De komst van de iPad zette een hele beweging in gang. Verkoopcijfers van enorme omvang, zoals we nog nooit eerder gezien hadden voor een nieuw soort device. De adoptie van het nieuwe apparaat was gigantisch. De laatste tijd neemt de verkoop van tablets echter af. Kijk bijvoorbeeld naar de laatste cijfers van Apple. Is het dan toch niet de pc-killer die we dachten dat het was?

Een device voor oudjes

De fijne website The Next Web is er eens ingedoken en wat blijkt: tablets zijn slechts een tijdelijke oplossing in een steeds verder evoluerend internet. Kijkend naar de eigenaren van tablets, dan valt op dat het vooral ‘oudere’ gebruikers zijn. Niet de jeugd, de groep die de toekomst bepaalt en waar we naar kijken om te zien waar de ontwikkeling heen gaat. Zij hebben smartphones in hun zak, gebruiken nauwelijks tablets. Dit komt, is de verwachting, omdat de tablet dichter bij de oude desktop met een groot scherm en een browser staat dan de smartphone.

Apps, apps, apps

Een smartphone draait om tientallen taakgerichte apps, je browser gebruik je nauwelijks. Voor de groep mensen (lees jij en ik) die opgegroeid zijn met Internet Explorer en Outlook Express op een pc in de hoek van de kamer, was de overstap naar de tablet als mobiele variant van die pc kleiner en gemakkelijker dan naar een device dat eigenlijk alleen prettig werkt via apps. Jongeren zien het nut van een tablet niet, omdat alles dat zij nodig hebben al verpakt zit in de smartphone die ze vanaf hun geboorte kennen. Ze hebben nauwelijks kennisgemaakt met een pc en browser. Bedrijven springen hier al op in, door hun dienst app-only aan te bieden. Kijk bijvoorbeeld naar de begindagen van Instagram en – nog steeds – Whatsapp. Anderen, zoals Twitter, streven steeds meer naar een app-first strategie.

Deze ontwikkeling zal zich naar verwachting alleen maar doorzetten, want met twee devices op zak lopen, zoals ik ook nog doe, wordt steeds minder zinvol.

Aflopende zaak

Het is dus niet zo dat de tablet als device de strijd verliest, maar de groep die een tablet gebruikt afneemt omdat internet door de jongere generatie op een andere manier wordt gebruikt.

De constateringen van The Next Web worden ondersteund door deze infographic die ik laatst vond. Overigens een enorm interessant rapport. Het aandeel smartphone en tv zijn naarmate de leeftijd toeneemt, elkaars tegenovergestelde als antwoord op de vraag: welk medium zou je het meest missen als het wegvalt?

Most missed media

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het web groeit door, nu moeten wij vooral zorgen dat we meegroeien.

 

 

0 Shares:
4 comments
  1. Waarom verliest de tablet als device de strijd niet dan?
    Tablets worden steeds kleiner, smartphones steeds groter. Uiteindelijk zal dat ergens bij elkaar komen bij een optimaal formaat. Dan heeft een tablet eigenlijk geen functionele voordelen meer ten opzichte van een smartphone. Dat vind ik wel “de strijd verliezen”.

  2. Steeds groter? Er zijn inderdaad experimenten geweest of gaande met grotere smartphones, phablets. Toch blijft het meestgebruikte formaat, ook bij nieuwe toestellen, zo rond de 5′. Kijk naar Sony en zijn Experia, ze zijn juist teruggegaan naar een kleiner formaat (Experia Z compact) omdat hier behoefte aan bleek. Niet zo vreemd, aangezien smartphones devices zijn die idealiter in je broekzak passen. Mijn verwachting is overigens dat we het concept phone loslaten en veel meer toegroeien naar de wearables en alomtegenwoordige displays in tafels, ramen, koelkasten etc.

  3. Dat artikel waar je aan refereert zegt het toch anders:

    “As battery life gets better and screen sizes grow, it’s likely tablets and smartphones will eventually just converge into one device that can be simply slipped into a pocket, instead of two devices that overlap each other in many areas.”

    Of zoals Dustin Curtis zegt:

    “The tablet is really just a temporary evolutionary sidestep that overcomes screen and battery technology issues in mobile phones. There is no such thing as a tablet in the future.”

    Je laatste zin ben ik het dan wel weer helemaal mee eens, hoewel ik denk dat de phone daarbij de centrale hub wordt.

  4. De auteur zegt dat jongeren meer apps gebruiken en minder de browser. Nou zal dit best kloppen, ik heb het niet onderzocht, maar grappig genoeg heb ik gemerkt dat het omgekeerde juist een betere ervaring oplevert.
    Veel apps op een telefoon maken het toestel trager, dat is helaas een feit, voor Android in elk geval. Dus heb ik laatst een hoop apps weggegooid van diensten waarvan ook een prima mobiele webversie bestaat. Tripadvisor, IMDB, LinkedIn, noem maar op… Mijn telefoon is weer lekker snel en ik mis voor zover ik weet geen enkele functionaliteit.
    Zijn die jongeren dan zo dom of ik ben ik (43 jaar) zo slim?

Comments are closed.

Dit artikel is 10.176 keer gelezen