Selfie of selfies, wie kent het niet? De immens populair geworden rage, die het maken van zelfportretten (via smartphone) naar grote hoogte bracht. Muzikanten, acteurs, politici, maar ook ‘gewone’ mensen stuurden hun selfies de digitale wereld in. De term werd al in 2005 bedacht door fotograaf Jim Krause. Instagram koppelt nu real time alle hashtags met selfie rechtstreeks naar socialmediawebsite Selfeed.
Finale
Hét woord van 2013 en het meest gebruikte woord met hashtag. De selfie werd uitgemolken, tot op de laatste druppel. Van selfie-wedstrijden tot selfie-handleidingen. Met als grote finale de selfie-der-selfies: de ‘spontane’ Oscar-selfie van Ellen Degeneres met wereldberoemde acteurs. Wat achteraf toch niet zo’n spontane actie bleek te zijn. Maar een weldoordachte en goed uitgevoerde marketing truc van Samsung. De Oscar-selfie werd namelijk genomen met een Samsung Galaxy Note 3.
140 BPM
Nu is er dus een socialmediawebsite: Selfeed, die realtimeselfies van over de hele wereld voorbij laat flitsen. Ik heb er geen ander woord voor. Het flitst onophoudelijk in 140 BPM (beats per minute) aan je voorbij. En eerlijk gezegd houd ik het niet langer vol dan een halve minuut. Ik werd er duizelig en zelfs misselijk van. Waarom zou iemand hier naar willen kijken?
Kunst zonder oordelen
Omdat het kunst is. Selfeed werd in januari van dit jaar al getoond in het Utah Museum of Fine Art. Kunst moet (vaak) iets teweeg brengen. Stof tot nadenken bieden. Moeten de makers van Selfeed hebben gedacht. Kunstenaars Tyler Madsen, Erik Carter en Jillian Mayer maakten de website namelijk met een doel: de kijker getuige laten zijn van een onophoudelijke stroom van beelden (selfies). En de snelheid waarmee dit gepaard gaat, zorgt voor een soort van neutraliteit. De selfies volgen elkaar in zo’n rap tempo op dat je niet de tijd hebt om uitgebreid te kijken, te oordelen en/of te liken. Want laten we eerlijk zijn, dat is toch wat iedereen doet.
En dan?
Iets om over na te denken of juist niet? Het moet je raken op wat voor manier dan ook. Bij mij is dat in zekere mate gelukt. Ik werd er echt ziek van. Mijn fantasie sloeg op hol, toen ik eenmaal had bedacht dat de makers van Selfeed een totaal andere motivatie voor ogen hadden. Namelijk de selfie-rage tot een einde brengen. Gewoon door mensen ernaar te laten kijken, tot ze er genoeg van kregen. Ze als het ware selfie-moe te maken. Zou dat niet een giller zijn? De hele wereld laten geloven dat het kunst is. Terwijl de echte reden het stoppen van de selfie-rage is. Voor alle duidelijkheid: dat zijn mijn hersenspinsels.
Het houdt niet op
Aan de andere kant. Je bent een echte held, als je langer dan vijf minuten naar flitsende hoofden kunt kijken. Ai, ik bespeur een wedstrijdelement. Er kan een nieuwe ontwikkeling worden toegevoegd aan de selfie-rage. Namelijk, wie kan er het langst onafgebroken naar Selfeed kijken? Help! Komen we dan nooit meer van die selfie-rage af?