Denk je weleens na over je contentmarketing-strategie? Na het lezen van dit blog heb je zeven punten waar je iets mee kan doen. De ideeën die je zelf hebt gekregen, kan je toepassen en je contentmarketing weer een nieuwe impuls geven.

Ben je op vakantie geweest? Ik wel! Om precies te zijn een week naar de Ardennen en een week naar de Panne.
‘s Avonds had ik voldoende tijd om te lezen en mijn gedachten over contentmarketing de vrije loop te laten. Ik ben erg benieuwd hoe jij tegen onderstaande ideeën aankijkt.

1. Het beste jongetje van de klas

Zorg ervoor dat je het beste jongetje van de klas bent als het gaat om de informatieve waarde van je content. Wees anders dan anderen binnen je branche zodat je een toonaangevende bron bent voor je doelgroep. 85% van de bedrijven doet dit niet.

Dit is van cruciaal belang als content voor je moet werken. Als je content niet echt nodig is om te lezen of je content geeft informatie die al langere tijd beschikbaar is, zal je doelgroep op een bepaald moment uitgekeken zijn en je negeren.

Vraag jezelf dit af:
Als je content zou verdwijnen van de planeet, zou iemand je dan missen?

Mist niemand je informatie, dan is er werk aan de winkel. Begin met het doel van je content, dan het opzetten van de processen en het investeren in mensen die je nodig hebt om dat doel te bereiken.

what-is-content-marketing

2. Noem 6 maanden je product niet

Wat vind je zelf van mensen die continu over zichzelf praten? Hoe denk jij over bedrijven die voortdurend over hun product praten en je aanbiedingen willen doen?

Mijn punt is dit:
Hoe meer je over jezelf praat, hoe meer negatieve invloed je content heeft op je merk. Houd je aanbod buiten de inhoud en zie hoe je publiek groeit.

3. Volg het ‘three-legged-stool’-principe

Bijna elk succesvol mediabedrijf maakt gebruik van het ’three-legged-stool’-principe:

  1. Het creëren van online content
  2. Content voor printmedia en of nieuwsbrief
  3. Persoonlijke content voor events en ontmoetingen met klanten

Ik geloof dat als je merk niet alle drie stappen benut op een zinvolle manier, je niet echt een toonaangevende informatieve bron kan zijn voor je doelgroep.

Sluiten de stappen goed op elkaar aan, dan zijn er mooie kansen te creëren. Denk maar eens aan het online aankondigen van een event voor je klanten. Het event zelf zou je dan kunnen zien als een informatie-ruilbeurs. En het mooie is dat je concurrent er niet bij is. Ik ruik kansen.

facebook-cartoon

4 Gebruik ‘native advertising’

‘Native advertising’ is de advertentievorm die naadloos opgenomen is in het design en de context van de website. Hieronder valt zowel de productie als integratie van branded content.

Het is niet nieuw, we hebben al jaren branded en sponsored content. Het is eerder een containerbegrip die een relatief nieuwe fase is ingegaan binnen online marketing. Het draagt bij aan een hogere acceptatie en dat is nuttig.

‘Native advertising’ is een online reclame-methode. Hiermee probeert de adverteerder aandacht te krijgen. Hij doet dit door het verstrekken van content in het kader van de ervaring van de gebruiker. De intentie van de adverteerder is om de sponsored content minder opdringerig over te laten komen. De kans is dus groter dat je potentiële gebruikers zullen klikken op je product of dienst.

Auteurs schrijven branded en sponsored content om te overleven en te groeien. Merken laten de auteurs schrijven om het publiek van de auteur te trekken naar het product. Zo simpel is het.

5. Vergeet real-time marketing

Sommige real-time marketing voorbeelden rondom de tragische dood van Robin Williams is te ziek voor woorden. Merken en auteurs graven een kuil voor zichzelf wanneer ze het laatste nieuws gebruiken om er zakelijk beter van te worden.

Er zijn twee uitzonderingen waarin je zou kunnen overwegen om toch real-time marketing toe te passen en zou kunnen profiteren van deze aanpak.

  1. Wanneer je contentmarketing-strategie perfect is en je voorbereidt bent op de risico’s van deze aanpak.
  2. Wanneer je real-time inhaakt op positief nieuws.

Maar het is beter om je te focussen op consistente en waardevolle informatie zodat je kunt groeien als expert binnen de branche. Wees hierin geduldig.

to-blog-or-not-to-blog

6. Schuif een kanaal aan de kant

Het is zeer waarschijnlijk dat met elk nieuw kanaal dat je toevoegt aan je contentmarketing plan, de andere kanalen die je al gebruikt in focus en kwaliteit zullen afnemen. Ik zie dit keer op keer gebeuren: wanneer men concentratie gaat verbreden, verbreedt men ook de relevantie.

Ik wil je daarom uitdagen om één of twee ​​kanalen te killen en een hernieuwde focus te leggen op de kanalen die je tijd en aandacht het meest waard zijn.

Geweldig zijn:
Wees goed in de distributie van content via drie kanalen; gebruik nog eens drie kanalen om je content zwaar te promoten en vergeet de rest … in ieder geval voor een tijdje. Controleer dan de resultaten.

7. Begin met het eindplaatje

Als je Stephen Covey’s best verkochte boek ‘The Seven Habits of Highly Effective People’ hebt gelezen, zul je de tweede gewoonte herkennen: Begin met het eindplaatje.

In Covey’s woorden:

It focuses on what you want to be and do. It is your plan for success. It reaffirms who you are, puts your goals in focus, and moves your ideas into the real world.

Als je niet weet hoe je gezien wilt worden qua content, hoe weet je dan dat je op het juiste pad bent om te groeien tot een succes?

To do’s:

  1. Maak een standpunt van je contentmarketing missie.
  2. Stel een doel vast in het aantal abonnees op je nieuwsbrief en of rss feed.
  3. Bepaal wat je uiteindelijk wil doen met je abonnees.
  4. Beantwoord de vraag: ‘Hoe weten we wanneer we succes hebben?’

Heb jij een probleem op dit gebied? Iets dat je ervan weerhoudt om online succes te boeken? Heb jij andere ideeën over contentmarketing? Of vind je mijn ideeën stom? Laat het me weten in een reactie hieronder. We komen er vast wel uit.

0 Shares:
4 comments
  1. Ik ben het niet eens met punt 2! Soms mag best wat terugvragen. Verder een goed artikel.

    1. Hoi Denise,

      Dank je voor je compliment! :D

      Waar staat, bij punt 2, dat je niets terug mag vragen?

      Ik heb het over iets tijdelijks. Bijvoorbeeld 6 maanden zoals de kop bij punt 2 al aangeeft. Je publiek en rol als expert binnen de branche zullen er aanzienlijk door groeien.

Comments are closed.

Dit artikel is 11.905 keer gelezen