congres fb

Een dag vol lezingen over een social media kanaal dat op z’n retour is: het Congres Facebookmarketing 2014. Het vond afgelopen woensdag plaats in de prachtige Polarzaal van Mediaplaza. Dat wilden collega-blogger Remy Steijger en ik wel eens zien. Want volgens de laatste berichten is Facebook ‘old news’. Je moeder en je oma zitten erop, dus wat hebben wij – jonge, frisse webbies – daar nog te zoeken? 

Veel, zegt Peter Minkjan, oprichter van het Facebook-marketingplatform Likeconomics. In zijn openingskeynote laat hij zien hoe Facebook in 10 jaar tijd is uitgegroeid van een klein sociaal netwerk naar een online gigant. Vandaag de dag zijn het niet meer alleen de studenten en yuppen die op Facebook zitten. Met bijna 9 miljoen gebruikers in Nederland kun je wel zeggen dat praktisch iedereen erop zit. Ook de domme Nederlander:

 

Domme Nederlanders

En de goudeerlijke Nederlander:

 

Goudeerlijke Nederlanders

(screenshots komen uit de presentatie van Peter Minkjan)

Dat al die miljoenen mensen op Facebook zitten, betekent dat ook jóuw doelgroep daar te vinden is. En dat maakt Facebook een machtig marketingmiddel voor je bedrijf. Tenminste, als je snapt hoe je dat aanpakt.

Klanten zitten er immers niet op te wachten om iets van jou te kopen

Dat is ook de belangrijkste boodschap van Thomas Moen, Chief Brand Officer van Fanbooster. In zijn presentatie ‘How to stand out from the noise in a busy digital world‘ legt hij de nadruk op de noodzaak van persoonlijk en menselijk contact met je doelgroep via online kanalen. Hij vergelijkt verkopen en reclame maken met een spetterend vuurwerk: het is prachtig, maar het kost veel geld en heeft maar heel even het gewenste wow-effect. Wat je als bedrijf zou moeten willen is het effect van een klein en gezellig kampvuur dat de hele avond brandt. Hoe later het wordt, hoe meer mooie verhalen er worden verteld, waardoor iedereen weer uitkijkt naar de volgende keer.

Klinkt logisch.

Maar wat nou als je een saai bedrijf bent?

Zoals een verzekeringsmaatschappij of een bank. Volgens Robert Doggers, mede-oprichter van contentmarketingbureau Yune, is het voor dit soort organisaties belangrijk om op zoek te gaan naar de overlap tussen dat wat jij als bedrijf wilt vertellen en de onderwerpen waar jouw doelgroep het liefst over praat. Ook als die niet direct iets met jouw bedrijf of product te maken heeft. Zo kun je als zorgverzekeraar tips voor een gezond en gelukkig leven geven, als bank adviezen en inspiratie voor het het kopen van een huis, en als universiteit antwoord geven op de vraag der vragen die leeft bij scholieren: wat wil ik later worden. Een gloednieuwe universiteit in Turkije speelde hierop in met een krachtige Facebookmarketingcampagne:

 

The Game of Your Life – Case Video (EN) from 41? 29! on Vimeo.

 

De campagne bereikte meer dan 250.000 studenten en zorgde voor een grote groei in het aantal aanmeldingen. Volgens Doggers hebben dit soort marketingcampagnes zo’n groot effect, omdat ze inspirerend, entertaining en nuttig zijn; dé 3 kenmerken van waardevolle content.

Goede content hoeft natuurlijk niet altijd aan alle 3 de kenmerken te voldoen. Denk aan een mooie quote, een indrukwekkende foto, een grappig filmpje, een handig weetje, een interessant statistiekje, een coole infographic.

Het is allemaal goede content als jouw doelgroep het leuk vindt

Dus nee, het hoeft niet allemaal hoogdravend en diepgaand. Niet altijd serieus en zakelijk. En het moet al helemáál niet altijd over jouzelf gaan.

Seth Godin

Robert Doggers geeft aan het eind van zijn presentatie 10 belangrijke adviezen over contentmarketing:

1. Vind jouw contentbestemming (de overlap tussen dat wat jij wilt zeggen en dat wat jouw klant wil lezen)
2. Investeer
3. Laat je content maken door je meest gepassioneerde en enthousiaste medewerkers
4. Laat je persoonlijkheid zien en schuif de helden van jouw organisatie naar voren
5. Vraag aan je fans wat zij graag willen
6. Laat zien hoe jouw organisatie waarde toevoegt aan het leven van anderen
7. Maak en gebruik leuk en interessant beeldmateriaal
8. Ga bloggen!
9. Doe eens gek: publiceer grappige of rare content
10. Wees niet te bescheiden: gebruik (af en toe) een call to action

Of, zoals Robert zelf samenvat: stel je voor dat je een leuk magazine moet maken over jouw organisatie, wat zou daar dan in staan?

Met 9 miljoen gebruikers in Nederland, de diepgaande mogelijkheden tot targeting, Graph Search, Advanced Facebook Advertising en mobiele applicaties is Facebook nog lang geen oud nieuws. Zelfs niet nu je oma erop zit.

 

0 Shares:
Dit artikel is 12.570 keer gelezen