Er zijn veel congressen over social media. Veelal georganiseerd door grote partijen met een commercieel belang. Hoe verfrissend dat twee dames uit Arnhem – Amy van Son en Martine Grol – besloten dat dat ook anders kon.

Daar waar de meeste congressen/events in de Randstad plaatsvinden, wordt Social media inspiration day in Arnhem gehouden. #SMID14 werd woensdag 10 maart voor de tweede keer georganiseerd en ik was er namens 42Bis bij.

Inspiratie

Als ik alle sprekers in dit blog de revue wil laten passeren dan wordt dit stuk zes pagina’s lang en ik weet zeker dat jij dat niet gaat lezen… Dus ik licht de twee sprekers eruit die mij het meest geïnspireerd hebben, het was tenslotte een inspiratiedag.

SMID14

Social video door  Herman Couwenbergh

Herman (@Hermaniak) van Twittermania trapte de dag af met een mooi verhaal over social video. In sneltreinvaart passeren de twee belangrijkste social video platformen de review: video via Instagram en Vine. Waarom deze twee en niet een van de vele andere social video kanalen? Volgens Herman: “Omdat deze platformen al een enorme ‘userbase’ kennen en je social video dus potentieel door een grote groep gebruikers gezien wordt.”
Even een aantal van de belangrijkste features en verschillen voor je op een rijtje.

Instagram Vine
15 seconden 6 seconden
Overname door Facebook (1 miljard) Overname door Twitter (200 miljoen)
geen inline ondersteuning door Twitter inline ondersteuning door Twitter
gebruik van filters gebruik van filters
je kiest je eigen cover
gebruik van multiple hashtags werkt goed
automatische doorposting naar Fb geen automatische doorposting
geen constante loop constante loop
geen TV mode TV mode
je kunt grootte beïnvloeden
minder grafisch dan Instagram

Tooltjes

Herman zou Herman niet zijn als hij niet een paar prachtige tooltjes zou noemen voor het gebruik en monitoren van je social video’s:

Followgram    – voor statistieken van je Instagram account
Insta.revert  – waarme je inline je foto’s van Instagram alsnog in je tweets krijgt
Statigram – there’s a stat for that!
InstaEarth me – voor locatiebepaling van niet alleen je eigen foto’s maar ook die van anderen.

Social video in de praktijk

Dat er al volop gebruik gemaakt wordt van social video door commerciële bedrijven werd duidelijk aan de hand van een aantal voorbeelden. Goed is te zien hoe social video een merk extra lading geeft, juìst omdat je visueel maakt waar je voor staat.

Een aantal voorbeelden van Instavideo zijn:

Red Bull gebruikt het bijvoorbeeld om te laten zien dat ze meer zijn dan alleen een drankje, maar ook goede doelen ondersteunt.
Ben & Jerry’s neemt je mee in hoe zij hun producten maken.
En Victoria Secret gebruikt het ter inspiratie en laat zo haar nieuwe collectie zien.

Maar ook Vine wordt op diezelfde manier door merken en bedrijven gebruikt:

Coca Cola gebruikte Vine video’s voor co-creatie en interactie met haar fanbase.
Asos (kledingmerk) gebruikt het voor de enorm populaire unboxingvideo’s.
En met een klein grapje gebruikt Dove haar eerste Vine om een stukje likebility te bewerkstelligen. En dat allemaal in slechts zes seconden!

Tot slot 4 tips voor het gebruik van social video.
1)    Gebruik een tripod. Stabiliteit van je beeld is belangrijk
2)    Denk van te voren na over wat je met je video wilt vertellen en maak een script
3)    Test je script en handelingen ook
4)    Maar maak het niet té gelikt!

En waarom is social video nou iets waar je wat mee zou moeten/kunnen/willen (je moet niks natuurlijk!)
•    Het is visueel aantrekkelijk
•    Ondersteunt de branding van je merk/persoon
•    Het semi-amateuristische is deel van de charme

De hele presentatie van Herman kun je hier vinden.

Practise what you dream door Jan Willem Alphenaar

Afsluiter zijn, na een hele dag vol sprekers en informatie. Ga er maar aan staan. Maar die schone taak kun je prima aan Jan Willem Alphenaar overlaten. Ondanks dat hij geen ‘praktische informatie’ meebrengt, zoals Herman deed, weet Jan Willem wel te inspireren.

Dromer in hart en nieren

Jan Willem bruist. Noemt de dingen bij de naam. Heeft een persoonlijk verhaal. Welke fouten heeft hij gemaakt? Waar wordt hij blij van? De essentie van zijn betoog ? ‘Doe jij waar je van droomt?’ (als iemand nog een baan voor Jan Willem weet die hij vanuit zijn toekomstige huis in Spanje kan doen, geef even een gil!). In vogelvlucht neemt hij de toehoorders mee in zijn eigen dromen (“ik ben dromer in hart en nieren”), maar geeft daarna ook tips hoe jij je dromen waar kunt maken.

Maak je dromen waar! Hoe? Heel simpel!

•    Concretiseer je dromen
•    Maak een plan van aanpak
•    Deel je dromen, spreek ze uit!
•    Begin eraan
•    Maak het af!
•    Oh en lukt het niet, probeer opnieuw. Lopen leerde je ook met vallen en opstaan!

Disruption

Afsluitend laat Jan Willem kort en snel zien hoe internet de wereld heeft veranderd. Aan de hand van legio voorbeelden. Één van de bezoekers vat het samen als, “We zitten niet in een tijdperk van verandering, maar in een verandering van tijdperk.”
Van voelen via internet (hilarisch filmpje!), tot het zelf verzamelen van gezondheidsdata voor je bezoek aan het ziekenhuis. Het kan allemaal! Inspiratie genoeg zo aan het eind van de dag
De hele presentatie van Jan Willem vind je hier

Zò raak je geïnspireerd

Dat deze twee sprekers eruit sprongen heeft met een aantal dingen te  maken. Passie! Een woord dat regelmatig aan inflatie onderhevig is, maar niet bij deze mannen. Hun ogen twinkelen als ze vertellen. Ze maken het persoonlijk. Duidelijk. Verteld vanuit het hart. Dat spreekt aan! Dat maakt ook dat je onthoudt wat gezegd is. Er over na gaat denken. Ja, ik wil meer met social video. Ja, ook ik heb dromen die ik waar wil maken. Kortom, inspiratie brengt je in beweging!

Wat inspireert jou? Welke dromen heb jij? Deel je ze met me?


Geschreven door