Google gaat nog dit jaar strenger toezien op welke apps het label “gratis” krijgen. Dat doet de zoekgigant op verzoek van de Europese Commissie, die bezig is met een onderzoek naar ongewilde in-app aankopen en de hoge kosten die daarbij kunnen komen kijken. Vorige week publiceerde de Europese commissie richtlijnen, waarin onder anderen wordt gesteld dat spelletjes die als gratis worden aangemerkt, geen verborgen kosten mogen hebben. 

Kinderen klikken graag

Er zijn al veel zaken bekend waarbij vooral kinderen torenhoge bedragen uitgeven aan apps, zonder dat ouders daar wat van weten. Zowel voor Google als Apple geldt dat in hun respectievelijke app stores slechts eenmalig een creditcard hoeft te worden ingesteld en dat het voor gebruikers daarna mogelijk is om met één klik aankopen te doen.

Apple doet mee

Ook Apple laat weten zich aan de richtlijnen van Europa te gaan houden, maar het bedrijf geeft geen datum of specifieke maatregelen af. Een woordvoerder van Apple zei tegen de BBC dat het bedrijf meer dan genoeg doet om consumenten te beschermen tegen in-app-aankopen. Zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid in iOS8 om straks Ask to Buy in te stellen, waarmee kinderen via de app store toestemming hun ouders vragen om een aankoop te doen, wanneer ze op de koopknop klikken. Pas na toestemming is de aankoop dan akkoord.

Niet alleen in Europa

Vooralsnog gelden deze app-richtlijnen alleen in Europa. Maar ook in Amerika zijn er al juridische stappen genomen om de in app-aankopen aan banden te leggen voor kinderen. De kans is dan ook groot dat ook daar restricties zullen gaan gelden en dat zowel Google als Apple, maar ook Amazon maatregelen gaan treffen om ongewilde aankopen te voorkomen.

Fijn of niet?

Hoewel het natuurlijk vervelend is wanneer je een “gratis” spelletje downloadt, dat niet te spelen blijkt zonder alsnog ervoor te betalen. Zijn er ook spelletjes die je wel kúnt uitspelen zonder te betalen, maar die gemakkelijker zijn als je er wat centen tegenaan gooit. Die komen straks ook niet meer voor in het lijstje “gratis” in de app store. De kans is ook groot dat je steeds meer beperkte demoversies gaat zien in de “gratis”-lijst. Waarna je alsnog moet betalen om het spelletje echt te spelen.

Wat vind jij? Is het een goed idee om het label gratis strenger toe te passen? Of zorgt het ervoor dat je minder gemakkelijk nieuwe apps ontdekt?

BRON

 

0 Shares:
Dit artikel is 9.337 keer gelezen