Op 10 en 11 juni vindt de tweede editie plaats van het Congress Facebook Marketing. Vorig jaar trok het evenement ruim 500 bezoekers. Gaat het hier om één van de velen Facebook bijeenkomsten waar we krijgen te horen dat je als bedrijf toch echt een Facebookbedrijfspagina moet aanmaken of gaat het hier meer de diepte in? Voor 42bis ga ik samen met Evelyne Hermans naar het congres om hier achter te komen. Mijn verwachting is overigens dat het behoorlijk diep gaat, waardoor de ervaren online marketeer heel wat kennis bij kan spijkeren.

De praktijk

Congres Facebook MarketingDe vraag die ik in vrijwel elk adviesgesprek over Facebook marketing krijg te horen is: “Leuk, maar hoeveel ga ik er mee verdienen?” Met andere woorden, bedrijven zien nog lang niet altijd het belang van een sterke community in.

Onlangs gaf ik een workshop ‘digitale marketing’ bij een autodealer. Er werd mij verteld dat ze het helemaal zien zitten. Helaas, de autoverkopers krijgen provisie voor elke auto die zij verkopen en niet voor de band die ze scheppen met hun (potentiële) klanten die vervolgens als ambassadeurs gratis reclame gaan maken. Na de aankoop van mijn eigen nieuwe auto bij hetzelfde bedrijf, ontving ik een paar weken later een digitale nieuwsbrief waarin de nieuwe modellen werden aangekondigd. Het was mij volkomen duidelijk, dit bedrijf verliest sales, omdat ze slechts sales gedreven zijn. Helaas geldt dit voor veel bedrijven.

De populairste Facebookpagina’s zijn de pagina’s waarop zo weinig mogelijk over de producten of diensten van het betreffende bedrijf staan. Het gaat om de beleving en de juiste interesses van de doelgroep. Bedrijven kunnen de return on investment (ROI) van Facebook activiteiten vaak niet begrijpen. Juist hierop zal tijdens het congres de focus liggen.

Facebook ontwikkelingen

Ook hoor ik nog vaak opmerkingen over de toekomst van Facebook: “Bestaat Facebook volgend jaar nog wel?”. Persoonlijk denk ik dat Facebook nog wel een tijdje mee gaat. Dat vertrouwen heb ik met name dankzij de constante ontwikkelingen op het platform. Facebook kijkt goed naar de behoefte en vooral ook irritaties van de gebruikers en doet daar daadwerkelijk iets mee. Zolang de gebruikers het massaal blijven gebruiken kunnen marketeers zich ook helemaal uitleven met de grootste database ter
wereld. Een geslaagde campagne die goed is getarget op de juiste doelgroep, is iets dat enkele jaren geleden als onmogelijk werd beschouwd.

Facebook-Graph-Search

Juist deze ontwikkelingen worden besproken tijdens het Congres Facebook Marketing. Ik ben erg benieuwd naar de laatste updates omtrent de Facebook Graph Search. Henk van Ess vertelt alle ins en outs over deze veelbesproken, extreem uitgebreide, nieuwe zoekfunctie binnen Facebook. Ook verheug ik me op het verhaal van mijn favoriete marketingvoorbeeld ‘Coolblue’ en hoe zij Facebook gebruiken als service-instrument.

Wordt vervolgd

Ga je ook naar het Congres Facebook Marketing? Laat het weten bij de reacties. Wellicht komen we elkaar tegen. Voor wie niet gaat, no worries. Evelyne en ik zullen verslag doen op 42bis.

0 Shares:
1 comment

Comments are closed.

Dit artikel is 10.816 keer gelezen