…Of is het toch omgekeerd? In Amerika heeft KS Mobile onderzoek gedaan naar de relatie tussen smartphonemerk en sekse. Het doel was om te ontdekken of er een verband is tussen geslacht en de keuze voor een smartphonemerk.

social2En dat is er zeker. Vrouwen willen Apple, de heren gaan voor Samsung. De schrijver van het artikel op CNET voorspelde al voorzichtig de reacties van zijn lezers: de Apple-fanaat vindt Samsung een slechte iPhone imitatie. Dit terwijl deze telefoon juist bij niet- Apple liefhebbers afvalt vanwege zijn meisjesachtige uitstraling.

Apple en Samsung kwamen, niet verrassend, naar voren als de grootsten. Apple is favoriet bij 39 procent van de ondervraagden, terwijl Samsung maar 29 procent van de klanten voor zich weet te winnen. Andere aanbieders worden nauwelijks genoemd.

De iPhone is favoriet bij 45 procent van de ondervraagde vrouwen. Ben je vrouw en tussen de 40 en 49 jaar, dan is de kans iets groter dat je voor Samsung gaat, 36 procent van deze leeftijdsgroep kiest hiervoor.

Over het algemeen kiest de Amerikaanse man voor Samsung, maar dat blijft niet altijd zo. De leeftijdsgroep van 50 tot 59 jaar neigt weer sterker naar Apple. Voor de andere merken gloort er nog hoop: bijna een kwart van de respondenten heeft geen voorkeur voor een merk.

Slechts 3 procent heeft Nokia als favoriet, gevolgd door Blackberry (2 procent) en Microsoft (1 procent).

Nederland

Samsung is volgens onderzoek van smartphonehoesjes.nl het populairst, goed voor 43,3 procent van de ondervraagden. We kopen het liefst online, hoewel dit meer voor de mannen geldt: iets minder dan de helft van de heren koopt zijn smartphone via het internet.

Ben je jonger dan dertig jaar? Dikke kans dat je een iPhone hebt, dat geldt voor iets meer dan een kwart van de deelnemers uit deze leeftijdsgroep. De veertigplussers hebben liever een Samsung. Op nummer 3 in de ranglijst van populaire smartphonemerken staat HTC, met ruim 10 procent.

Conclusie

De voorkeuren voor een smartphone verschillen per land (duh). Toch zijn er overeenkomsten: Apple en Samsung zijn in zowel de VS als Nederland de grootste merken. De keuze voor een bepaald merk kan verschillen per leeftijdsgroep, al is dat bij Amerikaanse mannen wat lastiger te zeggen dan bij hun vrouwelijke landgenoten.

 

0 Shares:
Dit artikel is 8.280 keer gelezen