Je ziet het vaker gebeuren, mensen verschillen op Twitter van mening met elkaar.  Dat is op zich al lastig. Het medium leent zich namelijk niet echt voor gefundeerde discussies. Nog lastiger wordt het als anderen zich erin gaan mengen en de discussie een eigen leven gaat leiden.

Welles/nietes dicussie

Tweet-NSHet gebeurde mij na een gefrustreerde tweet aan de NS in verband met een trein die uitviel. Ik was pissig, het betekende tenslotte een half uur later op kantoor komen dan gepland. Mijn tweet werd door het webcare team van de NS gepareerd met een ‘kan gebeuren en oh let op je taalgebruik’. Mijn perceptie van die tweet overigens. Ook die van anderen bleek uit de reacties van volgers aan mij en de NS. Ik had na de reactie van NS al besloten niet op hun tweet te reageren, om te voorkomen dat een welles nietes discussie zou ontstaan. Ik reageerde wel naar de mensen die op mij reageerden.

Perceptie

De discussie niet aangaan met de NS had een aantal redenen. Ten eerste, het uitvallen van mijn trein was irritant, hun reactie op mijn tweet ook, maar er zijn écht andere dingen om je drukker over te maken. Daarnaast had ik geen zin om een discussie aan te gaan over of het wel of niet nodig was mij (voor mijn gevoel) op de vingers te tikken. Bij voorbaat kansloos namelijk en het zou voorbij gaan aan waar het om ging, dat er een trein uitviel en ik te laat zou komen.

Webcare

Webcare is een vak en blijft mensenwerk. Ik blogde er op 42bis al eerder over. Je krijgt als webcare team een hoop ‘shit’ voor je kiezen. Ga er maar aanstaan om in het NS webcare team dag in dag uit geconfronteerd te worden met boze reizigers door vertragingen, uitvallende treinen of gelijk welke andere ergernis. Aan de andere kant, dat hoort erbij. Persoonlijke aanvallen, dreigementen, ik vind het allemaal redenen om van je af te bijten. Echter, emoties filter je. Focus je op de feiten in dergelijke tweets, reageer daarop en laat het daarna gaan. Ten koste van je klant grappig of gevat gaan doen werkt averechts.

Mensenwerk

Ik heb dan ook niet meer gereageerd. Niet op de tweets van NS. Niet op de reacties van volgers, of die van volgers van volgers die de rest van de ochtend (ik was inmiddels op kantoor) volgden. Wat mij betreft had deze “rel” niet eens hoeven te ontstaan. Tegelijkertijd dit is Twitter. Een online wereld bevolkt met mensen met een mening. Het heeft vaak ook zo z’n charmes.

Zou Twitter een krant zijn dan lag ‘ie morgen onder in iemands kattenbak. Gelukkig is er ook een virtuele kattenbak en hebben we Roy Donders waar iedereen zich daarna druk over kon maken.

0 Shares:
Dit artikel is 9.077 keer gelezen