Dus je hebt een Facebook fan pagina met 100+ likes. Daar houdt het vervolgens ook op. Want je hebt geen fans die je updates liken, geen verkeer naar de website en geen interactie. 

En dat terwijl je nog wel zulke hoge verwachtingen had van Zuckerberg zijn miljoenennetwerk. Het krijgen van een like blijkt net zo zeldzaam te zijn als een paarse olifant. Fans zijn angstaanjagend stil, ook al vraag je ze van alles en nog wat en daag je ze uit om mee te doen met acties en gesprekken. Facebook levert in de eerste maanden niets op en dus besluit je er ook maar niet veel aandacht meer aan te besteden.

Toch lezen we allemaal mooie verhalen dat Facebook geweldig veel op kan leveren. Met prachtige voorbeelden van KLM, Chevrolet en CoolBlue. De vraag is alleen wat je aan deze voorbeelden van miljoenenbedrijven hebt, als je zelf draait op miljoenen minder.

Vrij weinig dus. Behalve enige inspiratie en misschien een paar dagen wat extra motivatie om een paar minuten langer per week aan Facebook te besteden. Of er misschien een paar advertenties op te zetten om zo een honderdtal extra likes te winnen.

Facebook Pagina Spookstad

Daar ligt volgens mij het grootste probleem voor veel merken die iets met Facebook willen. Dat er eigenlijk helemaal geen tijd is om de Facebook pagina pro-actief te gebruiken zoals die mooie ‘top tiens’ voorstellen. Of omdat er een plan mist en de motivatie ontbreekt, om met die fans die je merk leuk vinden, wél serieus aan de slag te gaan.

Als je daar als merk geen zin in hebt, of geen tijd, laat die Facebook pagina dan lekker zitten.

Er zijn er al meer dan genoeg. En laten we eerlijk zijn, als je als merk een Facebook pagina begint en er vervolgens niets mee doet, heb je een verwachting bij je fans gekweekt die je nooit in zult lossen. Mooie eerste indruk van je merk op Facebook is dat… Not!

En nu…?

Nu ga ik je helemaal niets nieuws vertellen. Behalve dan dat er echt werk in gaat zitten als je iets uit Facebook wil halen voor jouw bedrijf. Als je mij bijvoorbeeld als fan zou willen binden, of wil verleiden om een product of dienst af te nemen op Facebook, dan kost dat net zoveel moeite als wanneer je dat op straat zou willen doen. Misschien nog wel meer…

Facebook bekijk ik zelf eigenlijk nauwelijks meer vanwege al die merken (en mensen) die denken dat Facebook niet meer is dan een gratis gouden gids-pagina. Je merk wordt onpersoonlijk door schreeuwende en storende updates te plaatsen, terwijl ik net mijn vermakelijke ‘Facebook-momentje’ probeer te hebben. Maak het leuk, spannend en interessant voor mij om jou te volgen.

Hieronder geef ik een aantal tips waarmee je een strategische en praktische start maakt om jouw Facebook pagina aantrekkelijker te maken voor fans (en voor mij):

Strategisch:

  • Houd een brainstorm met collega’s van verschillende afdelingen en met verschillende disciplines. Anders wordt de Facebook pagina nooit intern breed gedragen en/of mis je misschien wel de geniale ideeën van collega’s. Stel tijdens de brainstorm vragen als: wat zou de pagina boeiend kunnen maken voor onze fans en wat niet? Bepaal op basis hiervan wat de tone of voice en insteek is van jouw merk op Facebook;
  • Zorg vervolgens dat je een concreet plan hebt om invulling te geven aan de praktijk. Een plan met het doel de Facebook-pagina aantrekkelijk te maken om continue gevolgd en gewaardeerd te worden door fans. Die het waard is om minimaal één keer in de week te bezoeken. Stel eveneens vragen als: wie gaat of gaan de Facebook pagina beheren en wat voor type content gaan we plaatsen? Hoe gaan we fans met die content boeien en uitdagen tot reacties, zonder te spammen;
  • Als je het type content bepaald hebt dat je de komende tijd wilt delen op de Facebook pagina, kijk dan nog even goed naar de frequentie en balans tussen eigen content en content van derden. Niemand zit erop te wachten om alleen maar links naar je eigen site voorbij te zien komen. Mensen binnen de organisatie kijken ook vast wel eens viral video’s, 9Gag of gaan wel eens naar evenementen. Deel het, zolang het past bij wat jij als merk uit wilt stralen;

Praktische tips:

  • Laat het gezicht zien van de mensen die voor jouw merk werken, bijvoorbeeld door medewerkers de pagina te laten vullen met updates over dagelijkse gebeurtenissen. Of maak samen met medewerkers een playlist aan op YouTube voor fans, om een beeld te geven van de muzieksmaken die leven binnen de organisatie. Zo raak ik al veel meer geïnteresseerd in jouw merk en in de mensen die ervoor werken;
  • Zet fans, medewerkers en klanten zo nu en dan in het zonnetje. Bijvoorbeeld door medewerkers van de week of maand op Facebook te zetten, met hun persoonlijke verhaal of geboekte successen. Ga op de foto met klanten en/of deel hun evenementen en like of deel hun pagina’s of posts als je denkt dat het relevant is voor jouw fans. En tag medewerkers en klanten, als ze daarmee akkoord gaan;
  • Deel nieuws over jouw markt, trends daarbinnen en dus niet alleen nieuws over jouzelf;
  • Voeg waarde toe door, speciaal voor jouw fans informatie, tips en tricks te delen met betrekking tot jouw diensten of producten;
  • Installeer de Facebook Pagina app op je Smartphone of tablet, zodat je altijd up to date bent wanneer iemand interactie heeft met jouw pagina;
  • Trap niet in de ‘social media marketing valkuilen‘ en voorkom ‘Like & Win-blunders‘;

Kun je hiermee aan de slag denk je?

Heb jij ervaring met het opzetten van succesvolle mooie fan pagina’s? Deel dan jouw ervaringen met ons in de comments.

 

0 Shares:
6 comments
  1. Hoi Gijs, bedankt voor het linken naar ons artikel in deze bijzonder interessante blog!
    Hoewel de voorbeelden van grotere bedrijven (want bekender) zijn, denk ik dat de tips ook zeker toepasbaar zijn voor de kleinere bedrijven. De ideeën en tips hier zijn in ieder geval ook zeer nuttig, ik heb deze blog dan ook gedeeld op onze twitter!
    MvG Jan-Hendrik

    1. Hi Jan-Hendrik,

      Hartelijk dank voor het compliment en het delen van het artikel. Dat waardeer ik zeer!

      Hopelijk kunnen kleinere bedrijven dit inderdaad toepassen.

      Ik zal jullie ook volgen op Twitter zodat ik op de hoogte kan blijven van jullie blogs.

      Veel groetjes,

      Gijs

  2. Leuk artikel. Vind je het oké dat ik dit artikel op mijn website post?
    Met natuurlijk een link naar de originele site.

    Grt

Comments are closed.

Dit artikel is 9.449 keer gelezen