Er is heel wat wet- en regelgeving in het kader van consumentenbescherming. Een van die maatregelen is het verbod op het automatisch verlengen van jaarcontracten. De Wet Van Dam geldt ook voor domeinnamen. YourHosting denkt daar anders over. 

Een eigen interpretatie van de Wet Van Dam

Besluit je na je eerste contractjaar tussentijds te stoppen met je website, dat kan. Met een opzegtermijn van een maand kun je van je hostingspakket af. Alleen dan zonder restitutie van de resterende maanden. ‘Geen restitutie, vast zitten aan een volgend jaar’. Dat mag helemaal niet volgens de Wet Van Dam. YourHosting zegt van wel. Zij beroepen zich op de gemaakte kosten. Het is waar: YourHosting maakt kosten voor het registreren van een domein en de ruimte voor je hostingpakket. Maar valt dit niet onder het risico van ondernemen? Ze kunnen dit voorkomen door klanten actief te benaderen voor verlenging of contracten maandelijks opzegbaar te maken. Scheelt een hoop administratie, nabellen én ontevreden klanten.

‘De vinkjes boeven’

Het bedrijf beroept zich op de ‘uitzondering’. De uitzondering: een vinkje dat je moest aanvinken bij de afname van je hostingpakket. Kun je dit vinkje dan ook uitzetten? Het antwoord is: nee. Volgens het vinkje wordt je contract elk jaar automatisch met een vooraankondiging per email verlengd, met een jaar. Wanneer ik de Wet Van Dam naast deze acties van YourHosting leg, blijkt dat dit helemaal niet mag.

Voorbeeld akkoordverklaring van YourHosting

Verlengen met een jaar mag niet zomaar

Men doet de consument per e-mail een aanbod voor een nieuw contract, waar hij op moet reageren. Ook kan men de consument vragen een vinkje te zetten in een klantenpanel of klantaccountpagina. Telefonisch vragen of de consument “door wil met het contract” kan ook, maar kan tot bewijsproblemen leiden als het gesprek niet wordt opgenomen. Bron: ICT-Recht

Dat betekent dus dat jij als klant de toestemming om te verlengen moet bevestigen met een mail of het opnieuw zetten van een vinkje. De zin die YourHosting gebruikt in de aankondiging van verlenging: “Wil je gebruik blijven maken van deze producten, dan hoef je niets te doen. Wil je een van de producten opzeggen, dan kan dat in Mijn Account. Is dus helemaal niet rechtsgeldig.

Elk jaar al die bevestigingen

Natuurlijk zit je daar als hoster niet op te wachten. Veel bedrijven kiezen daarom voor een maandelijkse opzegtermijn. Zo hoeft de klant geen expliciete toestemming te geven en bespaar je jezelf een hoop administratieve rompslomp. Want jezelf boven de wet stellen, dat kan natuurlijk niet.

Een bedrijf kan tegenover consumenten de Wet Van Dam niet uitsluiten of buiten toepassing verklaren. De wet geldt altijd, ongeacht wat er in algemene voorwaarden staat en ook ongeacht wat consument en bedrijf hebben afgesproken. Een consument kán dus niet akkoord gaan met een opzegtermijn van meer dan een maand bij stilzwijgende verlenging. Alleen wanneer de consument expliciet kiest voor een nieuw contract (dus géén stilzwijgende verlenging) mag het nieuwe contract een opzegtermijn hebben van meer dan een maand.  Bron: ICT-Recht

Ja, ik heb betaald

Na verschillende dreigende mails met incassokosten zien klanten hun rekening alleen maar hoger worden. Een mooie truc, want na diverse mails gaat het je toch niet in de koude kleren zitten. Machteloos toezien en betalen: dat is wat de meeste klanten na een paar maanden dan toch maar doen. Sta jij in je recht? Laat je dan niet bang maken door de verhogende kosten en brieven over/van incassobureaus. De enige reden waarom YourHosting hiermee door blijft gaan, is omdat het nog winstgevend is. Er zijn nog teveel mensen die ‘gewoon betalen om er vanaf te zijn’.

Velen die mijn verontwaardiging delen

Na mijn tweet over de ‘service’ van YourHosting kreeg ik veel reactie met vragen of opmerkingen van personen die ook zeer ontevreden zijn. Ik kreeg zelfs een mail van ToyotaMR2, die een topic startte en reacties en medestanders kreeg. ToyotaMR2 is al 7 maanden verder en wordt nog steeds bestookt met mailtjes en brieven van YourHosting. Als je zoveel medestanders hebt, zit er wel echt een luchtje aan… Op de tweet kreeg ik van YourHosting zelf niet meer dan een verwijzing naar de e-mail.

Dat wat jij vindt, is veel belangrijker dan wie zij zeggen dat ze zijn

Mijn betaalde verlies verwacht ik niet terug. Wel help ik met deze blog graag anderen die in hetzelfde schuitje zitten. Het collectief is altijd krachtiger. Deel jouw ervaring hieronder in de comments, dan weten ‘nieuwe’ klanten van het bedrijf waar ze voor kiezen.

PS. Ook klant worden bij YourHosting?

