Marketingfacts en Dutchcowboys schreven beide een lovend bericht over Payst. De(zelfde) intro: “Het is de droom van elke marketeer. Consumenten die twitterend en postend je merk aanbevelen via hun sociale netwerk. Het onlangs gelanceerde Payst is de veelbelovende schakel tussen social media en keiharde marketing.”

Wat is Payst?

Met Payst geef je klanten korting in ruil voor een positieve Tweet of Facebookpost. De Facebookpost kun je als bedrijf vooraf vast stellen. De klant hoeft dus alleen te klikken op ‘Paysten’, in te loggen op Facebook en/of Twitter en al zijn vrienden zien de aanbeveling. Een vooraf bedachte tweet kan bijvoorbeeld zijn “Goed georganiseerde reis naar Dubai geboekt met 10% korting!” De Payst plaats je met een eenvoudige widget op je website. Handig toch?

payst

Wat een droom…

Ik vind het helemaal geen droom, of maakt dat mij geen échte marketeer. Payst zorgt er juist voor dat de mening of aanbeveling van mijn klanten er helemaal niet meer toe doet. Het enige wat de volgers of Facebookvrienden van mijn klanten weten is dat zij een product heb gekocht met voordeel. Hebben we dan niets geleerd van like & win-acties?

Nee, dit is lekker eerbiedig

“De tijd dat marketeers eerbiedig moesten wachten op positieve mond-tot-mondreclame, is definitief voorbij met de komst van Payst.”

Bedrijven willen niet spammen, dus zetten we onze klanten in om te spammen. Het hele verhaal klopt wel. Die aanbevelingen krijg je wel. Als je de klant een korting voorhoudt, wijst hij die natuurlijk niet af. Zeker niet als de klant niet eens moeite hoeft te doen om iets van mijn product te vinden.

“Dat paysten is zo gebeurd: klik op de button, log in bij naar keuze Facebook of Twitter, kies het bericht dat je wilt delen en ontvang direct een voordeelcoupon.”

In mijn rol als klant zeg ik ‘nee’ tegen Payst. Ik ben dan ook geen koopjesjager. Ik word nu al gek van reclame op Facebook. Als mijn koopzieke, kortingzoekende ‘vrienden’ mij nu ook gaan ‘gebruiken’ voor kortingen, kost ze dat mijn vriendschap (op Facebook dan).

De afvlakking van de aanbeveling

Waar ik aan moest denken bij Payst is de tweetende sterren waar Edwin Vlems het in februari vorig jaar over had.  Klinkt niet als een marketingdroom, maar afvlakking van de aanbeveling. Waarom is het betalen van ‘normale mensen’ dan wel een marketingdroom?

Ik zie alleen maar positieve reacties

Op Twitter wordt Payst de hemel ingeprezen.

 

Bekijk zelf de video van Payst…

…en vorm je eigen mening.

 

Je voelt mijn negatieve kijk op deze tool. Natuurlijk kun jij hem met een goed argument onderuit halen. Hieronder, in de comments.

 


28.885 keer gelezen Geschreven door