Vandaag begint het Adobe Summit in Londen. Ik ben er namens 42Bis bij en zal live bloggen over dit evenement! Meer dan 3000 marketeers komen tijdens dit twee dagen durende evenement bijeen. De nieuwste online marketing tools van Adobe worden besproken. Ook worden er presentaties over marketingcampagnes gegeven door executives en directors van merken als Audi, Buzzfeed, Foursquare en FedEx. Ook de CEO en oprichter van Kickstarter Yancey Strickler is aanwezig, evenals acteur Robert Redford, bekend van onder andere Rise of the Planet of the Apes.
Deze blog zal regelmatig geüpdatet worden. Je kan mij ook volgen op Twitter om continue foto’s te zien en om te volgen wat voor nieuws en insights ik hoor van sprekers en vakgenoten.
Ben of ken jij een marketeer? Blijf dan up to date via deze blog of deel deze pagina met vrienden of collega’s?
Live Blog
5:03
Van Mad Men naar Math Men
De eerste dag van de summit is bijna afgelopen.
Adobe deelt voor afloop nog een aantal statistieken:
In het afgelopen jaar is het aantal bestedingen aan online marketing door bedrijven wereldwijd met 40% toegenomen, aldus onderzoek uitgevoerd door Gartner. Het onderzoek toont eveneens aan dat marketeers ‘in de stress’ zitten. 73% van de marketeers denkt dat zij zichzelf opnieuw uit moeten vinden om succesvol te (blijven) zijn.
Ook creatieve advertentiebedrijven zullen zichzelf opnieuw uit moeten vinden. Dit om snel in te kunnen spelen op actuele online trends met content die heel gerichte doelgroepen aanspreekt. Even zozeer zullen traditionele marketing bedrijven zichzelf opnieuw uit moeten vinden om snel passende creatieve content te (laten) ontwikkelen die past bij de beschikbare (real time) data.
10:42
Het is tijd voor de real-time enterprise
De CEO van Adobe, Shantanu Narayen, legde zojuist bloot wat volgens hem de grootste uitdaging wordt voor bedrijven in de wereld; het worden van een real-time organisatie:
“Het is tijd voor de real-time enterprise. De relatie met de klant wordt gedefinieerd door alle interacties met hem of haar. Als consumenten, is onze tolerantie voor slechte ervaringen met organisaties extreem laag en zijn onze verwachtingen van bedrijven en hun commincatie hoog. Het is tijd voor de real-time enterprise.”
Om snel in te spelen op deze ‘moderne consument’, moeten de silos worden doorbroken die binnen organisaties bestaan tussen de development-, marketing- en sales-afdeling bijvoorbeeld. Dit is al vaker gezegd vandaag, ook door non-Adobe-gerelateerde bezoekers. Dat is natuurlijk wel een flinke uitdaging, omdat het totale herziening van een bestaande organisatiestructuur vereist.
De real-time enterprise zorgt ervoor dat klanten continue geholpen, bereikt en betrokken kunnen worden. Narayen sprak tijdens de kick-off tevens de wens uit, om vanuit Adobe bedrijven te helpen om naar deze real-time enterprises te transformeren. De grootste uitdaging om dit voor elkaar te krijgen, is ervoor te zorgen dat alle tools van Adobe (de Creative en Marketing Cloud) aansluiten op alle verschillende systemen waar bedrijven mee werken.
08:30 uur
Vanmiddag zal ik interviews afnemen met Allison Fennah, Senior Zakelijk adviseur bij IAB. En Will Hayward, Vice President Europe van Buzzfeed.
07:00 uur
Aan het ontbijt. Straks woon ik een vraag-en-antwoord sessie bij met executives van Adobe. Zij zullen vandaag en morgen nieuwe tools demonstreren van de marketing cloud. Zelf ben ik met erg benieuwd hoe bezoekers kijken naar de toekomst van online advertising. Is daar überhaupt nog een toekomst voor?
Daarover later dus meer.
Gisteravond was er een dinner voor alle journalisten, bloggers etc.
Om je een idee te geven van de type mensen die hierbij aanwezig waren, leek het mij leuk om een overzicht te maken van wie ik voor en tijdens het dinner ontmoette:
Een Deen die een master over Artificial Ingelligence deed, maar deze niet afmaakte en er wel over blogte. Zo kreeg hij enige bekendheid. Daarna runde hij een eigen ‘online positioneringsbureau’. Nu adviseert hij grote Deense mediabedrijven over hoe om te gaan met online media.
Eigenaar van de Duitse titels Upload [upload-magazin.de] (draait op betaalde lidmaatschappen en heeft geen advertenties) en het Duitse tijdschrift Lead Marketing.
Een Franse consultant die naar eigen zeggen ‘technische bedrijven bestudeerd op de manier waarop zij techniek zelf toepassen’, zoals hij het zelf beschreef. (Hij at eveneens mijn toetje op omdat dit voor mij teveel was.)
Een Brit die begon als Copy Writer en vervolgens jaren werkte met en voor David Ogilvy. Nu reist hij de hele wereld over om bedrijven te adviseren over branding en content creatie voor B2B bedrijven.
Een Zweedse en Belgische journalist.
En Mark Phibbs, vice-president Marketing van Adobe in EMEA. Eerder dit jaar nam ik een interview met hem af over online advertising en Adobe tools.
Een interessante mengelmoes van allerlei culturen en disciplines dus. Dat belooft veel goeds voor de rest van de AdobeSummit.
Volg @Gijs_Molsbergen of #AdobeSummit om op de hoogte te blijven via Twitter.