert het. Je plaatst een paar tweets, een update op Facebook en LinkedIn en een post op Google+, gewoon omdat het kan. En dan? Vingers gekruist en hopen dat het wordt gelezen of gezien. Klinkt dat bekend?

Het is mogelijk de zichtbaarheid van je content te vergroten en de effectiviteit ervan te optimaliseren. Kies zorgvuldig welke onderdelen van content je plaatst, en waar. “Dat is contentmapping.” Carlijn Postma laat in een workshop zien hoe je contentmapping in 5 stappen gebruikt.

ByOMG3EIYAIBbtt

1. Bepaal je onderwerp

Welk onderwerp wil je onder de aandacht brengen? Dat kan een bestaande uiting zijn – heb je bijvoorbeeld een interessante blogpost? Of staat er in je magazine een interessant artikel waar je meer aandacht voor wilt hebben? – het kan ook een nieuwe publicatie zijn. Bijvoorbeeld een filmpje waar je aan werkt. Bepaal ook alvast het bronbestand voor je hoofdonderwerp: waar verwijs je naar in je ‘gecontentmapte’ berichten? Link je naar een pagina op je website waar het hele artikel staat? Of naar de video op YouTube? Dat wordt het bronbestand waarnaar je in zoveel mogelijk posts verwijst. Maar altijd met de voorwaarde dat het relevant is.

2. Delen naar vijf subonderwerpen

Deel nu je artikel of onderwerp op in meerdere subonderwerpen. Als richtlijn kun je vijf onderwerpen aanhouden. Denk goed na over de relevantie van je subonderwerp, maar bedenk ook dat het nog geen kant-en-klare posts zijn.

3. Bedenk vier invalshoeken bij je subonderwerpen

Probeer nu bij de verschillende subonderwerpen nog eens vier invalshoeken te bedenken voor je updates. Bedenk daarbij ook de vorm waarin je dat het beste kunt gieten. Is het een interessante headline, of misschien een citaat? Leent het zich voor een mooie infographic? Een fraaie fotocollage? Misschien toch een korte quote op video? Op deze manier heb je al twintig verwijzende berichten voor het onderwerp dat je onder de aandacht wilt brengen.

4. Bepaal de contenttypen en kanalen

Dat doe je natuurlijk niet allemaal tegelijk en zeker niet op hetzelfde kanaal. Daarom is het handig om ook alvast na te denken over het kanaal waarop je de verwijzende content wilt plaatsen. Houd rekening met de eigenschappen van het netwerk of medium. Pas bijvoorbeeld op dat je op Facebook niet te veel tekst plaatst. En waar je op Facebook vaak een informele toon aanslaat, kenmerkt LinkedIn zich door wat formeler taalgebruik.

5. Plan je posts over een langere periode

Nu kun je al je posts uitzetten in tijd. Bepaal over welke periode je het onderwerp onder de aandacht wilt brengen en verdeel de updates. Varieer ook in tijdstippen. Post dus niet alleen maar ‘s ochtends om 10.00 uur, maar verspreid het over de dag. Op die manier bereik je het grootste lezerspubliek (tenzij je natuurlijk een klein publiek wilt bereiken en je boodschap vooral wilt herhalen). Uit statistieken van verschillende sociale media kun je afleiden wanneer jouw publiek online is. Daaruit kun je bijvoorbeeld opmaken dat je doelgroep veelal ‘s avonds en in het weekend online is. Maak eventueel gebruik van de mogelijkheid om updates in te plannen.

Zwaar

Een dag intensief luisteren, hoe inspirerend ook, is best zwaar! Natuurlijk mag je helemaal zelf bepalen of je ieder uur een presentatie bijwoont, maar als enthousiasteling doe je dat toch! Ik ben moe! Gelukkig mag ik in een top hotel overnachten. Ja, ik heb het zwaar …


Geschreven door