Marketingfacts en Dutchcowboys schreven beide een lovend bericht over Payst. De(zelfde) intro: “Het is de droom van elke marketeer. Consumenten die twitterend en postend je merk aanbevelen via hun sociale netwerk. Het onlangs gelanceerde Payst is de veelbelovende schakel tussen social media en keiharde marketing.”

Wat is Payst?

Met Payst geef je klanten korting in ruil voor een positieve Tweet of Facebookpost. De Facebookpost kun je als bedrijf vooraf vast stellen. De klant hoeft dus alleen te klikken op ‘Paysten’, in te loggen op Facebook en/of Twitter en al zijn vrienden zien de aanbeveling. Een vooraf bedachte tweet kan bijvoorbeeld zijn “Goed georganiseerde reis naar Dubai geboekt met 10% korting!” De Payst plaats je met een eenvoudige widget op je website. Handig toch?

payst

Wat een droom…

Ik vind het helemaal geen droom, of maakt dat mij geen échte marketeer. Payst zorgt er juist voor dat de mening of aanbeveling van mijn klanten er helemaal niet meer toe doet. Het enige wat de volgers of Facebookvrienden van mijn klanten weten is dat zij een product heb gekocht met voordeel. Hebben we dan niets geleerd van like & win-acties?

Nee, dit is lekker eerbiedig

“De tijd dat marketeers eerbiedig moesten wachten op positieve mond-tot-mondreclame, is definitief voorbij met de komst van Payst.”

Bedrijven willen niet spammen, dus zetten we onze klanten in om te spammen. Het hele verhaal klopt wel. Die aanbevelingen krijg je wel. Als je de klant een korting voorhoudt, wijst hij die natuurlijk niet af. Zeker niet als de klant niet eens moeite hoeft te doen om iets van mijn product te vinden.

“Dat paysten is zo gebeurd: klik op de button, log in bij naar keuze Facebook of Twitter, kies het bericht dat je wilt delen en ontvang direct een voordeelcoupon.”

In mijn rol als klant zeg ik ‘nee’ tegen Payst. Ik ben dan ook geen koopjesjager. Ik word nu al gek van reclame op Facebook. Als mijn koopzieke, kortingzoekende ‘vrienden’ mij nu ook gaan ‘gebruiken’ voor kortingen, kost ze dat mijn vriendschap (op Facebook dan).

De afvlakking van de aanbeveling

Waar ik aan moest denken bij Payst is de tweetende sterren waar Edwin Vlems het in februari vorig jaar over had.  Klinkt niet als een marketingdroom, maar afvlakking van de aanbeveling. Waarom is het betalen van ‘normale mensen’ dan wel een marketingdroom?

Ik zie alleen maar positieve reacties

Op Twitter wordt Payst de hemel ingeprezen.

 

Bekijk zelf de video van Payst…

…en vorm je eigen mening.

 

Je voelt mijn negatieve kijk op deze tool. Natuurlijk kun jij hem met een goed argument onderuit halen. Hieronder, in de comments.

 

0 Shares:
9 comments
  1. Beste Farah,

    Ik snap je concerns. Dit zijn ook dingen waar wij over nagedacht hebben. Toch denk ik dat je het te zwart / wit ziet. Bij Payst krijgen mensen niet zomaar iets, ze moeten daadwerkelijk een positief bericht delen. Dit betekend dat een Payster iets moet opofferen in ruil voor de deal. Wij verwachten dan ook dat de deals die gemaakt gaan worden niet de eerste de beste zullen zijn.

    Uit ervaring weten we dat we dat je als consument niet zomaar iets deelt,. Dit gebeurd alleen als we daadwerkelijk echt enthousiast zijn over een bericht, video, post of merk. Anders laten we het vaak voor wat het is.

    Payst geeft merken en winkels de mogelijkheid net even dat zetje in de rug te geven om mensen die al positief zijn over een merk wel te activeren en ze een positieve post te laten plaatsen. Het blijft natuurlijk een spel tussen de winkel en de consument. Mensen zullen waarschijnlijk alleen Paysten als ze al positief zijn over het bedrijf. En als je echt een goede deal krijgt van een bedrijf, waarom zou je dan niet positief zijn over het merk of de winkel? Daarbij, als de deal in de ogen van de consument niet goed genoeg is zullen ze het ook niet waard vinden om een bericht te plaatsen op hun Facebook of Twitter account.

    Ik denk dat je Payst moet het zien als een alternatieve transactie. Als je normaal iets koopt dan maak je de afweging of het product het geld waard is. In dit geval is het ook een vraag een aanbod verhaal. De consument zal de afweging moeten maken of het te delen bericht het waard is om gedeeld te worden ten opzichte van de deal die ze krijgen. Dit zal voor iedereen verschillend zijn, maar ik denk dat de consument en de winkelier daar een goed evenwicht in zullen vinden.

