Toen ik de berichten over de Yo-app voorbij zag komen, was mijn eerste reactie “Wat heb je daar nou weer aan?” en “Wie vond het in vredesnaam 1 miljoen dollar waard?”

Meer dan alleen Yo?

Met Yo maak je een Yo-naam aan en kan je mede-Yo-ers een Yo sturen. That’s it. Yo, alleen Yo en verder niets. Tot ik via @ThomasMarzano deze link tegenkwam waar een van de bedenkers van Yo, Or Arbel, over de achterliggende gedachte vertelt. Wat Abel zelf over Yo zegt is dat Yo een communicatieplatform is waar Yo (de notificatie) de boodschap is. Het is communiceren zonder iets te zeggen, communiceren zonder (verdere) verplichtingen. Niet echt spectaculair en een beetje leeg, vind je niet? Maar dan gaat het verhaal verder en wordt het interessant.

Yo, je koffie staat klaar

Er zijn channels binnen Yo aan te maken. Zo kon je tijdens het WK voor elk doelpunt een Yo (pushnotificatie) ontvangen als je een Yo naar WORLDCUP had gestuurd. Een café zou een Yo kunnen sturen naar abonnees als het Happy Hour begint en een lokale coffeeshop zou je een Yo kunnen sturen als je koffie klaar staat. Yo als start van wat dan ook. Dat biedt mogelijkheden.

Yo de pushnotificator

Buiten Yo zijn er al langer bedrijven en apps die gebruik maken van pushnotificaties en het potentieel er van zien: Twitter, nieuwsapps, noem maar op. Het lijkt tegenwoordig een van de weinige manieren te zijn om boven al het drukke gedoe op je telefoon uit te komen. Om  je berichten te laten ontvangen waar je echt op zit te wachten en waar je iets aan hebt. Als je het zo bekijkt, wordt de ‘lege’ Yo-app toch een stuk interessanter.

Ook Marc Andreessen, venture capitalist, vindt dat we niet te snel en gemakkelijk aan Yo voorbij moeten gaan. Hij kijkt naar hoe het gemiste-gesprekken-fenomeen in Bangladesh gebruikt wordt om op een goedkope manier te communiceren met vrienden. Ook een soort van pushnotificatie dus.

Pushnotificaties steeds populairder

ITTT (If This Than That) maakt al langer gebruk van de pushnotificatie-mogelijkheid. Ik gebruik bijvoorbeeld ITTT  om meldingen in het berichtencentrum van mijn iPhone te ontvangen als er weer een interessante blog is verschenen van iemand die niet zo heel vaak blogt. Bij veel apps – met name nieuwsapps – zeg ik ook meteen ja op de vraag of ik een notificatie wil ontvangen als er belangrijk nieuws is. Zo maak ik dus steeds vaker gebruik van de pushnotificatie-mogelijkheden van apps om niets te missen. Misschien dat Yo het gemak van de pushnotificatie breder bekend en bereikbaarder maakt voor de massa. Ondertussen wordt Yo ook gebruikt voor zinvolle zaken. Het waarschuwt sinds kort Israëliërs voor luchtaanvallen.

Yo

Wat vind jij, zit er een enorm (verborgen) potentieel in de Yo-app? Of blijft het voor jou ‘gewoon’ een domme app die eigenlijk niets doet behalve Yo zeggen? De Yo-melding klinkt overigens wel weer grappig en tovert bij mij een glimlach op mijn gezicht.

Downloaden

De app is gratis en kun je downloaden voor iPhone,  Android en Windows.

Wil jij onze app-oloog worden? Op het gebied van Android of iPhone? We zijn op zoek naar bloggers.

Ben je een app-ontwikkelaar en wil je jouw app hier presenteren? Neem dan contact met ons op.

0 Shares:
4 comments
  1. Er zit zeker veel meer achter dan ik dacht! Misschien had ik dat nog niet door omdat ik maar één andere Yo’er in mijn Yo-contacten heb ;-). Ik vind de toepassingen die je beschrijft wel interessant. Ik kan mij zo voorstellen dat ik even Yo roep als ik weer in de trein stap zodat mijn lief weet hoe laat ik thuis kom. Maar dan moet ik hem wel zo ver krijgen de app te downloaden. Ik denk dat daar het probleem zit, weer een app om contact met elkaar te hebben. Dat hebben we toch al? Hoeveel moeite kost het om een ‘appie’ te sturen of ouderwets sms-je zoals we nu al doen? Dus ik vraag mij af of het aanslaat. Ik laat Yo in ieder geval nog wel even op mijn telefoon staan :-)

  2. Hi Carina,
    Die overige toepassingen zijn voor mij ook de enige reden om de app nog even te houden hoor, voor het aantal Yo-vienden hoef ik het niet te doen. Ik ben nu wel heel benieuwd wat er nog meer gaat komen op berichten- en pushnotificatie-gebied. The story continues…

  3. Ik denk dat deze story zeker to be continued is. Persoonlijke één op één communicatie is op zijn retour. Maar nog een extra app gaat geen doorbraak opleveren.

Comments are closed.

Dit artikel is 19.999 keer gelezen