Was Twitter aan redesign toe? Zij vonden van wel en dus wordt het nieuwe design van het webprofiel langzaam uitgerold onder alle gebruikers. Groter beeld en drie nieuwe features! Kun jij daar nu al van genieten? Dan ben je een vip of kom je net kijken. Voor ons, de rest, is het nog even afwachten.

Ik las op Small Business Trends over dit nieuwe twitterdesign en moest echt, serieus, twee keer kijken of ik wel op het juiste artikel had geklikt. Want het nieuwe Twitter lijkt verdacht veel op Facebook. Grotere headerfoto en het profielfotootje daar linksonder half overheen. Maar wat ik tof vind, is dat de header beeldvullend is. Zo komt een goed gekozen beeld ook echt tot zijn recht.

Pinnen op Twitter

Een van de vips waar je het nieuwe design kunt bekijken is het profiel van John Legend. Ik zie daar direct één van de nieuwe features en dat is het pinnen van een tweet bovenaan de pagina. In het Nederlands heeft dat weer een prachtige vertaling gekregen: vastgemaakte tweet. Dat had wel beter gekund volgens mij. Maar de optie om één van je tweets bovenaan te plakken vind ik een leuk nieuwtje. Zakelijke twitteraccounts kunnen zo bijvoorbeeld zorgen dat een aanbieding of referentie lekker lang zichtbaar blijft voor de bezoekers van het account.

Beste tweets bovenaan

Je beste tweets komen voortaan bovenaan te staan in je profiel. Deze worden door Twitter gegenereerd op basis van engagement. Zo zien bezoekers van je profiel direct je top tweets, kan handig zijn. Je herkent ze aan het formaat, deze tweets zijn groter dan de rest.

Filter die tweets

De derde nieuwe feature is het filteren van de tweets, je kunt kiezen hoe je de tweets van een profiel wilt zien. Alle tweets, alle gedeelde foto’s en video’s of alle tweets met reacties. Wat mij opvalt is dat de foto’s en video’s over twee kolommen zijn verdeeld. Wat weer een beetje aan Pinterest doet denken.

De eerste reacties op het nieuwe design

Op smallbiztrends.com staan ook een aantal reacties van mensen die wat te zeggen hebben in de social media wereld. De meningen lopen wel uiteen. Over de ‘best tweets’ feature bijvoorbeeld. De een vindt het een stimulans om betere tweets op te stellen, de ander ziet dit als een beloning voor overgemarketeerde tweets. Op de layout wordt enthousiast gereageerd, eindelijk wat groter beeld en wat meer opties als gebruiker. Maar wordt ook de opmerking gemaakt dat het wel heel erg facebook-ey is, ook mijn eerste gedachte dus.

Erg origineel vind ik het nieuwe design dus niet, wat vind jij?


Geschreven door