Steeds meer bedrijven stappen over op een ‘vrouwelijkere’ aanpak. Cecilia Tabak van HP de tijd schrijft zelfs dat de krant niet langer een meneer is. Nieuws is per definitie achterhaald, dus steeds meer traditionele vrouwenthema’s als koken, mode en entertainment worden geplaatst. Lichtere katernen, vrolijker, frivoler, Viva-achtig. Is er nu dan eindelijk een antwoord op de vraag die voor Sigmund Freud onbeantwoord bleef: Was will das Weib?

Wie betaalt, bepaalt

Het viel mij jaren geleden al op, toen ik nog als inkoopster voor een groot Duits warenhuis werkte: op de inkoopafdelingen waren wij vrouwen rijkelijk vertegenwoordigd maar alle managementlagen daarboven waren nur Männer. Die ganze Unternehmensleitung, alle Generalbevollmächtigter (nee, deze functie is niet verzonnen om het verhaal op te leuken maar bestond heus), allemaal van het mannelijke geslacht. Met andere woorden, vrouwen mochten inkopen en mannen bewaakten de portemonnee (of eigenlijk ‘het budget’ in dit geval). Alle managementbeslissingen werden vanuit een masculien perspectief genomen. Wie betaalt, bepaalt.

victoria_and_david_beckham_in_armani_underwear_ads_by_battt-d4rg3h9

 

Golden Balls & Catherine Deneuve

Fashion wordt online nog steeds hoofdzakelijk door de vrouw gekocht, blijkt uit onderzoek van Klarna. Textillia meldt, op basis van dit onderzoek, dat 79 procent van de vrouwen in 2013 online fashion heeft gekocht tegenover 21 procent van de mannen. In 2012 was dit 83 procent van de vrouwen. Uit onderzoek van kortingscode blijkt dat meer dan de helft van de vrouwen de ondergoedkeuze van de man bepaalt, terwijl slechts 6 procent van de mannen zich met die van de vrouw bemoeit (ja, op enig moment later wellicht). Opvallend is dat mannen twee keer zo vaak aangeven dat er ruzie ontstaat door (online) winkelen. Dit komt doordat de partner te veel geld uitgeeft of als er belangrijke aankopen worden gedaan zonder te overleggen.

Het is wel duidelijk, maar daarom niet minder vermakelijk: de verschillen tussen mannen en vrouwen zijn groot. Maandelijks schrijven Saskia Noort en Jan Heemskerk hier, via brieven aan elkaar, een zeer vermakelijke column over.

Onderstaand filmpje toont ook op een hilarische wijze de verschillen tussen mannen en vrouwen, maar dan op het gebied van leiderschap:

I’ve seen the future and it’s female!

De jaren 70 hebben we inmiddels ver achter ons gelaten en hoewel het aantal vrouwen aan de top nog steeds te wensen overlaat, is er wel een ware feminisering van het bedrijfsleven gaande. Veel bedrijven streven tegenwoordig naar het opbouwen van langdurige ‘vriendschappen’ met hun klanten, willen graag betrokkenheid tonen en hiermee klanten aan hen binden. Dit zijn, volgens cultuurkenner Geert Hofstede, uiterst feminiene eigenschappen.

Isrid van Geuns signaleerde deze ontwikkeling ook al in 2012 en citeerde in haar stukje de treffende woorden van Pals Brust, Algemeen Directeur C&A: “I’ve seen the future and it’s female!

 

In de Elsevier las ik een mooi artikel (link via het nieuwe Blendle) over ‘vriendschappen’, een wezenlijk onderdeel van de feminiene cultuur. Bedrijven streven tegenwoordig naar een ‘ware vriendschap’ met hun klanten, in de veronderstelling dat dit klanten aan hen bindt en ze zo de beoogde ‘long-term relationships’ met hen opbouwen. Als je echter de definitie van ‘vriendschap’ hanteert zoals beschreven door Aristoteles, en daarin de hoogste vorm nastreeft, dan is dit vriendschap omwille van het goede en niet omwille van het nuttige en aangename. Vriendschap met iemand omdat je graag iets van diegene wilt hebben, staat onderin de rangorde der vriendschappen en deze vriendschappen, zoals veelal opgedrongen vanuit merken en bedrijven, zijn niet geloofwaardig:

Vrouwenmarketing: was will das Weib?

