Als accountmanager voor de directies Communicatie van de Ministeries kom ik bij de hele Rijksoverheid over de vloer. Vóór deze functie, werkte ik onder meer als business consultant voor een grote, zakelijke dienstverlener, die medewerkers detacheerde op projectbasis. Een bedrijf dat zijn medewerkers dus op allerlei plekken, bij allerlei klanten heeft zitten. Zowel nu als toen, gaat er veel tijd zitten in het ‘even bijpraten’ met collega’s die kortgeleden bij een opdrachtgever zijn geweest waar ik niet lang daarna ook langs zou gaan. Waarom is er nog geen ‘Foursquare voor bedrijven’?

Location based info

Waarom kunnen medewerkers nog niet gemakkelijk inchecken op locaties waar ze zijn? Kunnen ze niet kort aangeven wat ze er doen, zien welke collega’s er op dat moment ook zijn – of kortgeleden zijn geweest – en elkaar berichten sturen in dit interne netwerk?

Ik vind het belangrijk om te weten wat er speelt op elke locatie waar ik of mijn collega’s aan het werk zijn. Wat voor plannen liggen er, hoe staat het met de lopende projecten, zijn er nog bijzondere dingen en ga zo maar door. Het moet toch slimmer kunnen dan stuk voor stuk contact leggen met collega’s of eindeloze e-maildoorleessessies? Waarbij je ongetwijfeld niet alle informatie vindt.

Ik zou het ideaal vinden om de toren van Binnenlandse Zaken binnen te lopen, even via mijn smartphone te checken wat het onderwerp van gesprek was van mijn collega die hier twee dagen geleden is geweest of een korte update te lezen van een andere collega. Op basis van de locatie, heb je zo alle relevante info paraat.

Sharing is caring

Voor elke organisatie is een dergelijke dienst goud waard. Medewerkers delen informatie, zien wie van welk bedrijf en welk project veel af weet en wie een nieuwe gesprekspartner al eens heeft ontmoet. Daarnaast kunnen ze elkaar vinden, als het nodig is.

Ook voor management is dit  relevant, het is direct duidelijk welke onderwerpen een hot item zijn. Wordt er bijvoorbeeld veel geklaagd over een bepaalde kantoorlocatie? Misschien moet er dan geïnvesteerd worden in een betere werkomgeving. Is de sfeer rondom een bepaald project negatief? Dan is dit een mogelijk risico om in de gaten te houden. Welke medewerker is heel zichtbaar in het netwerk en krijgt met enthousiasme veel voor elkaar? Dit zou zomaar de influential kunnen zijn die je zoekt. Het wordt natuurlijk heel inzichtelijk wie de ‘hubs en nodes’ van je interne communicatie zijn.

Een Human CRM systeem. Je mensen, als relatiemanagementsysteem.

Als je nog verder gaat, zou het zelfs een extern communicatiemiddel kunnen zijn. Actuele informatie over wat jouw organisatie of bedrijf momenteel aan het doen is, dat is toch super interessant voor klanten?

Daarom mijn vraag: waarom ken ik hier nog geen voorbeelden van? Aan jullie de vraag of er voorbeelden zijn van tools die dit bieden. Een location based service in combinatie met communicatie en kennisdeling. Ik ben dan vooral op zoek naar eenvoudige middelen, zo simpel als Foursquare. Geen complex intern intranet-achtig systeem, die zijn er al voldoende. Yammer, lijkt ‘m ook niet echt te zijn. Ik ben heel benieuwd welke oplossingen jullie kennen, of hebben we hier een gat in de markt?

0 Shares:
1 comment
  1. In onze social software Harmonics kun je al vrij lang je locatie opslaan wanneer je een bericht toevoegt. Wat in de praktijk blijkt is, dat ‘het gemak’ van de locatie vooral werkt als je je bericht ter plekke post, zodat je gebruik kunt maken van de geo-gegevens. Wij maken de verslagen echter vaak ook achteraf in de vorm van KUP’s (Klant-updates). Dan is men (nog) niet gewend aan het toevoegen van de specifieke locatie. Dus waar onze software het mogelijk maakt, zie je dat het vooral een kwestie van gewoonte is dat mensen het zakelijk minder snel doen. Als je meer wilt weten over onze mogelijkheden, dan ben je van harte welkom bij ons, @wijvanwinkwaves.

Comments are closed.

Dit artikel is 4.779 keer gelezen