Zo dramatisch is het gelukkig nou ook weer niet. Maar het zal nooit meer zijn zoals het was. Ik heb het over Google Authorship. Weet je nog, die leuke foto van jou naast een door jou geschreven artikel in Google? Kijk er nog maar eens goed naar, want deze hoort straks tot het verleden.

Google is voortdurend bezig met zich te vernieuwen en opnieuw uit te vinden. Google’s persevenement Google I/O, dat op 25 en 26 juni plaatsvond, was daar het ultieme bewijs van. Daar zagen we tal van nieuwe, innovatieve toepassingen voorbijkomen: Android L, Android TV, Android Auto, Android Wear, Google Fit, en ga zo maar door. Het Walhalla voor ontwikkelaars en techliefhebbers.

Maar innoveren betekent soms ook schrappen, dingen simplificeren. En dat is precies wat de zoekmachinegigant met Google Authorship doet. Stel, je hebt een artikel geschreven over zoekmachineoptimalisatie (SEO). Iemand zoekt via Google informatie over dat onderwerp en stuit daarbij op jouw artikel in de zoekresultaten. Als je je voor het Google Authorship Program had aangemeld, was de kans groot dat jouw Google+-profielfoto naast de titel van het artikel verscheen. Dat beeld zien we straks niet meer terug.

Consistentie

Waarom? Waarom stapt Google hiervan af? Wat is er mis met een foto van de auteur naast het artikel? John Mueller van Google Trends zegt dat het weghalen van de foto noodzakelijk is om “een consistenter design over diverse platformen” te creëren. De sobere weergave van de zoekresultaten op mobiele apparaten en desktop is daarbij een belangrijke factor. ‘Dag profielfoto’, maar ook ‘dag Circle Count’ (de teller die aangeeft hoeveel mensen jou in hun kringen hebben toegevoegd).

De komende dagen voert Google de wijzigingen wereldwijd door.

Maagdelijk

Persoonlijk vind ik het erg jammer dat Google hiervoor gekozen heeft. Je profielfoto naast je eigen artikel straalt professionaliteit uit, wekt vertrouwen bij lezers en genereert zodoende meer clicks. De SERP (Search Engine Result Page) ziet er wederom saai en maagdelijk uit. Op het Google+-profiel van Mueller beklagen diverse bloggers zich over het initiatief van Google.

Wat vinden jullie van Google’s aanpak van het Authorship Program? Goede zet, of onmiddellijk terugdraaien die handel?

0 Shares:
1 comment
  1. Ik ben het met je eens. Het is heel erg jammer dat je foto niet meer verschijnt in de zoekresultaten. Zonde, want naast professionaliteit, ziet het er ook wat persoonlijker uit. Niet zo koud en kil. Misschien moet Google overwegen om de foto bij het authorship te behouden voor mensen die online gaan met een pc of laptop. Voor mobiele gebruikers kan ik me voorstellen dat het prettiger is om te navigeren. Overigens staat je naam er nog wel bij, dus er is nog een klein beetje “erkenning” ;-)

    Niet om wakker van te liggen, maar wel zonde. We zullen zien wat het doet met het aantal bezoekers. Dat mag natuurlijk nooit afhankelijk zijn van een plaatje, maar het leverde wel wat extra nieuwsgierigen op.

Comments are closed.

Dit artikel is 8.851 keer gelezen