LEGO, wie is er niet groot mee geworden? De speelgoedfabrikant heeft een aparte afdeling waar ze methodes en materialen speciaal voor gebruik in het onderwijs ontwikkelenLEGO Education. Daarom, 10 redenen om LEGO te gebruiken in het onderwijs.

1. Sluit niemand buiten

Iedereen weet hoe je LEGO-blokjes op elkaar krijgt, ongeacht niveau, intelligentie of vaardigheid. De LEGO-blokjes fungeren als universele taal. Net als bij LEGO SERIOUS PLAY. Met de komst van passend onderwijs is dit een prettig gegeven.

2. Ook voor de stillere types

Het pareto principe kennen we uit de economie: het is vaak 20% die 80% van de rijkdom in handen heeft. Je kunt het pareto prinicpe ook toepassen op bijvoorbeeld vergaderingen of klassen. Het zijn vaak 20% van de aanwezigen die 80% van de tijd aan het woord zijn. Door iedere participant te vragen om zijn visie of idee te bouwen en te delen komt de overige 80% ook aan het woord. De rustige, stille leerlingen in de klas krijgen door het gebruik van LEGO dus ook een stem.

3. Veilig

Het delen van je idee of visie kan heel eng zijn voor bepaalde leerlingen. Door het delen van hetgeen ze gebouwd hebben met LEGO voelt dit een stuk veiliger. Het wordt eenvoudiger om moeilijke onderwerpen te behandelen met de klas.

4. Fun

Wat is leuker om te doen? Met de hele klas een boek nabouwen met LEGO en in chronologische volgorde zetten of dit met een pen en papier doen? Precies. Je ideeën, visie, mening of kennis delen met behulp van LEGO is gewoon fun.

5. 21ST CENTURY SKILLS

De onderwijsraad heeft onlangs het belang van de 21st century skills benadrukt. Wanneer we kijken naar deze skills – onder andere ICT geletterdheid, probleemoplossend vermogen, kritisch denken, creativiteit en sociale vaardigheden – dan kunnen we deze bijna naadloos naast het aanbod van LEGO Education leggen. BuildToExpress bijvoorbeeld bevordert kritisch denken, creativiteit, probleemoplossend denken en sociale vaardigheden. De WeDo en Mindstorms zorgen weer voor o.a. de ICT geletterdheid.

6. Kinderen leren door te spelen

Kinderen leren het beste door spelenderwijs problemen op te lossen. Door iets zelf uit te zoeken in plaats van het voorgekauwd te krijgen. Kijk maar eens naar hoe kinderen spelen. Bij een potje voetbal worden eerst de teams samengesteld, dan de regels bepaald en dan beginnen we gewoon. Mocht het ene team toch te sterk blijken dan worden er wat kinderen heen en weer geschoven. Hoe probleemoplossend wil je het hebben? De diverse methodes en materialen van LEGO Education zijn vanuit deze visie ontwikkeld.

7. Leerkracht wordt weer leerkracht

Door kinderen zelf spelenderwijs problemen te laten oplossen kan de leerkracht weer doen wat hij eigenlijk hoort te doen: kinderen faciliteren in het leren (vind ik althans). Dit in plaats van de hedendaagse testtrend en het alsmaar voorbereiden hierop.  De LEGO blokken bieden een ideale houvast voor de kinderen om hun wildste ideeën vorm te geven. Dit stelt leerkrachten in staat om elk kind op zijn of haar eigen niveau verder vooruit te helpen.

8. Verduidelijking

Door complexe problemen/oplossingen/materie te bouwen met LEGO wordt het duidelijker. Je maakt het immers visueel. Het wordt een 3D-model wat je kunt toelichten, ronddraaien en, desgewenst, aanpassen.

9. Je onthoudt het beter

Wanneer iets visueel gemaakt wordt, onthoud je het beter. Zo werken onze hersenen nu eenmaal.

Lego_Mindstorms

10. Techniek

Vanaf 2020 wordt techniek op de basisschool een verplicht vak. Daarnaast wil de overheid techniek ook stimuleren op het voortgezet- en beroepsonderwijs. Mindstorms en WeDo kan worden ingezet voor deze technieklessen. Zo heb je als school kant en klare, en weldoordachte, techniek methodes en materialen in huis. Met materialen bovendien die de kinderen al kennen.

 

0 Shares:
Dit artikel is 9.302 keer gelezen