We zijn nu anderhalf jaar (time flies when you’re having fun) gewend aan de endorsement-functionaliteit op LinkedIn. En man, wat hebben we er op los geëndorsed. Maar soms vraag ik me af: zijn we met z’n allen niet een beetje doorgeslagen? Is door het bijna ongelimiteerd toevoegen van skills & expertises de waarde van endorsements niet gedevalueerd?

Skills aan je profiel toevoegen

Even terug in de tijd. Sinds een paar jaar kun je skills – vaardigheden of competenties – aan je profiel toevoegen. Een waardevolle update, aangezien dit tevens zoekwoorden zijn waarop je vindbaar bent binnen LinkedIn. En dat maakt je weer interessant voor bijvoorbeeld recruiters, die het sociale netwerk zien als een vijver boordevol potentiële kandidaten. Volgens LinkedIn kun je op tal van gebieden bedreven zijn, aangezien je maar liefst 50 skills kunt toevoegen.

Van recommendation…

In september 2012 werd de skills-functionaliteit echter pas écht leuk. Toen introduceerde LinkedIn namelijk de mogelijkheid tot het geven van endorsements: een digitale waardering voor iemands kennis en vaardigheden. Tot die tijd kon je je waardering voor iemand uitspreken met een recommendation: een persoonlijke aanbeveling. Die mogelijkheid bestaat overigens nog steeds, maar in de praktijk wordt deze functionaliteit maar beperkt gebruikt. Jammer, overigens. Maar blijkbaar nemen zich maar weinig mensen de tijd om in een persoonlijk bericht de waardering voor iemands vaardigheden of werk onder woorden te brengen.

…naar endorsement

Nee, endorsen is een stuk laagdrempeliger. Met één klik op de knop kun je iemands vaardigheden waarderen. Vergelijk het met de vind-ik-leuk-knop op Facebook. De ex-collega die zo goed was in projectmanagement, hup… endorsen. Je accountmanager bij het reclamebureau waarmee je zo graag werkt, vind-ik-leuk. De ZZP’er die je zo goed heeft geholpen met je webteksten, thumbs up.
Het succes van de functionaliteit verbaast me nauwelijks. Het is immers leuk en sympathiek om een virtueel complimentje uit te delen. Nog leuker is het om een compliment te krijgen. Een schouderklopje op z’n tijd, daar is niemand vies van.

Wat is nog de waarde van een endorsement?

Toch vraag ik me af of – juist in de laagdrempeligheid van de functionaliteit – niet een valkuil zit? Zijn we niet wat te royaal geworden met het toebedelen van competenties aan onszelf en anderen? Zijn we met z’n allen niet een beetje doorgeschoten in het uitdelen van complimentjes? Is de waarde van skills en endorsements hierdoor niet gedevalueerd?

Zelfoverschatting?

Een voorbeeld. Neem de competentie ‘social media’. Als ik even door de profielen van mijn netwerk blader, is bijna de helft van mijn LinkedIn-vrienden – volgens hun skills – bedreven op social media. Ok, deze mensen zijn actief op LinkedIn, Facebook en/of Twitter, maar voor een grote groep houdt het daar ook wel een beetje op. Dus om dit dan te benoemen onder skills & expertise is mijn inziens wat teveel van het goede. Het zou hetzelfde zijn als ik de vaardigheid ‘verpleging’ toevoeg omdat ik een blauwe maandag een EHBO-workshop heb gevolgd. Is dit een vorm van zelfoverschatting? Erbij willen horen? Dat is toch raar?

Competentie of…?

Een andere vraag die ik me regelmatig stel bij het zien van het lijstje met skills is ‘Is dit wel een competentie?’. Een paar voorbeelden: Facebook, Illustrator, Microsoft Office, B2B, Apple…
Als je Wikipedia mag geloven is een vaardigheid of competentie het vermogen om een handeling bekwaam uit te voeren of een probleem op te lossen. Verder laat de encyclopedie ons weten dat een vaardigheid veelal wordt vergaard door ervaring. Facebook is dus geen competentie! En Illustrator evenmin!

Onderscheidend vermogen

Ik vind dat we best wat kritischer mogen zijn wanneer het op het toevoegen van skills en endorsements aankomt. Vanuit het oogpunt van personal branding zou je als LinkedIn gebruiker een profiel moeten hebben dat écht laat zien wie je bent, wat je kennis en kunde is en welke ervaring je hebt. Daar horen ook passende skills bij: competenties die écht op jou van toepassing zijn; dingen waar je écht goed in bent, die je onderscheiden van anderen. Vanuit dit oogpunt zou ik – wat het aantal skills betreft – dan ook zeggen: less is more. Liever 15 echt goede skills, dan 50 keer ‘slappe hap’. Durf eens een endorsement dat niet echt bij je past te weigeren. Houd eens in de zoveel tijd een schoonmaak. En wees kritisch met het uitdelen van een virtueel schouderklopje. Pas dan hebben endorsements écht waarde, voor jezelf en anderen.

 


Geschreven door