Als je in Engeland het waagt een website te bezoeken waarop copyrighted materiaal staat, loop je sinds kort het risico dat de politie je daarop aanspreekt. Niet persoonlijk gelukkig, maar wel via een banner die je vraagt om de browser te sluiten en waarschuwt dat de site is aangegeven bij de politie. Gekkerds.

De banneractie is een initiatief van de Londense politie. Zij werkten een jaar samen met de film- en muziekindustrie om dit voor elkaar te krijgen. Het idee is dat dergelijke websites veel geld verdienen aan advertenties en door de advertentieruimte te kapen, wordt daar een stop op gezet.

Sunblock

De politie gebruikt de systemen van Project Sunblock. Dit bedrijf ontwikkelt technologie die ervoor zorgt dat adverteerders hun uitingen niet per ongeluk naast schimmige content zetten, zoals dus illegale downloads, maar ook porno. Project Sunblock detecteert of de site illegale content bevat en toont dan in plaats van de normale banners nu de politiebanner.

pipcu-ad-mp3
Bron: Torrentfreak.com

Voor de website in kwestie betekent dit dus een verlies aan inkomsten, aangezien de politie niet betaalt voor de plaatsing.

Eigen houtje

De politie doet dit overigens zonder tussenkomst van een rechter of enige vorm van controle op wat ze doen en baseert zich ook nog eens op een lijst die beschikbaar wordt gesteld door een anti-piraterijgroep. Dergelijke lijsten staan erom bekend dat ze hoogst onbetrouwbaar zijn. De kans is dus aanwezig dat ook legitieme sites inkomsten gaan verliezen omdat ze per ongeluk op een dergelijke lijst terecht zijn gekomen.

Om het geheel compleet te maken, maakt de politie geen onderscheid in waar de site gehost wordt: staat de server in een land waar de wetten soepeler zijn dan in Engeland, dan worden de banners nog steeds getoond.

Andere route

Al met al is het de zoveelste poging van de entertainmentindustrie om een wereld die steeds minder grenzen heeft, onnodige grenzen op te leggen en dit keer met behulp van de politie.

Waarmee ik niet stel dat piraterij moet worden toegestaan, maar wel dat de industrie ook andere routes kan kiezen om het te bestrijden. Waarbij de old skool grenzen niet langer de hoofdrol spelen. De tijden dat een film in Amerika uitkwam en pas een jaar later hier, moeten voorbij zijn. Of dat de Yanks een serie konden kijken en wij niet, ook. De YouTube-filmpjes die “niet beschikbaar zijn gemaakt in jouw land”, maken downloaden erg aantrekkelijk. Terwijl het gemak van Netflix al veel meer een eerste stap in de juiste richting is.

Wat vind jij van dit Engelse initiatief?

0 Shares:
Dit artikel is 4.510 keer gelezen