Contentmarketing is een goede en bewezen SEO strategie. Veel online marketeers spreken er lovend over. Maar heb je wel de meest effectieve contentmarketing-strategie geïmplementeerd? Als dat niet zo is, wordt je content zo door de papiershredder gehaald. Bijvoorbeeld als je een mengelmoes van uiteenlopende ideeën deelt die niet relevant zijn voor je doelgroep. Om je daarvoor te behoeden, deel ik negen fouten met je en en vertel ik je hoe je deze kunt vermijden.

1. Content schrijven over een populair onderwerp

Schrijven over een populair onderwerp is een veel voorkomende aanpak binnen contentmarketing. Om researchtijd te besparen, worden bestaande blogs herschreven of gekopieerd. Door voor deze aanpak te kiezen, komt je artikel ergens onderaan in Google te staan. Je inspanningen leveren zo weinig tot geen resultaat op.

Maak onderscheidende populaire content: Investeer tijd in het maken van unieke, frisse en kwalitatief goede content. Dit is de belangrijkste factor van een effectieve contentmarketing-strategie. Als je wilt gaan schrijven over populaire onderwerpen, voeg dan unieke informatie toe.

2. Content met een lage kwaliteit

google panda - algoritme updateEen zoekopdracht bij Google levert miljoenen resultaten op. Om de content-oorlog te overleven, is het verstandig om waarde toe te voegen voor je lezer. Content die een eerder behandeld onderwerp op een andere manier omschrijft, zorgt ervoor dat je publiek niets nieuws leert en bedrogen weg klikt.

Hoe kun je dit vermijden: Maak content die authentiek is of nieuwe inzichten geeft. Doe een klein onderzoekje in je niche. Hierdoor krijg je inspiratie en kun je topics ontdekken waar jij je eigen visie en mening op los kunt laten.

3. Linken naar je content vanuit sites met een lage kwaliteit

Als je content geplaatst is in een site die Google ziet als een site met lage kwaliteit of als je vanuit die site linkt naar je content, kan het zijn dat je inspanningen voor niets zijn geweest.

Schermafbeelding 2014-05-23 om 22.04.22

Hoe vind je hoogwaardige sites: Maak een lijst met sites die een hoge kwaliteit hebben. Met behulp van Open Site Explorer kun je simpel en overzichtelijk deze lijst samenstellen. Ik kan je alvast vertellen dat Facebook, Twitter, LinkedIn en Google+ een hoge kwaliteit hebben.

4. In je content refereren naar bronnen met een lage kwaliteit

Refereren naar andere bronnen vanuit je content, bieden de lezer meer kennis en is goed voor de geloofwaardigheid. Maar kies de bronnen waarnaar je verwijst zorgvuldig. Linken naar sites met een lage kwaliteit (zie ook punt 3.) doen niet alleen afbreuk aan je geloofwaardigheid , maar kunnen je ook Google-strafpunten opleveren.

Voordat je de bron gaat vermelden in je artikel let je op:

⁃    Autoriteit van de website
⁃    Relevantie van de website
⁃    Betrouwbaarheid van de website
⁃    Positie van de link op de pagina
⁃    Hoeveelheid links op de pagina

Via Ahrefs kun je dit bijvoorbeeld checken. Je kan het ook doen met Open Site Explorer, alleen heeft Ahrefs de volgende extra’s ten opzichte van Open Site Explorer:

⁃    Statistieken zijn uitgebreider in kaart gebracht
⁃    De tool krijgt vaker een update
⁃    Ahrefs geeft ook inzicht in de ontwikkeling van externe links over een bepaalde periode

Schermafbeelding 2014-05-26 om 16.43.35

5. Content zonder doel

Content zonder toegevoegde waarde leidt nergens toe. Je schrijft voor een doelgroep. Deze lezers hebben een bepaalde verwachting, ze willen iets lezen wat ze nog niet wisten.

Hoe creëer je content met meerwaarde: Vraag jezelf af wat je doelgroep wil lezen en hoe je kunt voldoen aan hun verwachtingen. Achterhaal behoeften waardoor je kan helpen met een geweldige oplossing. Dit is de basisstrategie van effectieve contentmarketing. Wat wil je met je content bereiken? Wil je inspireren, aanleren, autoriteit creëren of leads genereren? Het brengt je niveau van je communicatie- en marketingdoelstellingen naar een hoger plan.

6. Te weinig nieuwe content

google-1998-lgLezers en zoekmachines vinden verouderde content nutteloos. Een topranking krijgen met verouderde content is zeldzaam. Om authentiek te zijn, moet je informatie bieden die regelmatig wordt bijgewerkt. Up-to-date content zorgt voor een goede ranking op langere termijn.