    Groet,
    Joel – Payst.com

    1. Het probleem is de belofte van een mooie aanbieding in ruil voor een tweet. Als ik eerst een positieve tweet moet versturen om iets met korting te krijgen dan kan ik pas later positief/negatief zijn over het product. Ik zal het product toch eerst moeten ontvangen. Juist ‘niet de eerste de beste deals’ stimuleren daarom alleen maar het delen om korting te krijgen en niet omdat het product daadwerkelijk zo fantastisch is.

      Ik vind CoolBlue dan leuker: koop een product en schrijf een leuke review (en een beetje kritisch is prima) en verdien dan een deel van het aankoopbedrag terug. Het brengt ook al een zeker risico mee natuurlijk, maar wel een heel stuk minder dan met deze methode.

  2. Hoi Joel,

    Wat fijn dat je de moeite neemt om het uit te leggen =)

    Je schreef: “Uit ervaring weten we dat je als consument niet zomaar iets deelt. Dit gebeurt alleen als we daadwerkelijk echt enthousiast zijn over een bericht, video, post of merk. Anders laten we het vaak voor wat het is.”

    De like & share acties zijn precies hét voorbeeld van consumenten die wel alles delen om korting te krijgen. Ik ben écht wel voor consumenten die positief over je merk praten, maar door er iets tegenover te stellen, verliest de review zijn puurheid. Als je een enthousiaste klant op een goede manier vraagt om een bedankje op social media, is hij toch wel bereid om iets positiefs te zeggen?

    Ach, we komen natuurlijk pas achter als het daadwerkelijk staat :) Nieuwe dingen ontdekken en gewoon doen, daar leer je toch het meeste van. Ik ben daarom ook heel erg benieuwd naar Payst. Heel veel succes met de lancering!

    Groet, Farah

  3. Hoi Farah,

    Namens Marketingfacts wil ik graag even reageren op dat “lovende bericht”. In onze categorie “Nieuw!” bieden wij nieuwe initiatieven, bedrijven, merken, diensten, etc. de ruimte om zich te presenteren. Het stuk waarin Payst aan de orde komt, is dan ook niet een kritische review van hun dienst, maar een productintroductie.

    Kennelijk is dat niet helder overgekomen, dus we gaan even nadenken hoe dat duidelijker gemaakt kan worden.

    On a personal leven begrijp ik je twijfel helemaal en moet ik ook nog zien of het kapitaliseren van socialmediaconnecties nou zo’n goed idee blijkt.

    1. Hoi Bram, Goed dat je het zegt. Dacht nog wel even dat het een advertorial was, maar zag het er niet bij staan.

  4. Als ik als consument 2 reviews kan terugvinden, eentje spontaan geuit en eentje geuit onder beloningsbelofte, en er van uitgaande dat ik dat laatste weet, dan denk ik dat m’n positieve emotie richting de spontane actie zal gaan. Zie ik dat anders?

    1. Nee, daar ben ik het in ieder geval helemaal mee eens. (maar ja, ik vraag mij dan ook af of ik dat zo anders zie ;))
      Nu zijn aanbevelingen in je netwerk nog heel sterk, met dit nieuwe concept zie ik de online aanbeveling uit je netwerk in waarde dalen.

  5. Hoi Farah, waarin verschilt Payst met Pay with a tweet? Verder zijn er ook organisaties die klanten vragen om iets positiefs te twitteren, zodat de klant geen verzendkosten hoeft te betalen. En daarnaast heb je ook bedrijven die weer vragen om reviews. Nu vind ik dit allemaal niet bijster origineel en wellicht streeft een marketeer dit ook niet altijd na ;-) …? Klanten belonen horen wat mij betreft gewoon bij een loyalty-programma. Kortom, ik ben matig enthousiast. Silvia

    1. Klopt is hetzelfde, ben ik alleen ook niet zo enthousiast over. Je ziet het ook steeds minder vaak voorbij komen. ‘Eerst lezen, dan tweeten’. precies zoals in de blog van Bouke Vlierhuis twee jaar geleden met zijn (mini) onderzoek: https://www.42bis.nl/2012/12/pay-with-a-tweet-is-dood/ Ik denk er ook zo over. Ik kan een product of dienst pas echt aanbevelen als ik het gebruikt heb, dan zit emotie/ervaring bij en is de aanbeveling echt wat waard.

      Een loyalty programma vind ik een mooie after-sales dienst. Voorbeeld van Angelique hierboven vind ik ook heel mooi! CoolBlue doet dat op een mooie manier. Ook daar krijgt de klant voordeel in retour, maar wel nà aankoop en dus ervaring met het product of de dienst.

Comments are closed.

Dit artikel is 30.650 keer gelezen