Feminisering van je bedrijf. Hoe doe je dat? Het lukte Sigmund Freud niet om de grote vraag beantwoord te krijgen:

“Die grosse Frage, die nie beantwortet worden ist und die ich trotz dreißig Jahre langem Forschen in der weiblichen Seele nie habe beantworten können, ist die: “Was will das Weib?”

Zijn de verschillen tussen mannen en vrouwen dan toch te groot? Niets is onmogelijk. Het lukte zelfs ABN AMRO om in een uitermate masculine wereld, met een als vrouw verklede Gerrit Zalm, letterlijk en figuurlijk, een stukje vrouwelijkheid te omarmen. ABN AMRO zet vol in op content marketing, transparantie en blogs, en past daarmee de kunst van het vrouwelijke verleiden toe.

Omarm en verbind, oprecht en persoonlijk

Vriendschap en verbinding moeten oprecht voelen en onderdeel zijn van de cultuur (en communicatie) van je bedrijf. Pas dan bouw je een langere relatie op met je klanten. Wellicht is Facebook niet het geschikte medium om die verbinding met je klanten aan te gaan. Das Weib wil namelijk misschien wel helemaal geen FB-vrienden zijn met een koekje. Das Weib wil liever omarmen, verbinden en oprechte, persoonlijke interesse voelen, Herr Generalbevollmächtigter!

 

 

0 Shares:
4 comments
  1. Wat een leuke titel! Ik heb gelachen om je stukje, het is heel goed geschreven. Ik woon in Zwitserland en vind de duitse verwijzingen heerlijk. Maar nu to the point. Ik denk dat verbinden niet typisch vrouwelijk meer is, maar de nieuwe tijd en die is unisex. Het is ook een beetje flauw alles zo in man-vrouw hokjes te verdelen. De wereld is veel groter dan dit. Je hebt misschien meer gevoelsmensen of pragmatische mensen, maar volgens mij is dit gelijkmatig verdeeld tussen mannen en vrouwen. Alleen worden wij vanaf de geboorte al in hokjes gestopt en zullen mannen daarom op een enquete ook niet invullen; ja ik koop meer fashion dan mijn vrouw. Een man geeft misschien wel meer geld uit aan dat nieuwe voetbalshirt dan een vrouw in de primark aan 10 stuks “fashion” doet. Het is dan een kwestie van defineren hoe je dit analyseert. Dus ja, das Weib will verbinden, omarmen etc., maar der Mann wil ook aandacht. Net als iedereen.

  2. Hoi Valerie,

    Dank voor je compliment en leuke reactie. Het man-vrouw denken en de voorbeelden zijn met opzet aangedikt om duidelijk te maken hoe er lang gedacht werd. Met feminisering van de maatschappij en het bedrijfsleven bedoel ik niet létterlijk meer vrouwen aan de top maar een ‘vrouwelijkere’ aanpak door mannen én vrouwen. Je hebt absoluut gelijk, mannen (met baard in gala-jurk ;)) willen ook aandacht en krijgen deze ook, juist in deze nieuwe (unisex) tijd.!

  3. Goed geschreven weer Kim! Je doelt volgens mij op vrouwelijke eigenschappen als samenwerken, verbinden en luisteren, die vrouwen nou eenmaal van nature meer in zich hebben. Mannen kunnen die eigenschappen net zo goed in meer of mindere mate bezitten, maar zij hebben vaak eigenschappen als individualisme en competitie nog wat meer op de voorgrond.

Comments are closed.

Dit artikel is 11.504 keer gelezen