Hoe vernieuw je: Blijf in je branche op de hoogte van veranderingen en pas je content daar waar nodig aan. Consequent bijgewerkte content verhoogt de geloofwaardigheid van het onderwerp. Lezers vinden het betrouwbaar. Zoek maar eens naar voorbeelden van goed bijgehouden content. Misschien gebruik je zelf geüpdate informatie van een site?

Moz, update met regelmaat de nieuwste Google-algoritme veranderingen. Het is uitgegroeid tot de meest betrouwbare bron voor internet marketeers om uitgebreide informatie over Google-algoritme geschiedenis en updates te krijgen. De site is zelfs betrouwbaarder geworden dan de gegevens die Google biedt.

7. SEO onvriendelijke content

Dus.. je hebt een artikel gemaakt. En dan? Ook al is je content gemaakt voor je doelgroep, toch is het beter om content te optimaliseren voor zoekmachines. Dit kan zorgen voor organisch verkeer. Zie het als een bonus voor je inspanningen.

Hoe word je vrienden met SEO: Zorg ervoor dat je een targetwoord kiest. Dit is een woord waar je doelgroep naar zoekt in zoekmachines. Gebruik dit woord in je URL, titel, tussenkop en tekst. Gebruik het woord ook in je meta-omschrijving.

8 . Geen contentmarketing-tools gebruiken

Alleen maar kwalitatief hoogwaardige content produceren zal niet leiden tot massaal verkeer. Je eigen content niet delen in die relevante groep op LinkedIn of Facebook, zou zonde zijn. Zonder gebruik te maken van de geschikte contentmarketing tools gaat het een zware klus worden om je doelgroep te bereiken.

Enkele oplossingen: Maak gebruik van de beschikbare tools om je contentmarketing te verbeteren. Tools kunnen je veel tijd besparen zodat je tijd overhoudt om nieuwe mogelijkheden te verkennen.

9. Mobiele share-knop fail

Je hebt goede content gemaakt die klaar is om viral te gaan. Het voldoet zelfs aan alle bovengenoemde positieve punten, maar op je site bied je alleen maar een tweet-knop aan in plaats van andere opties of op je mobiele sites is het delen via share-knoppen niet mogelijk. Bezoekers hebben de neiging om hoogwaardige content op sociale netwerken te delen en dit zorgt natuurlijk grotendeels voor het virale effect.

edge_reflow_concept

Hoe kun je dit vermijden: Maak gebruik van sociale netwerken. Het is een echte ‘must do’  binnen contentmarketing. Maak het de gebruiker zo makkelijk mogelijk om je content te delen met share-knoppen die goed zichtbaar zijn op internet en mobiel internet. Kijk of het formaat van je site zich aanpast met andere devices (responsive) om te kijken of share-mogelijkheden zichtbaar blijven.

Hoe bovenstaande valkuilen jou negatief kunnen beïnvloeden:

Tijd en onderzoek

Het spenderen van tijd aan onderzoekjes voor artikelen, video’s of foto’s beïnvloedt je productiviteit als het resultaat wat je voor ogen had, uitblijft. Door de verkeerde strategie te kiezen, is het zeer waarschijnlijk dat je tijd aan het verspillen bent. Bedenk een goed ROI plan voor je contentmarketing budget.

Negatieve merkreputatie en geloofwaardigheid

Door content te maken met een slechte kwaliteit kun je lezers afstoten doordat de content als irrelevant wordt gezien.  Dit heeft invloed op de geloofwaardigheid van je bedrijf. Hierdoor zul je meer moeite moeten doen vertrouwen op te bouwen. Je hebt zelf het gevoel dat je mensen moet overtuigen van je merk en product.

Niet aanwezig op social media

Door kwalitatief slecht contentmarketing uit te voeren, zullen shares uitblijven en zijn publiek missen. De consument op social media zou wat mij betreft de hoofdfocus verdienen van iedere organisatie. Het creëren van betrokkenheid en het vergroten van je autoriteit is de belangrijkste taak voor bedrijven.

Jezelf nergens terugvinden in je niche

Content geschreven door een gerenommeerd auteur, heeft de neiging hoger in Google te komen. Een goede kwaliteit content is belangrijk om een hoog gewaardeerd auteursprofiel te krijgen. Wanneer je hier geen rekening mee houdt en de kwaliteit van je content slecht is, kan dit gevolgen hebben op de ranking en je auteursprofiel devalueren. Auteurschap heeft een grote invloed op de zoekmachine rankings.


Geschreven door