In de huidige wildgroei aan webshops, zakelijke Facebook- en Pinterestpagina’s is het voor ondernemers lastig kiezen om contentmarketing binnen de organisatie in te vullen. Waar haal je de juiste mensen vandaan? Extern? Of loopt er ergens intern een creatief schaap met vijf poten rond?
Fysieke winkelbeleving op nummer één?
“Ik heb het geprobeerd hoor, met een webshop, maar die heb ik na enkele maanden weer offline gehaald. Het werkte niet. Mijn winkel is een beleving en die is onmogelijk online over te brengen“. Dit zijn de bijzondere woorden van een succesvolle retailer.
Online of offline: schoenmaker-blijf-bij-je-leest
Die retailer zette mij aan het denken en leverde eerder al mijn blog over pure players op. Pure players zijn retailers die, ondanks de omnichannel trend, ervoor kiezen óf alleen online óf alleen offline te verkopen. Het schoenmaker-blijf-bij-je-leest principe. Prima. Niks op tegen. Sterker nog, in sommige gevallen zelfs verstandig.
Online sfeerbeleving? Halleluja!
Een webshop vind ik geen must. Want als je een professionele, geduchte online speler wilt worden, kost een webshop een aardige duit. Onder andere aan logistiek apparaat, voorraadsysteem, personeel en inkoop. Niet iedereen wil of kan dit betalen. Tot hier sta ik achter de woorden van de succesvolle retailer. Maaaaaarrrrr, retailers kunnen níet om een goede website – inclusief sociale media buttons – heen om klanten te inspireren, prikkelen… en naar de winkel te trekken! Een goede website ademt de sfeer van de fysieke winkel, is een platform waar klanten en medewerkers elkaar vinden. Klanten raken dan zó enthousiast dat ze keer op keer terugkomen (zowel online als offline!).
Social media als marketingtool
Hoor ik je nu denken: “Daar moet ik toch mensen voor aannemen? Een online marketingafdeling voor opzetten? Of misschien nog wel erger? Ach, ik laat mijn medewerkers wel af en toe een leuk berichtje op Facebook zetten. Prima marketingtool.” Not.
Hier komt wel wat meer bij kijken, zegt ook Gerrit Heijkoop in geef-je-bedrijf-een-gezicht [filmpje].
Een gedegen contentmarketing strategie is cruciaal
Als social media van binnenuit komt, is het krachtig. Van buitenaf komt het bedacht, ongeloofwaardig over. Klanten pikken dat niet meer. Marcel Vergonet geeft hier een aantal tips over in zijn artikel: 7 ideeën die je contentmarketing strategie zullen veranderen.
Wie-o-wie voert die strategie straks uit?
Marketingfacts vraagt in een artikel 11 professionals naar hun mening over de juiste aanpak van Webcare (o.a. het actief reageren op uitlatingen van consumenten in de media). Welke mensen kunnen die rol het best vervullen. Intern of extern? Horizontaal of verticaal?
De verwachtingen over de rol van content marketeer, de ‘online sfeermaker’, blijken eigenlijk hetzelfde:
- Super veel kennis van het bedrijf (live and breathe the DNA)
- Super veel kennis van de klant (liefst werkzaam binnen een andere afdeling en dus ‘eerstehands’ contact)
- Super veel kennis van de branche
- Creatief
- Communicatief vaardig
- Een echte ambassadeur (geen negen-tot-vijf-mentaliteit)
- Sociaal persoon met een uitgebreid netwerk binnen het bedrijf (om nóg meer kennis over het bedrijf te vergaren)
Je zult zien dat dit schaap met vijf (ehh, zeven) poten ongetwijfeld ergens binnen jouw organisatie rondloopt. Kijk maar eens goed om je heen. Geef deze enthousiaste creatieveling een kans en creëer een dijk van een website met content waar klanten geen genoeg van krijgen!