Klinkt zo professioneel en hip, dat personal branding. Net echt. Maar te veel “Top 10 tips voor je personal brand!!!”-artikelen zijn vaag en nutteloos. Laten we eens bij de basics beginnen.

Hoi ik ben geweldig, hoe geweldig ben jij?

Personal branding is niet enkel iets voor werkzoekenden. Het is met name voor zzp’ers waardevol. Ook is het niet een online campagne die je voert om jezelf te verkopen. Verkopers zijn vaak irritante mensen en bij reclame zappen we weg. Waarom zou je dan in vredesnaam jezelf gaan verkopen? Daar zit niemand op te wachten. Ik gebruik dan ook liever de term profileren dan verkopen. Je vertelt zo concreet en realistisch mogelijk waar mensen jou voor kunnen benaderen. Branding is dan ook een middel om mensen op je af te laten komen. Hieronder een visuele uitleg, weliswaar gechargeerd maar het punt is duidelijk.
Branding Advertisement Publice Relations Marketing

 I love it when a plan comes together

Doe nooit iets zonder te weten waar je het voor doet. Oftewel, bepaal eerst je doelen voor je personal brandingplan. Ondernemers roepen al gauw dat ze meer opdrachten willen binnenhalen. Ik hoop dat duidelijk is, dat dit niet specifiek genoeg is. Werkzoekenden die ik begeleid komen met het meest voor de hand liggende doel: “Een baan”. Dit is bij lange na niet concreet genoeg om met een personal brandingplan aan de slag te gaan. Je wilt namelijk ook weten wie je nodig hebt om je doelen te bereiken en met welke aspecten je rekening moet houden. Een voorbeeld voor een concreter doel:

Binnen nu en drie maanden een baan als:

marketing- en/of communicatiemedewerker

in de culturele sector

bij een grotere organisatie

waarbij vrijheid en creativiteit wordt gestimuleerd

en er ruimte is voor ontwikkeling

ook op projectbasis.

Hierbij laat ik zien dat ik creatief, ambitieus en vernieuwend

ben, gespecialiseerd in contentmarketing

en dat ik wil doorgroeien naar expert in contentmarketing.

Ja maar ik weet niet wat ik wil

Ik heb me al menigmaal verbaasd over hoe slecht sommige mensen weten wat ze willen. Dit geldt niet alleen voor werkzoekenden, maar ook voor ondernemers. Het lijkt dan alsof ze jarenlang maar wat hebben gedaan. Sterker nog, dat krijg ik soms letterlijk te horen. Op zich is het niet zo moeilijk om na te gaan wat je wilt (bereiken). Laten we eens beginnen met wat we wél weten: dat wat je nu doet en al gedaan hebt. Kijk eens goed naar wat je de afgelopen jaren zoal gedaan hebt. Probeer daar een lijn in te ontdekken. Zo realiseerde ik me bijvoorbeeld dat ik consequent mensen wil begeleiden, kennis wil overdragen. Als callcenter agent werkte ik nieuwe medewerkers in en werd ik ingezet om collega’s, die moeite hadden om hun targets te halen, verder te helpen. Blijkbaar is dit iets wat ik uit mezelf doe, al is het geen onderdeel van mijn functieomschrijving. Door constanten te herkennen in je eigen loopbaan en gedrag kun je dit vertalen naar wat je kunt en wilt. Nu moeten we dit alleen nog concreet krijgen.

Jouw merk concreet

Om mensen jou te laten benaderen, moeten ze weten waarvoor ze je kunnen benaderen. Het scheelt als je dit kort, krachtig en concreet weet te formuleren. Zie het al een pitch, maar nogmaals, ga jezelf niet verkopen. Een handige manier om concreet te krijgen wat je nu precies te bieden hebt is –nee, nu niet wegklikken- de STAR-methode. Ik ben ook enigszins allergisch voor afkortingsmethoden, maar deze wordt niet voor niets veel gebruikt als selectiemethode in recruitmentland. En ja, je moet ze uitschrijven. Tien resultaten, minimaal.

Neem een goed resultaat dat je onlangs hebt behaald, waar je trots op bent. Beschrijf dit aan de hand van de STAR-methode:

  • Situatie: beschrijf welke behoefte er was, welk probleem er opgelost moest worden.
  • Taak: wat was jouw rol?
  • Activiteiten: wat heb je precies gedaan? Dus niet: ik was medeverantwoordelijk voor…
  • Resultaat: wat was het concrete resultaat?

Door je resultaten op deze manier te beschrijven, leer je om je kwaliteiten beter te formuleren. Dit is van essentieel belang als je (later) je verhaal kenbaar wilt maken aan anderen. Uiteindelijk zul je je verhaal te pas en te onpas moeten kunnen vertellen; tijdens een house-warming, op verjaardagen, in de supermarkt en natuurlijk tijdens netwerkbijeenkomsten.

Verkoop geen onzin

Chen Wenling - "What You See Might Not Be Real"

Bron: AP Photo/Ng Han Guan/ Chen Wenling – “What You See Might Not Be Real”

In een eerder blog over personal branding pleitte ik al voor het geven van een realistisch beeld van jezelf. Schets dus niet alleen een rooskleurig plaatje met goud aan het einde van de regenboog, uitgescheten door een fantastische unicorn. Mensen trappen daar niet in. Gelukkig weten we steeds beter door verhalen met gebakken marketinglucht te prikken. Dit betekent niet dat je de nadruk moet leggen op al je zwakke punten, maar negeer ze niet. Vaak staat er iets positiefs tegenover. Daarbij trek je door een compleet beeld te schetsen ook mensen en organisaties aan die bij je passen. Eén van de resultaten van het formuleren van waar ik voor sta is de “slogan” op m’n LinkedIn-profiel: “Bij twijfel gas geven en inhalen”. Deze uitspraak kan mensen ervan weerhouden me in te zetten in hun organisatie. Waarschijnlijk is dat in het grootste deel van de gevallen ook terecht. Selectie aan de poort, noemen we dat.

Jouw merk, jouw thema’s

Definieer vanuit de resultaten die je geformuleerd hebt, maximaal drie thema’s waarmee je jezelf (professioneel) wilt associëren. Maximaal drie thema’s, want mensen kunnen blijkbaar niet meer hebben. Bij vier of meer thema’s wordt het vaak lastig om jezelf nog scherp neer te kunnen zetten. Zelf heb ik bijvoorbeeld ooit een lijst aan thema’s gehad: Recruitment, Social Media, Personal Branding, Loopbaanadvies en Onderwijs. Hierdoor kregen anderen de indruk dat ik van van alles niks wist. Terwijl het voor mij enkel een kwestie is van combineren van verschillende kennisgebieden. Wegstrepen dus. Deze thema’s zijn belangrijk omdat je op basis hiervan je doelgroep, de content, community’s en kanalen bepaalt. Maar hierover de volgende keer meer.

Kort, krachtig en concreet

Samengevat, vage verhalen blijven niet hangen. Wees zo concreet mogelijk bij het verwoorden van je kwaliteiten. Spreek in resultaten, dat komt krachtiger over. Zorg er ook voor dat je je verhalen stante pede uit je mouw weet te schudden. Gebruik je zwakke punten om aan te geven waar je goed in bent. En blijf realistisch.

Bij twijfel gas geven en inhalen

Mocht je vragen, opmerkingen of aanvullingen hebben, schroom niet en laat het me weten. Niemand is groot geworden zonder vragen te stellen. Of zonder pindakaas.


Geschreven door