Evenementen zijn een belangrijk onderdeel van je contentmarketingstrategie, want alleen met digitaal contact red je het niet. Het kost veel tijd en geld, maar het levert je ook veel op. De belangrijkste voordelen op een rij.

Als je het voor elkaar krijgt om – door waardevolle content te bieden – een zaal te vullen met jouw doelgroep of (potentiële) klanten, dan heb je al een heel goede start gemaakt. Je belangrijkste doel is waarschijnlijk om de aanwezigen tevreden naar huis te laten gaan, geïnspireerd door het evenement en de sprekers. Misschien levert het event je zelfs een paar leads op. Super! Nu wordt het tijd om je event naar een hoger niveau te tillen en er nóg meer uit te halen.

Het organiseren van evenementen – en dan heb ik het over kennisdelingevents – kan je veel meer opleveren dan alleen een grotere naamsbekendheid, je positionering als kennisleider en je positionering in de markt ten opzichte van concurrenten.

Ontdek de behoeftes van jouw doelgroep

Bij marketing begint het altijd met de doelgroep. Ook al heb je dat helder voor ogen, het is belangrijk om te blijven luisteren naar je doelgroep of (potentiële) klant. En waar kan dat beter dan tijdens een event? Je hebt de juiste doelgroep aangetrokken, zij komen immers informatie halen en jij helpt ze een probleem op te lossen. Dus zorg dat je, naast het intensiveren van je relatie met de aanwezigen, ook erachter komt wat hun behoeftes zijn. Tegen welke problemen lopen zij aan en hoe kun jij dat vanuit jouw organisatie oplossen?

De ideale bron voor meer content

Evenementen biedt een geweldige bron van informatie waar je goed uit kunt putten. Niet alleen door bovengenoemd punt; de vragen waar jouw klanten tegenaan lopen, die kun je omzetten in nieuwe content. Maar denk ook aan de informatie die tijdens presentaties is gegeven. Al dat werk dat jij of andere sprekers in de presentatie gestoken hebben, hoeft niet ‘stoffig’ te worden op een usb-stick. Doe er meer mee dan eenmalig delen op SlideShare of social media, maar loop de slides door en hergebruik goede, relevante content.

Het versterkt relaties met partners, influencers en zelfs media

Heb jij partners met wie je samen een evenement wilt organiseren? Dan versterkt dit natuurlijk de band en wie weet wat voor mooie samenwerking dat daarna weer oplevert. Denk daarom ook in de lange termijn: wat wil je in de toekomst bereiken en met welke mensen? Misschien loopt er ook wel een grote fan – intern of extern – van jouw bedrijf rond die je nog eens extra in de watten kunt leggen, brand ambassadors zijn immers heel waardevol voor je organisatie. Een goed, inhoudelijk evenement trekt daarnaast hoogstwaarschijnlijk belangrijke influencers of zelfs wel bloggers en media aan (en zo niet, nodig ze op z’n minst ook uit). Een live ontmoeting is de ideale start om een relatie aan te gaan en te kijken hoe je elkaar verder kunt helpen. Jij hebt ze nodig om je evenement meer naamsbekendheid te geven, tegelijkertijd kun jij ze interessante en het liefst nieuwe informatie bieden. Hou het contact dus warm na het event.

Maar … net zoals met contentmarketing en social media, het kost tijd om een en ander op te bouwen en te laten groeien. Met een duidelijk doel voor ogen en een flinke dosis enthousiasme en betrokkenheid moet je een heel eind komen!

0 Shares:
Dit artikel is 9.816 keer gelezen