In deze nieuwe economische realiteit kun je als bedrijf een verschil maken door je diepste bedrijfsverlangen serieus te nemen. ‘Waar staan jij en je bedrijf ten diepste voor?’

Koop ons product niet

Op zogenaamde Black Friday is het in Amerika een koopfestijn. Het is dé winkeldag van het jaar. Bedrijven doen speciale aanbiedingen om zoveel mogelijk klanten hun winkel in te krijgen.  Op deze ultieme omzetdag moedigt outdoorspecialist Patagonia zijn klanten aan om die dag géén Patagonia producten te kopen.

Patagonia spoort zijn klanten al jaren aan om op Black Friday niets te kopen, omdat hun kleren nog steeds het milieu vervuilen. Ze doen daar van alles aan, maar het is beter voor het milieu om je oude kleren te blijven dragen. Dit jaar maakten ze een korte film over mensen die al jarenlang dezelfde Patagonia kleren dragen en repareren. Op Black Friday kon je bij hen oude Patagonia kleren laten repareren in de winkel. Gratis.

Let my people go surfing

Het diepste verlangen van Patagonia is om van de natuur te genieten en als bedrijf geen enkel impact op het milieu te hebben. Al vanaf de start van het bedrijf is dat hun drijfveer. De oprichter beschrijft dat mooi in zijn boek ‘Let my people go surfing’. Patagonia deed al aan duurzaamheid voordat het begrip bestond. Ze waren het eerste bedrijf dat fleece jackets maakt van biologisch verbouwd katoen (En ja, ik heb zelf een Patagonia fleece die al 23 jaar meegaat!). Ze hebben al jaren geen groeidoelstelling meer.

Geen bullshit verhaal

Natuurlijk moet Patagonia ook geld verdienen, dat is nu juist het spanningsveld dat ze willen communiceren.  ‘Do not buy this jacket’ is echter geen bullshit promotie campagne, want ze zijn serieus in het feit dat we nog steeds een te grote impact hebben op de natuur. Het is geen trucje. Niet zoals de campagne van Nestlé die ik voorbij zag komen: de Koel met een Doel campagne waarbij een euro naar de Nierstichting gaat. Als Nestlé daar serieus over was zouden ze bijvoorbeeld het eten van vers voedsel veel meer promoten. Steeds meer consumenten ontwikkelen hier gelukkig een Bullshit Radar voor.

Verrassing vanuit echtheid

De meesten van ons hebben volgens mij wel een vaag gevoel over ons diepste bedrijfsverlangen. Neem dat serieus en diep het verder uit, want dat kan voor de broodnodige vernieuwing zorgen. We laten ons vaak leiden door de waan van de dag, waardoor onze diepere verlangens blijven sluimeren op de achtergrond. Zonde. Want juist door daar aandacht aan te geven, ontstaan er verrassende projecten zoals Do not buy this jacket die echt betekenis hebben voor je klanten en je omgeving. Waar ga jij mee verrassen?


Geschreven door