Zelfkennis en verbetering door middel van games, ik ben helemaal voor. Maar het kan vaak makkelijker! Breng me een toilet en ik vertel je hoe.

Tijdens zo’n road trip door Australië denk je nog eens na. En bespreek je van alles. Ook Plato kwam langs: “Watch a man play for an hour and you can learn more about him then talking to him for a year.” True, maar soms kan het sneller. 6 weken samen in een auto is al voldoende en de beste stoomcursus om je reisgenoot door en door te leren kennen; mooie gesprekken zijn daarbij veel belangrijker dan alle spelletjes poolbiljart bij stops onderweg. En wat zelfkennis betreft heb ik voorlopig even geen game nodig. In dit geval wel om een slechte gewoonte af te leren. Dat, en een toilet.

Verander je gedrag met apps

Ik drink vaak te weinig water. 10 gallons op een achterbank veranderen daar niets aan. Aan het einde van een dag aangekomen op een camping merkte ik dat ik weer eens had verzuimd. Tijd om een nieuwe gewoonte te ontwikkelen. Het liefst met behulp van een beetje technologie.

Er verschijnen steeds meer apps die je ondersteunen bij het veranderen van gedrag. “Habit” apps richten zich op het aan- of afleren van een gewoonte. In wezen zijn dit “trackers” die bijhouden wat je doet en vertrouwen op zelfrapportage. Visuele weergave van je voortgang, hulp van vrienden en onbekenden en de nodige (vaak standaard) gamification elementen moeten je motiveren het juiste te doen. Ik heb er 3 uitgelicht:

Lift

Lift is strak en simpel en visueel sterk. Mooi weergegeven statistieken en sinds kort met (betaalde) coaches inclusief volledige programma’s (een reeks van gewoontes die gecombineerd leiden tot het betere leven of eens en voor altijd slank). Een stappenplan begeleidt je de eerste dagen en geeft je inhoudelijke achtergrond over het proces, soms zelfs specifiek voor de gewoonte waar je aan werkt. Ook over de notificaties die je ontvangt is nagedacht: ze zijn voldoende willekeurig zowel inhoudelijk als in frequentie waardoor ze niet vervelen en wat beter dan de gemiddelde reminder aanzetten tot actie.

Lift is een goeie keus wanneer je al een behoorlijke drive hebt, gewoon goed wil registreren wat je doet en direct inzicht wil in je voortgang. Op het moment dat het even wat tegen zit kun je terecht bij je mede-gewoonte-gebruikers voor wat opbeurende “props” of persoonlijke overwinningsverhalen.

StickK

StickK is je stok achter de deur of beter: de stok achter het paard uit “carrot and the stick”, waarbij jij het paard bent. StickK laat het je voelen in je portemonnee als je verzaakt en kan je aanspreken als je weet dat negatieve beloningen voor je werken. Was je vroeger als de dood voor bibliotheek-boetes en wordt je zenuwachtig bij een eerste of tweede herinneringsfactuur? Dan is dit misschien een goeie keus. Uit onderzoek weten we echter dat het gebruik van externe beloningen (in dit geval negatieve) in combinatie met intrinsieke drijfveren maar in beperkte gevallen positief werkt.

Kortom, of je nieuwe gedrag “stickkt” (blijft plakken) is denk ik voor een groot deel afhankelijk van het soort gedrag dat je voor ogen hebt en de motivatie daarvoor. Lees anders Drive van D.H. Pink nog maar eens.

Life Game

Voor Life Game van Mindbloom moet je echt even gaan zitten en wat gas terug nemen. Een boom visualiseert je groei en hiervoor zijn zonlicht (inspiratie) en regen (acties) nodig. De omgeving van de boom, bijbehorende muziek, beelden en teksten ter inspiratie stel je zelf samen of gebruik je van anderen. In je dagelijkse moment van rust (bijvoorbeeld 10 minuten) neem je inspiratie tot je en geef je aan welke acties je eerder hebt uitgevoerd. Hoe groter je boom, hoe meer zaden je produceert waarmee ook nieuwe mogelijkheden beschikbaar komen.

Met vrienden samen kun je een bos vormen. Een duwtje in de rug van een ander geef je door wat zonlicht of water te delen met zijn of haar boom. Als je er goed de tijd voor neemt kan de mooie sfeer echt wat met je doen, zeker als je ziet dat je boom langzaam sterft omdat je hem (of jezelf..) verwaarloost. Mindbloom komt het dichtst in de buurt van een echte game, inclusief virtual currency dus en sterke visuele feedback van je acties.

Maar ik heb meer nodig dan een app!

Hoe goed deze toepassingen mijn gedrag ook proberen aan te moedigen of ontmoedigen, ik heb ook een systeem nodig dat het nemen van actie op zich eenvoudiger maakt. En dat doen die apps (nog) niet. BJ Fogg’s behavioural model stelt dat gedrag optreedt als drie dingen op het zelfde moment samen komen: Motivatie, Mogelijkheid en een Trigger. Een simpele uitvoering hiervan als het gaat om aanleren van gedrag, is zijn concept van “Tiny Habits”: begin klein met je gewenste gedrag zodat het makkelijk te doen is (mogelijkheid), en koppel dat aan iets dat je toch al doet (trigger). Je motivatie hoeft dan niet eens hoog te zijn om door te pakken.

Mijn toilet-belofte

Daar, ergens in de outback op het toilet, besloot ik bij elk bezoek 5 slokken water te drinken na het handen wassen. Ik sta toch boven de wasbak, en die paar slokjes zijn zo gedaan. Met Lift heb ik getracked, en een paar weken later zat dit gedrag er in. Het toiletbezoek fungeert heel mooi als anker, want vaak als ik weg liep en vergat te drinken, ontstond er direct een gevoel van “hier klopt iets niet” en draaide ik om. Ik doe het nog steeds en drink daarnaast de rest van de dag ook veel meer water. Klein beginnen leidt tot grote veranderingen!

Jouw toilet-belofte!

Wil je ook een nieuwe gewoonte aanleren? Begin klein en vervang de 5 slokjes door jouw gewenste gedrag dat je wil aanleren. Kies een tool die bij je past en vergeet niet dat een beroep op je wilskracht er af en toe ook bij hoort. Ook bij het registeren. Zie dat moment als een klein feestje, en zorg dat je app je dan ook kort maar krachtig beloont.

Nóg beter worden

Voor mij werkt Lift het beste. En Ok, game is hier een groot woord. Zelfs het gebruik van gamification bij Lift gaat (nog) niet veel verder dan enkele elementen zoals punten, feedback en samenwerken. Maar, ze hebben veel actieve gebruikers, ontwikkelen hard door en geloven heilig in het gebruik van feedback loops. Ook proberen ze je intrinsieke motivatie aan te spreken.

De feedback mag voor mij echter een niveautje hoger. Nu kan ik direct zien dat mijn dag-grafiek een entry mist of dat ik nog maar twee dagen verwijderd ben van een “4-week-streak”. Wat ik wil is inzicht in het resultaat van een actie (of het niet nemen van een actie) en wat dat met me doet in het grotere kader; ontwikkelen van de gewoonte, doel halen, eigenwaarde, geluk voelen etc.

De toekomst voor apps en games op het gebied van gedragsverandering ligt bij dit combineren van krachtige visualisatie van voortgang, aansluiten op intrinsieke motivatie en ondersteunen aan een methode waarmee het daadwerkelijk uitvoeren van de nodige acties makkelijker wordt.

Wat werkt voor jou? Of juist niet? En wat is jouw toilet-belofte? Laat me weten!

0 Shares:
Dit artikel is 11.453 keer gelezen