Ben je op zoek naar een aantal tools die je helpen je contentmarketing persoonlijker, makkelijker deelbaar en beter vindbaar te maken? In dit artikel geef ik je een verzameling technische hulpmiddelen. Ze zijn vast het overwegen waard om te gebruiken. Tenminste als jij je zichtbaarheid op social media wil verbeteren.

Waarom tools? Het kost veel tijd om kwalitatieve content te creëren, deel te nemen aan social media en online relaties in stand te houden. Je kunt makkelijker bedrijfsdoelstellingen realiseren wanneer je hier energie in steekt. Grotere bedrijven hebben vaak teams van mensen die uitsluitend deze taken uitvoeren. Voor kleinere bedrijven die niet beschikken over de luxe van personeel of financiële middelen, zijn er verschillende tools. Door strategisch te kiezen voor dit gereedschap kun je meer uit je contentmarketing halen.

1. Inspiratie voor content met Topsy

Topsy is een socialmedia-zoekmachine die content zoekt op basis van keywords en filters. Het resultaat is gebaseerd op de content met de meeste links. Uit de resultaten kun je inspiratie halen. Maak vervolgens je eigen content die je kan delen op je eigen site en sociale netwerken.Schermafbeelding 2014-03-03 om 22.57.21
Ik wilde de meest populaire content op basis van links zien.. Voor de meeste zoekresultaten heb ik het filter op ‘All Time’ gezet.

2. Praat met je bezoekers via SpeakPipe

Wil je dat iemand een reactie achter laat? Of wil je dat bezoekers vragen kunnen stellen? Door Speakpipe maak je het hen makkelijk een gesproken bericht achter te laten op je website. Met één klik op de knop is het gepiept.

speakpipe

Als je bezoeker een bericht heeft opgenomen, kan je dit spraakbericht afspelen op je podcast en direct antwoord geven op zijn vraag!

3. Elke zin in je blog is een potentiële tweet

Overweeg gebruik te maken van ClickToTweet om mensen te stimuleren je content te tweeten.

Plak een willekeurige tekst en koppeling in het vak en klik op ‘genereer link’. Voeg deze link toe in je blog of aan je site. Als een bezoeker op deze link klikt, maakt ClickToTweet een tweet aan met je eigen gemaakte tekst.

Schermafbeelding 2014-03-04 om 00.06.40

Maak een knop en plaats deze naast een geweldige quote in je blog. Bezoekers kunnen deze quote direct tweeten. Promoot een white-paper of laat mensen je komende evenement aankondigen.Schermafbeelding 2014-03-04 om 00.15.14

4. Gebruik SqueezeCMM om gedeelde links te tracken

Je blog delen in een e-mail, via Twitter, Facebook en andere sociale kanalen? SqueezeCMM maakt aangepaste koppelingen aan voor de verschillende kanalen.
Paste je link in SqueezeCMM. In één klik geeft het je unieke URL’s voor e-mail, Facebook, Google+, LinkedIn en Twitter.
Wanneer je de content plaatst, gebruik je op ieder platform de daarvoor bestemde link. Nu weet je precies waar het verkeer vandaan komt.
SqueezeCMM-Configuration

5. Stimuleer bezoekers je afbeeldingen te delen

Wanneer je een blog post met grote afbeeldingen, kun jij je bezoekers stimuleren afbeeldingen te delen op Pinterest. Je kunt dit doen door de plugin ‘JQuery Pin It Button‘ te installeren. Wanneer iemand over een plaatje zweeft, verschijnt er automatisch een optie om de afbeelding op Pinterest te delen.

liquid

6. Implementeer Flare om het delen te bevorderen

Flare is een social sharing WordPress-plugin die een verticale sharebalk naast je blogpost weergeeft. Als de gebruiker verder naar beneden scrollt, beweegt de balk met hem mee. Je kunt er ook voor kiezen om Flare horizontaal aan de bovenkant van je blog te plaatsen.
Op een mobiel apparaat zie je de verticale sharebalk niet. De sharebalk zie je daar aan de bovenkant van het artikel. Bezoekers kunnen dan nog steeds delen via een mobiel apparaat.

flare

Flare is visueel aantrekkelijk, en heeft handige functies. Het werkt goed voor social sharing op desktop en mobiel.

7. Genereer Business met vCita

Wanneer iemand je blog post leest, kun je hem of haar vragen contact met je op te nemen. Als je bijvoorbeeld een adviseur bent, kun je lezers vragen om direct een afspraak met je te maken. vCita is een ‘pop-out’ venster en verschijnt op je pagina. Het knalt aan de onderkant uit je blogpost om je bezoekers te vragen of ze een afspraak willen maken.

8. Zoek socialmedia-kanalen met behulp van Google

De zoekfunctie binnen verschillende socialmedia-kanalen is niet altijd geweldig. Dus waarom gebruik je niet Google om ze te zoeken?
Als Google de content kan indexeren, dan is het doorzoekbaar. Stel dat ik bijvoorbeeld in Google ‘WeConnect website: www.linkedin.com’ zoek. Nu kan ik zien of een bedrijf WeConnect heeft genoemd op zijn LinkedIn-bedrijfspagina. Dan kan ik naar deze pagina gaan en mijn waardering tonen.

Schermafbeelding 2014-03-04 om 17.46.51

Heb je een gratis LinkedIn-account? Dan heb je misschien een beperking als je personen zoekt. Deze beperking heb je niet als je met Google zoekt. Vervang LinkedIn door een ander sociaal netwerk om te kijken wat er daar over jou of je bedrijf gezegd wordt.

9. Genereer een pakkende titel voor je blog

Een geweldige blogpost-titel maakt een significant verschil. Zeker als het gaat om mensen te triggeren om op je link te klikken. Met een goede titel is de kans groter dat een bezoeker je artikel deelt. De Tweak Your Biz Titel Generator geeft een aantal mogelijke titels op basis van de zoekwoorden die opgeeft. Hieronder enkele voorbeelden op basis van de trefwoorden “content marketing”.

Schermafbeelding 2014-03-04 om 18.06.04

Let op: het is een Amerikaanse site. Je zal de gegenereerde titel dus nog moeten vertalen.

10. Toon de Facebook Like Box aan nieuwe abonnees

Als lezers zich abonneren op je blog voor e-mail updates, bedank ze dan. Na inschrijving stuur je ze door naar een bedankpagina. Hier kan je een Facebook-widget plaatsen. Bezoekers kunnen dan ook je Facebook-pagina liken. Omdat ze zich net hebben geabonneerd, zullen ze er eerder voor kiezen om je Facebook-pagina te liken. Verwacht zelfs een kans van 1 op 4 .

Schermafbeelding 2014-03-04 om 20.44.00

De code van de Like-box voor je pagina is natuurlijk te krijgen via Facebook.

En nu jij

Gebruik deze tools om je contentmarketing te verbeteren. Begin met het maken van kleine aanpassingen en volg een strategie die het beste werkt voor je bedrijf.

En? Ga je één van deze tools gebruiken? Wat zal goed voor je werken? Wat zou jij nog toevoegen aan deze lijst? Je mag mij natuurlijk ook altijd een vraag stellen.


Geschreven door