De eerste dagen na de lancering was #Blendle trending topic op Twitter. En een week na de start, telt het platform al 40.000 gebruikers. Blendle is hot en dat leidt meteen tot interessante discussies op het web. RTL maakt de vergelijking met iTunes, maar dan anders. ‘Redder of killer van de journalistiek?’ kopt de Volkskrant. Tja, de meningen zijn nogal verdeeld…

Pre paid betalen voor nieuws en achtergronden

Voor wie het nieuws de afgelopen dagen een beetje is ontgaan, even een korte kennismaking. Blendle is een nieuw platform waarmee je volgens een prepaid concept artikelen uit kranten en tijdschriften kunt lezen. Het concept is heel simpel: je bladert door de betreffende publicatie, kiest een artikel, betaalt en… leest. Per artikel betaal je tussen de € 0,10 en € 0,89. Valt mee toch? Inmiddels hebben zo’n 28 titels zich aangesloten bij Blendle, variërend van NRC Handelsblad tot Story en van Trouw tot Quote. Initiatiefnemers Alexander Klöpping en Martin Blankesteijn vergelijken het concept met iTunes. Je betaalt niet voor een hele krant, maar alleen voor de artikelen die jij interessant vindt. Overigens kun je door de sociale media-component ook kijken wat je Blendle-vrienden lazen. Of BN’ers.

Niet goed, geld terug-garantie

Ook het verdienmodel (in de mediawereld begint het alfabet met de V van verdienmodel) lijkt sterk op dat van iTunes. Van elk dubbeltje houdt Blendle 30%, de rest is voor de uitgever. Maar wat Blendle uniek maakt is de ‘niet goed geld terug-garantie’. Valt een artikel tegen? Voldoet het niet aan je verwachtingen? Dan kun je dit rapporteren en krijg je je geld terug.

Cash cow…

Persoonlijk ben ik nu al enthousiast over het concept en stiekem hoop ik dat de komende tijd heel veel magazines zich aansluiten bij Blendle. Als magazine-addict die nooit kan kiezen tussen titels geeft Blendle me de mogelijkheid om overal de leukste artikelen uit te pikken. Daar betaal ik graag voor. En dat betekent dat vanaf nu ook uitgevers, waarvan ik anders nooit het volledige magazine zou kopen, geld aan me verdienen. Zo las ik afgelopen week het interview met zanger Dotan in de Viva, een blad dat ik normaal alleen op vakantie lees. Kosten: € 0,50.

… of killer?

Toch zijn er ook genoeg sceptici. Met name de angst voor kannibalisme is groot. Maar zouden trouwe abonnees hun abonnement écht aan de wilgen hangen om vervolgens nieuws te gaan snacken? Ik vraag het me af. Volgens mij heb je namelijk te maken met twee totaal verschillende type lezers: enerzijds de merktrouwe lezer die het fijn vindt om zijn vaste krantje – print of digitaal – ’s ochtends bij een kopje koffie van voor tot achter te lezen (een krant is immers beleving) en anderzijds de mensen zoals ik. Juist die laatste groep kan voor een nieuwe geldstroom bij uitgevers zorgen (ook hier is het de V van verdienmodel die de klok slaat). En al zijn dit maar een paar duppies… wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd, zei mijn oma vroeger. En als de 40.000 gebruikers die Blendle nu al telt vijf keer per maand een artikeltje van uitgever x lezen a raison van – laten we zeggen – € 0,20 dan levert dat toch al gauw zo’n € 28.000 op. Dat zijn toch heel wat abonnementjes…

Niet interessant voor ons

Bij mijn zoektocht naar inspiratie voor dit artikeltje, stuitte ik op een bericht van Loek Radix, directeur van Media Groep Limburg (MGL), onder andere uitgever van Dagblad de Limburger. Toen hem via Twitter de vraag werd gesteld wanneer De Limburger via Blendle te lezen was, reageerde Radix kort maar krachtig: Niet. Voor ons niet interessant. In vier punten onderbouwde hij zijn duidelijke mening: 1) levert bijna niets op. 2) kannibaliseert e-paper. 3) 30% blijft aan de strijkstok hangen. 4) we kunnen onze acht edities niet kwijt. Ik hoop echt dat Loek zijn mening bijstelt; dat MGL misschien nog even moet wennen aan deze nieuwe formule. Want, al ben ik – en waarschijnlijk met mij velen – geen die-hard krantenlezer, via Blendle zou ik graag dagelijks of in ieder geval wekelijks een aantal artikelen willen lezen. En als de AD’s, de Elseviers en Eindhovense Dagbladen van deze wereld al meedoen met dit concept, dan zal er toch wel iets aan kloppen? Dan moet toch ook MGL hier aan kunnen verdienen?

Content wordt keizer

Content was natuurlijk al king. Maar de Blendle-formule maakt content volgens mij nóg belangrijker. Kon je als uitgever voorheen nog eens wat lala-stukjes wegmoffelen in je krant of magazine, of – nog erger – een artikeltje van de dag of week ervoor recyclen, onder de noemer ‘de lezer heeft toch al betaald’, dan heb je nu het nakijken. Zorg je daarentegen voor écht goede content, content die opvalt en met plezier wordt gelezen, dan ben je spekkoper. Kortom: content wordt keizer; leve de keizer. Hoera! Hoera! Hoera!

Wat vind jij?

Aangezien dit onderwerp de gemoederen bezighoudt, zijn er vast en zeker genoeg 42-bis lezers met een mening over dit onderwerp. Daar ben ik heel benieuwd naar.

 

 

 

0 Shares:
2 comments
  1. Heb Blendle een beetje uitgeprobeerd, maar wat ik merk, is dat ik geen zin heb om in nóg een kanaal te zoeken naar informatie pareltjes. Daar zorgt m’n selecte Twitter netwerk op een meer gerichte manier voor. Een voorselectie op basis van zelf opgegeven voorkeuren, zou ik waarderen.

    Raymond Snijders heeft een, wat mij betreft, goeie en heldere blog over Blendle geschreven: http://rsnijders.info/vakblog/2014/03/31/blendle/

  2. Ik moet zeggen dat dit voor mij ideaal is, ik heb vaak dat ik voor een bepaald artikel een tijdschrift koop. Nu kan ik mooi dat specifieke artikel “kopen”. Ik ben zelf namelijk ook geen die-hard lezer maar vind het doornemen van specifieke artikelen – zeker voor het bekijken van info voor een blog – erg handig en interessant.

    Ik persoonlijk hoop ook dat technische/wetenschappelijke tijdschriften hieraan gaan deelnemen, dit maakt het voor mij helemaal interessant.

Comments are closed.

Dit artikel is 6.200 keer gelezen