Hieronder linkjes met meer informatie over de service van de hoster. Wil je munitie om eens flink boos te worden? Hier kun je mee schieten:
Een mooie discussie en veel voorbeeldbrieven aan YourHosting op Tweakers
Ervaringen van anderen, lees vooral de reviews op ispgids
Ervaringen van anderen op webhostingreviews

 

0 Shares:
12 comments
    1. Ik had ook een situatie dat ze mij aan een jaar verlening wilden houden, terwijl in de Wet van Dam staat dat dit niet kan en mag (als consument). Het is nu wel opgelost, maar gezien de hoeveelheid klachten van dit soort, heb ik er melding van gemaakt aan de Autoriteit Consument en Markt.

  1. Hoi Farrah,

    Het toeval wil dat ik hier ook een stukje over heb geschreven: Heeft YourHosting dé manier gevonden om de Wet Van Dam te omzeilen?

    Tja zolang genoeg mensen betalen en er geen naar de rechter (durven) gaan blijft dit nog wel even doorgaan. Van de overheid hoef je weinig te verwachten. Die pakt dit soort problemen maar heel mondjesmaat aan.

    Mensen die betaald hebben kunnen het geld overigens wel terug vorderen op basis van de onverschuldigde betaling ex art. 6:203 BW.

    1. Hoi Alex, Goed onderbouwd artikel. Snap niet hoe ze het voor elkaar krijgen hun misinterpretatie van de Wet van Dam goed te blijven praten. Ik zou mij schamen als deze boodschap moest delen met klanten. Hopelijk wordt er ergens iemand een keer wakker die er iets aan kan doen. Het lijkt mij steeds onwaarschijnlijker dat ze er zelf iets aan veranderen.

      +bedankt voor het delen van je artikel 6:203 BW. Goed om te weten, ook voor de lezers van deze blog.

      1. Hoi Farah, bedankt voor de complimenten. YourHosting vindt de WVD alleen maar irritant. Je kunt de betaling terugvorderen, maar dan moet je naar de rechter. Als je een jurist inschakelt dan kost het je meer dan het oplevert. En als je het zelf doet dan haal je heel wat werk op de hals.

  2. Is het bij hosting die je toch al per jaar betaald (niet elke maand) niet het meest handig om deze ook per jaar op te zeggen? Wettelijk heb je misschien gelijk, maar het gaat om kleine bedragen (in je voorbeeld 3 euro per maand). Dat is administratief voor hosters dus erg moeilijk om te regelen. Zeker omdat ze zelf jouw domeinnaam wel een jaar vooruit betalen.

    Juridisch heb je wellicht gelijk, maar worden consumenten niet teveel beschermd tegenwoordig? Een ondernemer heeft zo wel erg weinig rechten…

    1. Ik heb ook een stukje geschreven over de gebruikelijke excuses van winkeliers. “Ja, maar ik moet wel voor een heel jaar betalen” hoort daar zeker tussen. Het is helemaal niet moeilijk om dit administratief bij te houden. Hosters zouden bij uitstek instaat moeten zijn om dat te automatiseren. En dat de ondernemer een heel jaar moet betalen voor iets waarvoor hij geen afzetmarkt heeft hoort bij het ondernemersrisico.

  3. Afschuwelijk bedrijf. Ook ik ben de dupe geweest van de handelswijze van Yourhosting omtrent het onwettig verlengen. Er is zelfs een incassobureau (intrum justitia) aan te pas gekomen, van mij hebben en zullen ze geen cent zien.

  4. Ik zit precies met het zelfde probleem bij Yourhosting. Het gaat om een bedrag van 70 euro wat inmiddels nu al is opgelopen tot over de 80 euro ivm herinderingskosten.
    Na wal mailverkeer met Yourhosting blijven ze bij hun malafide standpunten.
    Nou zit ik er heel hard aan te denken om gewoon niet te betalen, net zo lang tot dat mogelijk een rechter mij dat oplegt.
    Heeft iemand voor mij misschien nog wat tips of suggesties wat ik kan doen hierin?
    Kan de geschillencomissie webshop voor mij wat betekenen?
    Moet ik Yourhosting nog een scherpe mail sturen? En kan ik daarbij hun argumenten met een goed verhaal ontkrachten zonder dat ze weer met dat vinkjesverhaal komen?

    Alle tips zijn welkom:)

    1. Reactie beneden.
      Even ‘beantwoordt’ voor het geval je een email-melding krijgt voor een nieuw bericht.

  5. Hey Mauric,

    Ik ben deels verantwoordelijk voor dit artikel (waarvoor nog steeds mijn dank Farah!).

    Mijn tip:
    Niet betalen.
    Zelfs reageren is nutteloos.

    Let wel: Je moet wel 100% zeker weten dat je ook in je recht staat.

    Ik heb al 10 dreigbrieven van Intrum Justitia ontvangen over deurwaarders, inbeslagname en gerechtelijke procedures.
    Blijft echter alleen bij praatjes, omdat ze weten dat ze geen poot hebben om op te staan.
    Zorg wel dat je alles in een dossier bijhoudt aangezien ze dit niet zullen laten verjaren, en je dus makkelijk jaren blijven lastig vallen.

    Heel veel info staat nog in die Tweakers-link.
    En een filmpje over incassobureaus.
    In feite mogen ze niet meer doen dat je eigen buren:
    http://www.npo.nl/rambam-incassobureaus/20-01-2014/VARA_101342267

Comments are closed.

Dit artikel is 22.108 keer gelezen