Waarom zou ik in godsnaam naar podcasts luisteren, vroeg ik me een paar jaar geleden nog af. Je kunt niet gemakkelijk scannen, je moet de hele tijd opletten en de kwaliteit was op zijn zachtst gezegd nogal wisselend. Toch volgt de podcast anno 2014 het voorbeeld van Matthew McConaughey: volledig herboren en duikt plotseling weer overal op. Tijd om er eens (opnieuw) in te duiken.

De podcast viert dit jaar alweer zijn tiende verjaardag. De vooraf opgenomen audio-opnames die je kunt luisteren waar en wanneer je wilt, maakten de eerste jaren een populariteitspiek mee, maar wisten het grote publiek nooit écht te bereiken. Toen werd het een hele tijd (letterlijk en figuurlijk) vrij stil rond podcasts, op enkele enthousiaste gebruikers na.

Maar nu, tien jaar na de eerste tekenen van leven, lijkt een revival aanstaande. Ik hoor de laatste tijd steeds meer mensen om me heen praten over podcasts en ben er zelf ook opnieuw ingedoken. Volgens mij worden podcasts weer populairder dan ooit en wel om de volgende 3 redenen:

1. Content is king

De opkomst van content marketing is een duidelijke trend in de marketingwereld. Blogs, infographics en video’s zijn voor de hand liggende keuzes voor de content marketeer, maar er wordt altijd verder gekeken naar nieuwe kanalen.

Podcasts hebben vaak een nichepubliek en voor marketeers zijn niches waanzinnig interessant. Je kunt je rechtstreeks op je doelgroep richten met heel specifieke boodschappen. De tijd is er ook rijp voor, want personal audio is overal en we willen alles on demand (zie de volgende punten).

2. Personal audio is overal

De opkomst van de smartphone heeft personal audio een gigantische boost gegeven. Overal zie je de kenmerkende witte iPhone-oordopjes en de Beats van dokter Dre. En als je muziek kunt luisteren in je eigen soundscape waarom zou je dan geen podcasts luisteren, om je dorst naar kennis of vermaak te lessen? Het lezen van een blog is immers een actieve bezigheid, die je eigenlijk niet echt kunt combineren met andere dingen. Podcasts daarentegen zijn ideaal om te luisteren terwijl je andere dingen doet!

Ideale momenten om podcasts te luisteren:

  • Onderweg: in de trein, in de bus, of te voet. Je hebt je smartphone toch altijd bij je!
  • Tijdens het sporten: op de loopband of crosstrainer luisteren naar een inspirerende of grappige podcast. Ik doe het zelf sinds kort regelmatig en dit bevalt uitstekend!
  • In de auto: steeds meer auto’s hebben een line-in of Bluetooth-ondersteuning, super handig om naar podcasts te luisteren onderweg!

3. We willen alles on demand

Het is geen toeval dat Spotify en Netflix in recordtempo het medialandschap veroveren. We willen in 2014 niet meer thuisblijven voor een tv-programma. Het publiek wil tegenwoordig alles on demand. Luisteren en kijken wanneer het jou uitkomt dus. Spotify en vooral Netflix hebben dit heel goed begrepen.

De podcast past precies in dit rijtje. Veel podcasts komen weliswaar wekelijks uit, maar je kunt zelf bepalen waar en wanneer je luistert. Download je favoriete podcasts naar je smartphone en luister op het moment dat het jou uitkomt.

Beginnen met het luisteren van podcasts?

Podcasts zullen volgens mij de komende tijd sterk aan populariteit blijven winnen. De tijd is er rijp voor. Ik sta zelf regelmatig in de sportschool op de loopband, terwijl ik tegelijkertijd mijn vak bijhoud door het luisteren naar interessante podcasts. Ideaal om het nuttige en aangename te verenigen!

Een paar van mijn eigen favorieten zijn:

Heb jij nog tips voor interessante podcasts? Laat het me weten!

0 Shares:
3 comments
  1. Ik moet zeggen dat de podcasts in de muziek niet echt weg zijn geweest, heb vrienden die het via iTunes veel gebruiken om sets van bekende dj’s waar en wanneer ze willen te kunnen (terug) luisteren. Ik vind het grote verschil dat de apps voor het beluisteren en abboneren op podcasts steeds breder worden voor wat betreft het ondersteunen van meerdere platformen (iOS, Android, PC of Mac, enz).

  2. Hi Joost, je hebt gelijk, in de muziek zijn podcasts (zoals DJ sets) eigenlijk altijd wel populair gebleven. Ik had het vooral over de (vak)inhoudelijke podcasts die volgens mij aan een opmars bezig zijn. Had ik wat scherper moeten stellen in de tekst :-)

  3. Interessant en leerrijk artikel.
    Helaas is de Nederlandstalige podcast markt bedroevend klein. Ik heb geen kennis over de situatie in NL maar het aantal Vlaamse podcasts kan je letterlijk op 1 hand tellen. In de VS en Canada is podcasting een bloeiende en boomende business waar sommige podcasts miljoenen luisteraars/downloads hebben.
    In Vlaanderen staat Tech45 inderdaad op eenzame hoogtes.
    Nu en dan podcast ik zelf wel eens: http://loderoels.blogspot.ca/search/label/Podcast
    Cheers
    Lode

Comments are closed.

Dit artikel is 9.117 keer gelezen