In Amerika gaat er naar verwachting in 2015 zo’n 14 miljard dollar om in Social Shopping, zo blijkt uit onderzoek van het Amerikaanse bureau Invesp. Social Shopping groeit flink, qua omzet en qua mogelijkheden.

Invesp zette een aantal interessante feitjes in een infographic. Zo blijkt 85% van de social shopping orders binnen te komen via Facebook, is de gemiddelde waarde van een bestelling via Twitter 46 dollar en via Instagram 65 dollar en bestaat website verkeer van bedrijven als Fab en NoMoreRack voor 25 tot 35 procent uit social verkeer.

infographic social shopping

Klik op de afbeelding voor de volledige infographic.

Social Shopping: een breed begrip

Positieve geluiden dus. Maar wat is Social Shopping precies? Het begrip is nog volop in ontwikkeling en daarom rekbaar. In essentie gaat het erom dat je een winkelervaring die je in het echte leven hebt, nabootst via social media. In het meest platgeslagen geval betekent social shopping dat een aankoop te herleiden is naar een social kanaal via de websitestatistieken. Maar het gaat verder dan dat. Als je in real-life aankopen doet, win je bij vrienden en kennissen informatie in en tips. Online kun je dat vertalen naar reviews. Soms kun je in real-life een korting bedingen door een aantal dezelfde items te kopen. Online zie je dat terug bij sites als Groupon. Social Shopping kent dus meerdere verschijningsvormen: van social als traffic generator tot koopknoppen en campagnes.

Air France-KLM verwacht groei

Er wordt volop geëxperimenteerd met Social Shopping-mogelijkheden. Wat werkt wel en wat werkt niet? Niet zo gek, want er gaat simpelweg veel geld in om. Zo gaf Martijn van der Zee, SVP E-commerce van Air France-KLM, onlangs in een interview met Emerce aan momenteel een target te hebben van zo’n 25 miljoen euro omzet via Facebook en Twitter. Hij verwacht dat Social Shopping over drie jaar goed is voor 5 tot 10 procent van de totale online omzet.

Amazon Cart

Leuke initiatieven zijn er bijvoorbeeld van Amazon, US Open en De Bijenkorf. Amazon lanceerde in mei in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk Amazon Cart. Twitter je een Amazon-link of reply je op een tweet met een link én voeg je de hashtag #AmazonCart (US) of #AmazonBasket (UK) toe, dan komt het betreffende product op je Amazon verlanglijst. Zo kun je op een later moment alsnog tot aanschaf overgaan. Sinds juli is deze optie ook beschikbaar in India. Of en wanneer het naar Nederland komt, is nog onbekend.

Shop the Style bij US Open

Een ander Amerikaans voorbeeld is de US Open, het grote tennistoernooi. Via de website kun je merchandise kopen. Van paraplu’s tot truien. Om de verkoop een boost te geven is ‘Shop the Style’ ontwikkeld. De organisatie verzamelt alle visuele social posts die hashtags bevatten die aan de US Open gerelateerd zijn. Zodra er afbeeldingen zijn die merchandise van de US Open bevatten of er tenminste sterk op lijken, verschijnen deze posts op de site. Wanneer je op de afbeelding klikt, krijg je het betreffende artikel in beeld en kun je het direct aanschaffen.

Shop the style US Open

Bijenkorf’s Social Rewards

Maar ook onze eigen Bijenkorf onderzoekt actief de mogelijkheden van Social Shopping. Zo experimenteerden ze vorig jaar met een social rewards-actie. Hierbij verdienden mensen credits door op Facebook te reageren, delen en liken. Klanten konden deze credits omzetten in rewards, waarmee ze korting kregen op aankopen. Als je naar de Facebookpagina van de Bijenkorf kijkt, lijkt er nog een vervolg te komen op deze actie.

Toekomst van Social Shopping

Wat Social Shopping betreft zitten zowel organisaties als de social platformen vol in de testfase. Zodra iets succesvol blijkt, breiden de Facebooks en Twitters van deze wereld de mogelijkheden uit naar onder andere Nederland. Daarnaast accepteert de gebruiker het steeds meer: online producten kopen vinden we allang niet zo eng meer als een aantal jaar geleden. Hoe kijk jij tegen Social Shopping aan?


Geschreven door