Als je een community goed wil managen en ook zelf regelmatig nieuwe items wilt posten heb je er een dagtaak aan. Als eenpitter doe ik het managen van een community naast alle andere taken zoals: administratie, acquisitie, netwerken, “echt”  werken, vrijwilligerswerk en bloggen. En dan is er ook nog tijd nodig voor privé. Gelukkig vind ik het managen van mijn community erg leuk om te doen en lukt het om voldoende tijd in mijn eigen community te steken.

Weinig tijd, toch een actieve community

Ik heb mijn community zo ingericht dat het managen van nieuwe leden en content niet veel tijd kost. Iedereen mag lid worden, of je nu wel of niet tot de “community” behoort. Dat bepaal ik niet, dat mag iedereen voor zichzelf bepalen. Dat geldt ook voor hoe vaak en wat  je post in mijn community. Mochten de communityleden een nieuwe post niet interessant vinden, dan kan de schrijver het ontvangen van een “like” wel vergeten. Ook wordt het item dan niet veel gelezen of van commentaar voorzien.

Geen regels

Van allerlei regels voor een community ben ik geen voorstander. De handhaving van de regels kost simpelweg teveel tijd. Dat klinkt misschien een beetje eng: doe maar wat je wilt. Maar doordat ik mijn community op een professioneel netwerk draai, zijn de leden sowieso geneigd om zich te gedragen. Niemand wil zijn of haar zakelijke online reputatie schaden. Dat scheelt mij tijd en de community frustratie.

Het podium pakken

Als community manager moedig ik alle nieuwe leden aan om iets te posten. Ik stuur daarom alle nieuwe leden een welkomstbericht waarin ik aangeef dat je als lid het “podium” mag pakken door iets te posten. Met de tip om een nieuw item zoveel mogelijk in discussievorm te zetten zodat de kans op een reactie groter wordt. En hoe meer reacties er komen, hoe meer de discussie wordt gelezen.

Zelf ook profileren

Het versturen van een welkomstbericht naar nieuwe leden is de gelegenheid om jezelf te profileren door je voor te stellen. En tegelijkertijd het moment om iets te vertellen over de community en de plannen van het netwerk voor de komende periode. Wil je nog meer weten over community management en building, lees dan de blog over Communities enzo van Xaviera Ringeling. Wat vind jij? Ben je een goede community manager als je geen groepsregels maakt? En iedereen laat posten wat hij wil? Of heeft dat niets met goed community management te maken? Ben je een goede community manager als jouw groep actief is en groeit? Wat vind jij de juiste graadmeter?

0 Shares:
7 comments
  1. Geen regels is geen probleem, als je genoeg 'backing' hebt om als er toch een probleem optreedt, je leden je beslissing respecteren?

    (Of je genoeg respecteren, om op een volwassen manier over de beslissing te discussieren)? ;)

    1. Ann, dank je wel voor jouw reactie. Andersom is het ook
      belangrijk dat je als community manager de wens van de leden respecteert. En
      dat betekent in mijn optiek dat je altijd open communiceert in het geval dat er
      toch een probleem optreedt.
      Heb jij zelf ervaring met community management en een vervelend incident? Of
      als je een community opstart ga jij dit dan anders regelen?

  2. Hoi Jolanda, zou je eens meer over je community kunnen vertellen? De vrijblijvendheid die je omschrijft, past typisch niet bij een drukbezochte, actieve community. Vaak ben je als community manager juist van hot naar her aan het rennen om topics aan te zwengelen, nieuwe leden te begroeten, vragen te beantwoorden en, een beetje afhankelijk van de community, te modereren.

    Voor de andere kant van het werk, zou je dit artikel van Jeroen Mirck eens kunnen lezen: http://www.jeroenmirck.nl/2011/12/column-oorlog-o
    Geeft toch net een iets ander beeld ;)

    1. Beste Bas, Dank je wel voor jouw reactie. Hierbij alvast een antwoord op een deel van jouw reactie. Linkedin heeft nu een nieuwe tool waarin je statistieken van Linkedingroups kan zien. Zie ook de 4 verschillende tabbladen.
      Summary Demographics Growth Activity
        Mijn community (Vrouw en haar Netwerk) heeft haar platform om Linkedin: http://www.linkedin.com/groups?groupDashboard=&am… Op dit moment zijn er 5 nieuwe discussies en vorige week 10.

      Als ik het artikel van Jeroen Mirck heb gelezen kom ik ook daar nog op terug.

    2. Ik heb nog eventjes het artikel gelezen wat jij noemt. Zoals het daar staat heb ik medelijden met de community managers. Het scheelt als je een community hebt wat op een professioneel platform waar niemand anoniem zich kan uiten. Heb jij trouwens ook een eigen community te managen?

Comments are closed.

Dit artikel is 7.559 keer gelezen