Er is heel wat wet- en regelgeving in het kader van consumentenbescherming. Een van die maatregelen is het verbod op het automatisch verlengen van jaarcontracten. De Wet Van Dam geldt ook voor domeinnamen. YourHosting denkt daar anders over. Een eigen interpretatie van de Wet Van Dam Besluit je na je eerste contractjaar tussentijds te stoppen met je website, dat kan. Met een opzegtermijn van een maand kun je van je hostingspakket af. Alleen dan zonder restitutie van de resterende maanden. ‘Geen restitutie, vast zitten aan een volgend jaar’. Dat mag helemaal niet volgens de Wet Van Dam. YourHosting zegt van wel. Zij beroepen zich op de gemaakte kosten. Het is waar: YourHosting maakt kosten voor het registreren van een domein en de ruimte voor je hostingpakket. Maar valt dit niet onder het risico van ondernemen? Ze kunnen dit voorkomen door klanten actief te benaderen voor verlenging of contracten maandelijks opzegbaar te maken. Scheelt een hoop administratie, nabellen én ontevreden klanten. ‘De vinkjes boeven’ Het bedrijf beroept zich op de ‘uitzondering’. De uitzondering: een vinkje dat je moest aanvinken bij de afname van je hostingpakket. Kun je dit vinkje dan ook uitzetten? Het antwoord is: nee. Volgens het vinkje wordt je contract elk jaar automatisch met een vooraankondiging per email verlengd, met een jaar. Wanneer ik de Wet Van Dam naast deze acties van YourHosting leg, blijkt dat dit helemaal niet mag. Verlengen met een jaar mag niet zomaar Men doet de consument per e-mail een aanbod voor een nieuw contract, waar hij op moet reageren. Ook kan men de consument vragen een vinkje te zetten in een klantenpanel of klantaccountpagina. Telefonisch vragen of de consument “door wil met het contract” kan ook, maar kan tot bewijsproblemen leiden als het gesprek niet wordt opgenomen. Bron: ICT-Recht Dat betekent dus dat jij als klant de toestemming om te verlengen moet bevestigen met een mail of het opnieuw zetten van een vinkje. De zin die YourHosting gebruikt in de aankondiging van verlenging: “Wil je gebruik blijven maken van deze producten, dan hoef je niets te doen. Wil je een van de producten opzeggen, dan kan dat in Mijn Account. Is dus helemaal niet rechtsgeldig. Elk jaar al die bevestigingen Natuurlijk zit je daar als hoster niet op te wachten. Veel bedrijven kiezen daarom voor een maandelijkse opzegtermijn. Zo hoeft de klant geen expliciete toestemming te geven en bespaar je jezelf een hoop administratieve rompslomp. Want jezelf boven de wet stellen, dat kan natuurlijk niet. Een bedrijf kan tegenover consumenten de Wet Van Dam niet uitsluiten of buiten toepassing verklaren. De wet geldt altijd, ongeacht wat er in algemene voorwaarden staat en ook ongeacht wat consument en bedrijf hebben afgesproken. Een consument kán dus niet akkoord gaan met een opzegtermijn van meer dan een maand bij stilzwijgende verlenging. Alleen wanneer de consument expliciet kiest voor een nieuw contract (dus géén stilzwijgende verlenging) mag het nieuwe contract een opzegtermijn hebben van meer dan een maand. Bron: ICT-Recht Ja, ik heb betaald Na verschillende dreigende mails met incassokosten zien klanten hun rekening alleen maar hoger worden. Een mooie truc, want na diverse mails gaat het je toch niet in de koude kleren zitten. Machteloos toezien en betalen: dat is wat de meeste klanten na een paar maanden dan toch maar doen. Sta jij in je recht? Laat je dan niet bang maken door de verhogende kosten en brieven over/van incassobureaus. De enige reden waarom YourHosting hiermee door blijft gaan, is omdat het nog winstgevend is. Er zijn nog teveel mensen die ‘gewoon betalen om er vanaf te zijn’. Velen die mijn verontwaardiging delen Na mijn tweet over de ‘service’ van YourHosting kreeg ik veel reactie met vragen of opmerkingen van personen die ook zeer ontevreden zijn. Ik kreeg zelfs een mail van ToyotaMR2, die een topic startte en reacties en medestanders kreeg. ToyotaMR2 is al 7 maanden verder en wordt nog steeds bestookt met mailtjes en brieven van YourHosting. Als je zoveel medestanders hebt, zit er wel echt een luchtje aan… Op de tweet kreeg ik van YourHosting zelf niet meer dan een verwijzing naar de e-mail. Ècht. Nooit meer @Yourhosting. Zit ik weer een jaar vast aan een te groot/duur pakket! Nu innen is belangrijker dan een klantrelatie #fail — Farah Sheikrojan (@FaarSheik) 9 juli 2014 Dat wat jij vindt, is veel belangrijker dan wie zij zeggen dat ze zijn Mijn betaalde verlies verwacht ik niet terug. Wel help ik met deze blog graag anderen die in hetzelfde schuitje zitten. Het collectief is altijd krachtiger. Deel jouw ervaring hieronder in de comments, dan weten ‘nieuwe’ klanten van het bedrijf waar ze voor kiezen. PS. Ook klant worden bij YourHosting? Hieronder linkjes met meer informatie over de service van de hoster. Wil je munitie om eens flink boos te worden? Hier kun je mee schieten: Een mooie discussie en veel voorbeeldbrieven aan YourHosting op Tweakers Ervaringen van anderen, lees vooral de reviews op ispgids Ervaringen van anderen op webhostingreviews Gerelateerd Geschreven door Farah Sheikrojan