Naast mijn betaalde baan maak ik me hard voor kinderen en lekker eten (via Smulpaapje). Gisteravond kreeg ik via Twitter onderstaande foto van de Facebookpagina van Viva Mama doorgestuurd, waar me werkelijk de broek van afzakte. Viva Mama, een tijdschrift voor de moderne vrouw met kinderen, geeft als tip om voor lastige eters sprinkles over de groente van de kinderen te strooien. Serieus!

VivaMamaNL

 

Grapje?

Je eerste reactie is WTF? Hier maakt iemand een grapje. Nee, écht. Dit kan niet serieus bedoeld zijn. De foto is oud (2011 en destijds bedoeld als aanklacht tegen het feit dat kinderen meer snoepen dan groente eten) maar de ‘tip’ is van Viva Mama zelf. Een blad voor moderne vrouwen met kinderen hè. Ik herhaal het nog maar even. Dan kijk je op de Facebookpagina en stroomt het vol met reacties. Om 20.00 uur, het bericht was toen 6 uur oud, waren het er al 46. Geen enkele reactie echter van Viva Mama. Opmerkelijk, op z’n zachtst gezegd. Om 22.15u meer dan 70 reacties. Nog steeds geen respons van het blad. De maakster van de foto reageert ondertussen wel en is niet blij. Op z’n zachtst gezegd.

Webcare

Iedereen die ook maar iets met social media doet weet dat zaken uit de hand kunnen lopen. In positieve zin: een update op Facebook of Twitter die onverwacht vaak gedeeld wordt en zonder dat je het weet veel meer mensen bereikt dan je had gedacht. Het kan echter ook gierend uit de bocht vliegen. Recentelijk had HEMA nog zo’n gevalletje aan de hand, waar ze uiteindelijk heel adequaat op gereageerd hebben. Zes uur lang niets van je laten horen als de reacties binnenstromen…. Ik geloof dat ik wel weet in welke categorie dat valt.

Wat zou jij doen?

Nu staan heel wat goede stuurlui aan wal, maar toch één advies aan iedereen die een Facebookpagina of Twitter account beheert. Niet reageren als er zó gereageerd wordt is gewoon niet oké. De hoeveelheid reacties verlangen een tegenreactie. Wat die ook is. Dat de stagiaire de emoticon voor grapje in het bericht vergeten was (ik hoop echt dat het dat was). Dat het een inschattingsfout was. Excuses. Whatever! Maar niet reageren? Niet oké!

Reactie

Tegen middernacht volgt uiteindelijk een reactie van de redactie van Viva Mama. De hele post was inderdaad als een grapje bedoeld, maar niet goed geformuleerd. Viva Mama verwijdert de oorspronkelijke update en biedt haar excuses aan. Met de fotograaf is via een persoonlijk bericht contact opgenomen. Wat vinden jullie van deze hele “toestand”? Hoe zou jij dit hebben aangepakt?

0 Shares:
1 comment
  1. Hoi Susan, ik deel jouw verontwaardiging. Uiteraard hebben ze zich ongelukkig uitgedrukt en het absoluut zo niet bedoeld…. Ik zou, als mij dit was overkomen, eerlijk duidelijk maken hoe onhandig ik geweest ben. Daarnaast zou ik lezers/volgers ruimte geven hun ongenoegen te uiten door ze uit te dagen me “de les te lezen”. Laat ze maar komen met voorbeelden van hoe vooral wel om te gaan met lastige etertjes. Lijkt me juist goed voor interactie.

Comments are closed.

Dit artikel is 8.162 keer gelezen