Onlangs was ik aanwezig bij de tweede editie van StadsTaboes. In de uitnodiging werd aangekondigd dat in deze editie de mythes rondom schoonheid en succes ontrafeld zullen worden…

Sociaal experiment

StadsTaboes is een terugkerend ‘sociaal experiment’ in de vorm van een talkshow, waarbij een zaal vol ambitieuze vrouwen en drie mannelijke panelleden discussiëren over drie vraagstellingen onder leiding van initiatiefneemster en presentatrice Zarayda Groenhart. Zondag 6 april  2014 was ik aanwezig bij de tweede editie. Bij binnenkomst word ik direct omringd door zeer succesvolle, ambitieuze mooie vrouwen die straks aan de discussie zullen deelnemen. De eerste gedachte die in mijn hoofd schiet: zal er dan toch een kern van waarheid in de stellingen van vanavond zitten? Beïnvloedt uiterlijk ons succes? En scheppen we daarom soms bewust een compleet ander beeld van onszelf dan we daadwerkelijk zijn?

De tweede editie van StadsTaboes gaat van start, maar voordat we echt beginnen wordt het vrouwelijke publiek in de zaal door presentatrice Zarayda Groenhart voorgesteld aan het moedige mannelijke panel dat vanavond voor tegengas gaat zorgen. Het panel bestaat uit therapeut Lucas van Gool, wetenschapsjournalist Mark Mieras en acteur/presentator Sebastiaan Labrie. Bij alle stellingen die voorgelegd worden gaat het erom of we denken dat de stelling inderdaad zo werkt, niet of we het er persoonlijk mee eens zijn.

Stelling 1: Een man heeft succes op de werkvloer als hij gevreesd is, de vrouw als zij geliefd is

De eerste vraagstelling wordt ingeleid door een cool ritmisch rijm van spoken word artieste Leslie Ebony. We krijgen vervolgens het videofragment van stand-up comedian Soundos te zien: waarom iedereen willen pleasen het recept voor middelmatigheid is. Van Gool vult hierop aan dat je als kind al wordt aangeleerd om te pleasen. Pleasen is een strategie voor bevestiging en om aardig gevonden worden.

Hoe komt het nou dat vrouwen enorm moeten vechten om die mannelijke rol op zich te nemen? Groenhart geeft hierbij een persoonlijk voorbeeld: in haar functie bij de omroep waar ze voor werkte, was ze vaak jaloers op mannen die zeer duidelijk grenzen aangaven, die ook werden gerespecteerd. Groenhart: ‘Vrouwen leggen deze grenzen lang niet zo duidelijk, deze grenzen worden dus ook minder snel zomaar geaccepteerd. Vrouwen leggen hiervoor vaak de schuld bij mannen neer.’ Mieras vindt dat het ook te maken heeft met hoe vrouwen naar andere vrouwen kijken: ‘Vrouwen hebben in de evolutie meegekregen om elkaar als concurrent te zien. Vrouwen voelen zich bedreigd als een andere vrouw promotie krijgt en als baas boven ze komt te staan. Voor vrouwen voelt dit als het verliezen van de controle, terwijl mannen totaal geen moeite hebben met een vrouwelijke baas. Het zijn de vrouwen die elkaar naar beneden trekken en het glazen plafond creëren’.

Reacties uit het publiek:

Jacqueline Zuidweg, Zakenvrouw van het jaar 2012, is het hier totaal niet mee eens: ‘Glazen plafond? Onzin! Als je ondernemer bent, dan ben je juist vrij om te doen en laten wat je wilt.’ Zuidweg had in 2004 een mannelijke zakelijke partner die haar belazerde. In plaats van bij de pakken neer te gaan zitten, is dit voor Zuidweg juist de drijfveer geweest om te gaan doen wat ze echt belangrijk vindt: ondernemers die financiële problemen hebben helpen. Dit werd haar groot succes.

Angelique Houtveen, DJ bij Radio 6, heeft een zeer openhartige reactie. ‘Ik als vrouw zou eigenlijk andere vrouwen moeten helpen. Maar ik wil geen andere vrouw klaarstomen voor het radiovak. Mijn concurrent opleiden, no way!’ Houtveen nuanceert haar uitspraak direct: ‘Deze reactie was wel specifiek op één vrouw gericht. Ze leek op mij. Ik zag iemand die mij met gemak zou kunnen vervangen als ik ziek zou worden’.

Nancy Poleon, eigenaar van Branded Personalities, kreeg op haar 29ste promotie en mocht in Londen gaan werken. ‘Vrouwen feliciteerden me niet met deze stap in mijn carrière, mannen wel. Ik snapte dit echt niet. Nu ik 40 ben, zet ik me juist in om andere vrouwen te helpen’. Poleon vindt wel dat ook de perceptie van mannen veranderd moet worden, dat vrouwen de kans moeten krijgen. ‘Ik heb het sisterhood gevoel! Hoe meer vrouwen aan de top, hoe beter!’

Stelling 2: Het tijdperk van de verlegen vrouw is voorbij

De tweede stelling wordt ingeleid met een interview met Kirsten van der Hul: spreek je stoutste dromen schaamteloos uit.

