Google weet ontzettend veel van je. Ze weten niet alleen waar je naar zoekt, maar ook waar je bent en met wie je mailt. Verder weten ze welke apps je gebruikt, naar welke video’s je kijkt en op welke momenten je al die dingen doet. Een interessante vraag is dan ook: hoe kom ik erachter wat Google van me weet?

Wat Google van jou weet

Stel je voor dat er een overzicht is waarop je kan zien wat Google van je weet. Waarop je alle websites vind die je de afgelopen jaren bezocht, welke zoektermen je gebruikte en waar je naar keek op YouTube. Alles voorzien van datum en tijdstip. Dat overzicht is er! Ben je benieuwd: ga dan naar Google Dashboard en check jouw gegevens. De Amerikaan Tom Gara deed hetzelfde voor een artikel in The Wall Street Journal en vatte zijn omvangrijke Google-geschiedenis samen in een infographic. Hieronder vertelt hij aan een collega hoe hij ontdekte dat hij ruim 64.000 zoekopdrachten uitvoerde en bijna 135.000 mails verstuurde.

Mijn eigen onderzoek leverde lang niet zulke spectaculaire cijfers op. Dat komt voor een deel doordat ik vaak niet inlog in mijn Google-account als ik op het web ben. Toch is het leuk om te zien dat ik ‘s zondags het meest actief ben op Google en dan vooral tussen 22.00 uur en 23.00 uur.

Dit doet Google ermee

De missie van Google is:

Alle informatie ter wereld organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar maken

Jouw gegevens worden gebruikt om je zo relevant mogelijke informatie aan te bieden na het uitvoeren van een zoekopdracht. Door jou vervolgens van meer en betere Googlediensten gebruik te laten maken, wil Google de geboden informatie nog beter op je afstemmen. Dat is niet alleen handig voor jou, maar ook vooral voor de adverteerders. Want Google is natuurlijk een commercieel bedrijf dat bakken met geld verdient aan de verkoop van advertenties. Hoe relevanter de advertentie, hoe meer eraan wordt verdiend. Al die gedetailleerde profielen zijn dus een goudmijn voor het bedrijf. Vorig jaar lekte uit dat ook de NSA  dankbaar gebruik maakt van de activiteiten van Google. Het programma PRISM  – van de afluisterdienst  – wordt voor 98% gevuld met gegevens van drie grote internetbedrijven, waaronder Google.

Dit kun je zelf doen

Op het Google Dashboard vind je – naast jouw digitale geschiedenis – de mogelijkheden om de  data te verwijderen en om het verzamelen van gegevens uit te zetten. Als je niet bent ingelogd in een van de producten van Google worden jouw gegevens sowieso niet verzameld, omdat ze niet aan jouw profiel gekoppeld kunnen worden. Via Google advertentie-instellingen kun je aangeven of je relevante advertenties wil zien – of niet – en waar jouw interesses volgens Google liggen. Aanpassen van jouw interesses is ook mogelijk. Vind jij het handig om jouw hele digitale geschiedenis te kunnen raadplegen en op basis hiervan zo relevant mogelijke zoekresultaten en advertenties te krijgen of stoor je jezelf aan de verzamelwoede van Google?

0 Shares:
Dit artikel is 11.250 keer gelezen