Portugese topvoetballer Cristiano Ronaldo inspireert miljoenen. De één adoreert hem, de ander gruwt ervan. Een tussenweg lijkt niet mogelijk. Toch kunnen alle (web)tekstschrijvers wat leren van de winnaar van de gouden bal.

Nee, dan doel ik niet op hoe je een wasbordje kweekt of een vrije trap vanaf dertig meter kunt binnenschieten. Het is juist de mindset van de sterspeler van Real Madrid die zijn onderscheidend vermogen schraagt. En waar wij wat van kunnen opsteken:

1. Ga recht op het doel af

Maak zo snel mogelijk duidelijk waar je tekst over gaat. Je lezers hebben geen tijd voor je gedribbel. Voorkom zijsporen, aanloopjes en stijlbloempjes die niet direct bijdragen aan de kern van je verhaal. Het cliché ‘schrijven is schrappen’ is nog altijd waar. Korter is beter.

2. Keihard trainen is noodzaak

Wat is het onderscheid tussen matige schrijvers en goede schrijvers? Duizenden uren oefening. Teksten componeren is – de uitspattingen van een uitzonderlijk genie daargelaten – alleen te beheersen door de investering van genoeg bloed, zweet en tranen. Dus:

  • Oefen met álle genres: interviews, berichten, analyses, opinie, productomschrijving, etc. etc.
  • Van kritiek groei je: laat anderen feedback geven op je teksten. En met anderen bedoel ik niet je moeder.
  • Kijk de kunst af door je een slag in de rondte te lezen. Van Libelle tot Tolstoj.

3. Het oog wil ook wat

Niets onaantrekkelijker voor een lezer dan een scherm dat tot in de hoekjes is volgepropt met tekst – in 8-punts Times New Roman. Witruimte is de haargel en diamanten oorring voor je verhalen. Breng ruimte in je tekst met tussenkoppen en blockquotes. En vergeet niet dat goed beeld je tekst versterkt. Ben je net zoals ik niet visueel sterk? Team up met iemand die wél dat gevoel heeft.

4. Input is mooi, maar jij moet scoren

De inhoudsdeskundige is belangrijk om je teksten ‘body’ te geven. Schat die input op waarde, en besef dat vervolgens de bal bij jou ligt om in het doel te schuiven. Jij moet ervoor zorgen dat die inhoud ook overkomt. Laat je dus niet ondersneeuwen door een puristische specialist en vermijd jargon, stokpaardjes en ander dor hout. En haal de directeur echt uit de waan dat het door hem bedachte nietszeggende quoteje wel in de tekst past. Schrijven is een vak, waarin jíj de deskundige bent.

5. Vent je succes uit

Dit hangt natuurlijk sterk samen met het vorige punt. Wil jij dat anderen je erkennen als de specialist? Dan moet je dat natuurlijk ook zichtbaar maken. Op de bedrijfswebsite zul je jouw naam niet snel onder teksten zetten, maar waarom zou je geen colofon opnemen in de corporate whitepapers en e-Books? Met Google’s Author Rank heb je een andere manier om de door jou geschreven content te highlighten. En anders kun je altijd nog gaan bloggen voor het content collective natuurlijk ;)

Heb ik nog schoten voor open doel gemist? Geef je voorzet in de comments!


Geschreven door