In 60 minuten lezen hoe je Twitter zakelijk in kan zetten. Dat is wat dit boekje aan de gevorderde Twitteraar moet brengen. Lukt dat?
Maaike Gulden, de auteur, is onder andere marketingadviseur, blogger voor Frankwatching en medeoprichter van de sociale media club Breda . Naar aanleiding van de vele vragen die zij kreeg bij bijvoorbeeld trainingen die zij gaf, wilde ze een toegankelijk, in korte tijd leesbaar boekje maken waarin de marketingmogelijkheden van het twitteren opgenomen zijn. Ik kreeg ‘Zakelijk twitteren voor gevorderen in 60 minuten’ toegestuurd, om er een review voor 42bis over te schrijven.
Welke vragen beantwoordt het?
Door de opbouw van het boek: twaalf hoofdstukken die afgesloten worden met een handige tool-tiplijst (op aangeven van Herman Couwenbergh, ook wel bekend als @Hermaniak) kan je het boek openslaan op de onderwerpen die je nodig hebt, het is hierdoor in ieder geval al een naslagwerk.
Het behandelt de volgende vragen of onderwerpen:
• Waar kun je Twitter zakelijk voor inzetten?
• Twittervalkuilen die je beter kunt vermijden
• Begin met een strategie
• Goed profileren op Twitter
• Een trouwe Twittercommunity opbouwen
• Je volgers binden met goede content
• Twitter optimaal benutten voor je marketing
• Campagnes en evenementen promoten
• Aquisitie in 140 tekens
• Naamsbekendheid en expertpositie
• Klantenservice en reputatiemanagement
• Adverteren en twittercards
Vooral de laatste drie onderwerpen lieten mij mijn oortjes spitsen, of beter, zorgden ervoor dat ik scherp las. In deze onderwerpen ben ikzelf nog niet zo thuis en voor mij biedt het boek hier dus waardevolle informatie.
De andere onderwerpen geven antwoord op vragen die ik (en ik denk veel anderen met mij) niet zo heel erg meer heb. Toch zijn het de juiste onderdelen om in een boek als dit te behandelen.
Zoek het met Google, dan vind je het toch ook!
Dat klopt, zeker, maar ik ben een luie speurder en chaotisch bovendien. Ik raak gevonden sites altijd weer ‘kwijt’. Ja natuurlijk bookmarks, Delicious, Evernote, enzovoorts zijn mooie hulpmiddelen. Ik ken ze, gebruik ze, maar toch. Ondanks dat ik erg online-minded ben. Ondanks dat ik mijn best doen om zoveel mogelijk met een clean desk te werken, lees ik nog steeds graag een boek. Vooral als het een klein, nuttig, fijn geschreven boekje is.
Dus, ja, Google geeft je de meeste antwoorden. Ja, de rode draad is bekend: deel, interacteer, blijf jezelf, maak jezelf zichtbaar, maar toch ben ik blij dat dit boekje op mijn bureau ligt.
Ok, een boek dus, hoe zou je het gebruiken?
Zoals ik eerder al noemde, sowieso als naslagwerk. De manier waarop de tools beschreven zijn, is overzichtelijk en prettig. Alle belangrijke onderwerpen staan erin.
Wel mis ik hier en daar iets meer voorbeelden van manieren waarop je Twitter goed kunt inzetten. Een best practise hier en daar blijft goed, ook voor de gevorderden.
Ik zou dit boek ook gebruiken bij een ‘baas’ of opdrachtgever, die nog niet zo into sociale media is (echt, ze bestaan nog!), want het is positief en overtuigend geschreven. Alles wat je als gevorderde twitteraar al doet, wordt weer eens bevestigd en benoemd. Dit maakt je bewuster van wat je doet, waardoor je gemakkelijker kunt adviseren. Wellicht zou ik het zelfs bij een opdrachtgever op zijn bureau leggen zodat hij het zelf kan lezen. Het is immers een klein boekje en dus neemt het doornemen ervan niet veel tijd in beslag.
60 minuten aan leesvoer
Dat redde ik niet. Wellicht omdat ik af en toe werd afgeleid door wat druktemakers in mijn omgeving, het heerlijke zonnetje of omdat ik nou eenmaal graag nog wat twitter tussendoor. Qua totale leestijd zal ik ongeveer een uurtje of 3 aan dit boek gespendeerd hebben. Echt niet slecht voor een traaglezer (ik overweeg een cursus snellezen). Fijn ook dat ik niet het gevoel had dat het 180 weggegooide minuten waren. In tegendeel, het zette voor mij nog weer even de puntjes op de i, plus dat er in de laatste delen voor mij wel redelijk nieuwe dingen worden behandeld.
Verkrijgbaar vanaf
Vandaag! Bij Frankwatching.com kan je het bestellen. Met het pocketformaat en zonder al te veel fratsen is het een handzaam en goed te betalen boek.
Antwoord op mijn vraag
Dus, om terug te komen op de eerste zinnen in deze review: in 60 minuten lezen hoe je Twitter zakelijk in kan zetten. Dat is wat dit boekje aan de gevorderde Twitteraar moet brengen. Lukt dat?
Ja, het is handig te gebruiken door de opzet. Ja, het zet je even weer op scherp. Nee, waarschijnlijk heb je iets meer leestijd nodig. Twee uit drie. Ik doe het er voor. Benieuwd wat jij ervan vindt en hoe snel jij het uit hebt! Ik lees het hieronder graag terug!
6 comments
Heb uit deze serie ook 'Schrijven voor SEO' en 'Bloggen als een pro' gekocht. De eerste is sowieso wel een aanrader. Vooral om wat zaken weer scherp op het netvloes te krijgen.
dat laatste was het voor mij ook! die aha Erlebnis is prettig, even weer wat bewustwording, de boekjes die jij noemt zal ik ook eens bekijken!
Dat hoor ik als auteur van Schrijven voor SEO graag, Robin :)
Hoi, leuk dat je het een leuk boekje vond, Maaike blogt ook voor Twittermania hoor! En mijn achternaam is met gh :-)
potver gherman! … eeeh oh nee ;-) , ik zal kijken of het nog aangepast kan! Maaike heeft vele talenten zag ik en dat ze kan schrijven moge duidelijk zijn :-)
Zo. Met h :-)
Comments are closed.