Groenhart vult hierop aan: ‘Mannen zijn vaak te direct, zeggen dingen waar ze achteraf spijt van hebben. Vrouwen zijn behoedzaam en zwijgen liever. In Nederland waarderen we het als je duidelijk bent. Het loont als je brutaler durft te zijn, recht op je doel afgaat’.

Van Gool krijgt veel mensen in zijn praktijk die de waarheid niet durven te spreken. Wat ligt hier aan ten grondslag? Van Gool licht toe: ‘Het is heel basaal. Het moment dat je geboren wordt, laad je en word je ook weer ontladen. Tot je 15e jaar heb je hier ondersteuning bij nodig. Een goed voorbeeld hoe hard je deze ondersteuning nodig hebt, is het still face experiment. Als je zenuwsysteem overladen raakt, ervaar je diepe angst. Het goede nieuws is dat als je volwassen bent, je hier mee kunt dealen en terug kunt naar deze spontane stroom’.

 

Reacties uit het publiek:

Ruth Groenhart, spreker en ondernemer: ‘Eigenlijk zouden we allemaal moeten leren vanuit onze waardigheid te leven. Dat je weet wie je bent, accepteert wie je bent, met al je fouten en negatieve punten. Het zou schelen als we dit als ouders meteen aan onze kinderen overbrengen. Het grootste probleem hierbij is dat mensen juist niet eerlijk tegen zichzelf durven te zijn’.

Clara Bovenberg, horeca ondernemer: ‘In een stressvolle situatie uitgaan van wie je bent?’ hier zet Bovenberg haar vraagtekens bij. ‘Ik reageer al mijn hele leven op leuke en stressvolle gebeurtenissen en hierdoor word ik juist gevormd, ik ben geen vastomlijnd persoon’.

Jacqueline Zuidweg, Zakenvrouw van het jaar 2012, werkt vooral vanuit haar eigen kracht: ‘Ik ben afgestudeerd met goede cijfers en wilde carrière maken. Volgens de buitenwereld was mijn carrière meteen meer dan geslaagd. Maar waarom voelde ik me dan zo belabberd? De vraag die ik mezelf stelde: is this my life? Blijkbaar moest er eerst een negatief impuls komen om de oerkracht in mijzelf te activeren om er het beste van te maken’.

Stelling 3: Om het te maken als vrouw moet je behalve getalenteerd ook aantrekkelijk zijn

De derde stelling wordt ingeleid met een interview met Kim Kotter: hoe de vooroordelen van haters je een beter mens kunnen maken.

Sebastiaan Labrie is argwanend naar vrouwen die make-up dragen. Zijn eerste reactie op veel make-up is: ‘Je hebt zeker iets te verbergen’. Van deze opmerking van Labrie word ik persoonlijk toch stiekem een beetje blij!

Er zijn ook werkvelden waarin uiterlijk nauwelijks speelt. Bijvoorbeeld bij een boekhouder. Mieras: ‘Hoe breed geschouderd je bent maakt echt niets uit voor het uitvoeren van je functie als boekhouder. Maar feit blijft dat je beter betaald krijgt. Meer betalen voor mannen die er goed uitzien, geldt overigens voor alle beroepen. Ook al is dit totaal niet functioneel’.

Labrie: ‘Ik zit natuurlijk ook in een vakgebied waar je op je uiterlijk wordt uitgekozen. Ik weet van mezelf dat ik een slecht acteur ben. Toch heb ik al meerdere keren meegemaakt dat de verwachtingen hoog gespannen waren bij mijn auditie en er verbijsterd gereageerd werd : ‘maar je hebt juist zo’n goede kop!’. Je moet jezelf steeds weer bewijzen en bent in dit vakgebied zo afhankelijk van andere mensen die je hun zegen moeten geven. Daarom ben ik mijn eigen bedrijf gestart’.

Reacties uit het publiek:

Nikki Hofland runt de start-up Spot&Shop. Hofland is nog jong en voelt zich hierdoor vaak ondergewaardeerd. Succes vind ze een rotwoord. Ze vindt zichzelf juist succesvol omdat ze zichzelf constant kan triggeren. Durf over je echte waarde te onderhandelen!

Volgens Sanguita Akkrum, zangeres, is succes kunnen doen wat je wilt en wanneer je dit wilt. Succes komt op het moment dat je dicht bij jezelf blijft. Als je je kern bewaakt en volgt, dan trek je het naar jezelf toe.

Huisdichter Derek Otte sluit de avond af en heeft het laatste woord: ‘zonder dames was de wereld grijs en grauw, flower power is dus synoniem voor vrouw’.

Wat hebben we kunnen leren van de tweede editie van StadsTaboes? 

  1. Vrouwen moeten duidelijkere grenzen trekken, en elkaar niet als concurrenten zien
  2. Wees eerlijk naar jezelf en naar anderen
  3. Overnight succes bestaat echt niet! Uiterlijk kan bijdragen aan je succes, maar of je succesvol bent heeft toch echt voornamelijk met inhoud te maken

StadsTaboes is een initiatief van The Why Girl, in samenwerking met de Gemeente Amsterdam. Wil je meer weten over StadsTaboes of bij de derde editie aanwezig zijn? Check www.thewhygirl.com en schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Foto’s: Judith Jus


Geschreven door