Een strategie is niets waard als-ie niet uitgevoerd wordt. Maar wie moet de contentstrategie uitvoeren? Welke vaardigheden zijn daarvoor nodig? En hoeveel tijd en budget is er voor de uitvoering beschikbaar? Wezenlijke vragen, die in hoge mate het succes van je contentstrategie bepalen.

In de vorige artikelen zagen we hoe je de contentsoorten kiest, en op welke manier je die gaat gebruiken (denk aan frequentie, promotie, doelstelling en doelgroep). Vertaald naar de case van SalaNed – de (fictieve) exclusieve Nederlandse importeur en distributeur van Italiaanse Salamanta espressoapparaten – betekent dat bijvoorbeeld: je publiceert iedere twee weken een koffierecept op de website en promoot dit via social media en een e-mailnieuwsbrief. Doel is om meer bezoek via Google binnen te halen, en om van klanten ambassadeurs te maken.

Vaardigheden

Eigenlijk is het heel eenvoudig om te bepalen wie het werk moet uitvoeren. Namelijk iemand met de juiste vaardigheden én met tijd. Dat betekent allereerst dat je moet bepalen welke vaardigheden nodig zijn voor het werk, en dat je iemand moet vinden die die vaardigheden bezit (of die die vaardigheden kan aanleren).

Om bij het eerste te beginnen: je kunt eenvoudig het productieproces van een contentitem aflopen en nagaan wat je allemaal moet kunnen om het proces met voldoende resultaat af te ronden. Voor de koffierecepten kun je denken aan:

  • Affiniteit met koffie (of, sympathieker geformuleerd: ‘liefde voor en kennis van koffie’)
  • Schrijfvaardigheid
  • Kennis van eenvoudige fotobewerkingsoftware
  • Ervaring met het schrijven en fotograferen van recepten
  • Kennis van social media
  • Kunnen werken met een content management systeem

Mensen kiezen

Om te bepalen wie het werk moet uitvoeren, moet je ook kijken naar personeelssamenstelling, planning en budget. Heb je al iemand in dienst die het werk kan doen? Heeft deze persoon tijd voor de extra belasting? Wat is eigenlijk die extra belasting? 4 uur per 2 weken? Moet hij nog specifieke training krijgen? En is daar eigenlijk wel budget voor? In veel gevallen is er al een webredactie of (bij kleinere organisaties) een (al dan niet parttime) webredacteur.

Hoe kom je achter de werkelijke belasting van de contentproductie? Wat goed werkt, is om te beginnen met het maken van één of twee koffierecepten. Kijk hoeveel tijd het werk in beslag neemt. Dan heb je als het ware een stukprijs voor je contentsoort. Stel dat het koffierecept gemiddeld 3 uur productietijd kost. En je hebt ook nog een aantal andere contentsoorten, die je op een soortgelijke wijze inschat. Dan kun je snel inzicht krijgen in de hoeveelheid uren die de uitvoering van je contentstrategie kost.

TIP: bedenk ‘maakbare’ content

De ‘maakbaarheid’ van content wordt ook duidelijk als je voorbeeldteksten maakt. In de ICT geldt: een bug is geen bug als-ie niet reproduceerbaar is. En eigenlijk geldt iets soortgelijks voor een contentsoort; je moet er altijd meer van kunnen creëren. Anders is het geen contentsoort, maar ‘contentincident’.

Inhuren?

Die uren en de benodigde vaardigheden leg je naast je bestaande redactiecapaciteit. Dan zie je of je uitkomt of dat je extra mensen/specialisten moet inhuren dan wel mensen moet opleiden. Je budget vertelt je of inhuur ook mogelijk is. Kom je niet uit? Dan ga je weer draaien aan de knoppen bij je contentsoorten: pas de frequentie aan of schrap een contentsoort om uit te komen met je budget.

TIP: welke tools heb je nodig

Als je dan toch enkele voorbeeldteksten maakt, kijk dan ook welke gereedschappen je nodig hebt. Photoshop? Dreamweaver? Een digitale camera? Degene die het werk uiteindelijk gaat doen, moet over deze tools beschikken én ze weten te gebruiken.

De regie voeren

Contentstrategie draait ook om het voeren van regie. Als een professional weet wat hij moet maken (een videoproductie, content voor social media, foto’s, infographics, teksten), kan hij dat doorgaans snel en goed uitvoeren. Maar er is nogal wat coördinatie én inzicht in redactionele processen nodig om op de juiste momenten de juiste mensen opgeleid te krijgen. Dat is traditioneel de rol van een hoofdredacteur of chef redactie.

En het stopt niet bij het creëren van content. Er is namelijk ook een (intern) netwerk nodig om informatie te krijgen en om ideeën en feiten te toetsen: je ‘bronnen’. Stop daarom veel energie in het opbouwen en onderhouden van zo’n netwerk. Vergelijk het met de redactie van een krant of actualiteitenprogramma: die hebben ook een grote kaartenbak met de gegevens van experts op heel uiteenlopende gebieden. Dat helpt hen om inhoudelijk sterke producties te maken zonder zelf inhoudelijk expert te hoeven zijn.

Denk in stappen

Je hoeft je contentstrategie niet in één keer te implementeren. Omdat je altijd te maken hebt met de randvoorwaarden tijd, mensen en geld, zul je je inspanningen wijs moet doseren. Maak een stappenplan of roadmap. En denk goed na over het werk dat je zelf doet (in house) en wat je kunt uitbesteden. Voor SalaNed is het bijvoorbeeld logisch om het ontwikkelen van videofilms (die eenvoudige supportvragen behandelen) uit te besteden.

Tot slot

Een leerzame oefening is om te kijken naar de contentsoorten voor SalaNed. Deze zijn kort beschreven in deel V van deze artikelserie. Welke vaardigheden zijn per contentsoort nodig, hoeveel tijd kost de productie, wie kan informatie leveren en wat zou je bij voorkeur uitbesteden? Met de antwoorden op die vragen hebben we een mooi startpunt voor de volgende post. Die zal gaan over het daadwerkelijke contentproductieproces.

Lees ook mijn posts Naar een werkende contentstrategie – deel I, deel II, deel III, deel IV, deel V en deel VI.

Hoe heb jij je redactie en productieprocessen georganiseerd? Doe je alles zelf of besteed je veel uit? Tegen welke problemen loop je aan en welke lessen heb je geleerd? Deel het in de comments!

Noot: de afbeelding is van editors van de Brisbane Courier krant.

0 Shares:
1 comment

Comments are closed.

Dit artikel is 8.358 keer gelezen