Alles was ermee besmet, je kon nergens naartoe surfen zonder ermee geconfronteerd te worden. Om de vijf seconden begonnen de zogenaamde gif-bestanden opnieuw te spelen. De een nog irritanter dan de ander. Gelukkig heeft deze online oeranimatie de afgelopen jaren niet stilgestaan in zijn evolutie.
Sinds 1987
Wat velen wellicht niet weten is dat de gif al sinds 1987 onze beeldschermen vulde en een voorloper was van de banner. In de beginjaren waren het vooral knipperende teksten, laagresolutieplaatjes, wapperende vlaggen en springende dieren. Voor wie er nog geen lampje gaat branden.
Zo gingen de jaren ’90 en ’00 voorbij en de gif leek te verdwijnen. Andere formats namen het over. Er kwam een einde aan het tijdperk van de knipperende afbeelding. Flash, HTML 5 en gewone video wonnen de slag om te animeren. Het einde leek nabij, alleen niks is minder waar.
Tumblr & Twitter
Sinds een jaar of vier is er een grote groep die de gif weer omarmd heeft. De wederopstanding werd mede mogelijk gemaakt door social media. Op onze eigen Hyves hadden we natuurlijk de smilies, maar het waren vooral de ‘grappige’ korte videofragmenten die voor nieuw leven zorgde. De groei van het gebruik van gifs was niet meer te ontkennen. Tumblr en sinds kort ook Twitter hebben zelfs een upgrade gedaan om het uploaden van gifs mogelijk te maken.
Advertising
Iets wat veel gedeeld wordt, is natuurlijk voor merken interessant. Diverse merken proberen in hun online uitingen gebruik te maken van een gif. De meest herkenbare toepassingen zijn de filmposters.
De kunstvorm
De mooiste vorm van de 2.0 gif is de cinemagraph. Het principe is hetzelfde, alleen de uitvoering vele malen mooier. Het zijn de ‘plaatjes’ van de plaatjes. In 95% van de gifs die er tot nu toe waren, was er geen ruimte voor subtiliteit. Laat dit nou juist hetgeen zijn wat de cinemagraphs wel hebben.
De oorspronkelijke afbeeldingen die gebruikt worden, hebben elk een hele subtiele beweging in zich. Soms zo subtiel dat je er naar moet zoeken. Mooie voorbeelden zijn te vinden op cinemagraphs en een adembenemende fotoshoot in Chernobyl.
De gif is zo, na bijna twintig jaar, nog steeds online te vinden. Je gaat je zo dan ook bijna afvragen of het toch ‘de kracht van de herhaling’ is die ervoor zorgt dat we er met steeds meer liefde naar gaan kijken.