‘Ben JIJ klaar om jezelf (meer) zichtbaar te maken?’ Deze vraag stelde Nancy Poleon, oprichtster van BrandedU, dinsdag 18 maart jl. aan alle aanwezige vrouwen tijdens het kick-off seminar over branding dat plaatsvond in hotel Droog in Amsterdam.

Een dag vol inspiratie voor de vrouw die actief aan haar personal branding wil werken. Waarom deze in totaal vier seminars van BrandedU over branding specifiek gericht op vrouwen? Vrouwen zijn vaker onzeker en durven minder op de voorgrond te treden. Dit seminar biedt uitkomst: naast inspirerende talks ontvangen de deelneemsters ook zeer concrete handvatten van vrouwelijke ervaringsdeskundigen om meteen mee aan de slag te gaan en zichzelf beter te positioneren.

Cupcakes & ladies

Om 10 uur is hotel Droog volgestroomd met 60 ambitieuze vrouwen. Bij een seminar over personal branding ontbraken uiteraard de gepersonaliseerde cupcakes niet. De dag werd geleid door host Lenny Gerdes. Zij is in het dagelijks leven hoofdredacteur van RED, een magazine waarbij carrière en ambitie hoog in het vaandel staan. Vaak presenteren doet Lenny eigenlijk niet, vertelt ze ons. Voor haar wordt uit haar comfort zone stappen meteen in praktijk gebracht, ze laat zichzelf vandaag aan ons zien.

Deel je dromen!

Mei Lin Ang, de eerste ervaringsdeskundige die haar verhaal met ons deelt, wordt geïnterviewd door Lenny. Ang bracht in Nederland het merk Frozz (Frozen Yoghurt) op de markt. Door haar droom met anderen te delen kwam het opzetten van haar bedrijf in een stroomversnelling. Inmiddels bezit ze zelfs meerdere Frozz winkels. In de winter bleek dat Frozz niet goed liep. In plaats van bij de pakken neer te gaan zitten, startte Ang daarnaast ook nog een gezond noodle concept: Oodlz. Te weinig vrouwen benutten hun talenten, je kunt zoveel meer dan je denkt!

De belangrijkste boodschap van Ang: find a way to do it! Take every opportunity.

Storytelling

Marian Spier, founder van TEDxAmsterdamWomen, is zich er al jaren van bewust dat storytelling een belangrijk onderdeel van branding is. What is your story and how are you going to sell your story?
Marian keek deze kunst af van Amerikanen die zichzelf altijd perfect weten te presenteren en verkopen. ‘Nederlandse vrouwen moeten hier veel meer gebruik van maken en zich beter onderscheiden’, vindt Spier. Een geweldig voorbeeld van een vrouw die haar unique selling point in elk gesprek benadrukt is de president van Kosovo; Hare Excellentie Mevrouw Atifete Jahjaga. Niet zomaar president worden was haar doel, maar ook zich inzetten voor alle vrouwen in haar land.

De belangrijkste boodschap van Spier: ‘show the real you! Talk about your passion’.

Netwerken

Lena Olivier, head of talent solutions voor Linked-In BeNeLux, gelooft heilig in de kracht van je eigen netwerk. Om te komen waar je wilt zijn, zal je wel eerst je eigen merk moeten kennen. Wees bij alles wat je doet je bewust van je personal brand. Maar bovenal, zorg dat je authentiek bent. ‘Google jezelf en kijk of de resultaten die je te zien krijgt kloppen met wie je bent of wie je wilt zijn’ aldus Lena. Blijf je verdiepen in interessante kennis binnen of buiten je vakgebied. Ook als je een goede functie hebt kun je nog zoveel leren! Kennis zit met name buiten jezelf, daag jezelf daarom uit om een mentor te zoeken die je hierbij kan helpen.

De belangrijkste boodschap van Olivier: everybody can be somebody

Connectors

Nina Pierson en Annemarie van Gerrevink hebben 2,5 jaar geleden PUP opgericht, een creatief agentschap. Nina en Annemarie zijn connectors, ze verbinden mensen, vakgebieden en disciplines met elkaar. Door mensen om zich heen te verzamelen die experts zijn in hun vakgebied en deze op de juiste momenten in te zetten, is the sky the limit. Nina en Annemarie kennen daadwerkelijk geen grenzen, staan open voor alle kansen en mogelijkheden die zich voordoen. In een vogelvlucht passeren creatief zeer uiteenlopende projecten waar het duo in de afgelopen tijd een succes van hebben gemaakt: een toneelstuk, twee edities van PUPMAG en het succesvolle festival KANTOR.

De belangrijkste boodschap van Nina Pierson en Annemarie van Gerrevink: never say no to a good idea, keep day dreaming!

Twee verrassingen

Tijdens de pauze maakte fotografe Titia Hahne van alle aanwezige vrouwen een prachtige profielfoto. Vervolgens werden we verrast met een optreden van Sabrina Starke die à capella een nummer ten gehore bracht. Een echt kippenvelmoment.  Na de vier inspirerende presentaties in de ochtend is het ’s middags tijd om het werken aan je personal branding in actie te zetten. 

Leer jezelf presenteren

Buffi Duberman, eigenaresse van Rock your English!, is een sprankelende persoonlijkheid, die op een zeer verfrissende manier een fantastische presentatie over presenteren neerzet.
Door de manier waarop Amerikanen zich presenteren (waarbij op school het presenteren vanaf hun vijfde jaar met de paplepel naar binnen wordt gegoten) te vergelijken met de grootste valkuilen van Nederlanders (te zacht praten of stem aan het einde van de zin omhoog laten gaan) heeft Buffi direct de lachers op haar hand.

Een goede presentatie is een mix van veel oefenen, feedback vragen, luid genoeg spreken, lichaamstaal, goed voorbereiden op je publiek en weten hoe de groepsdynamiek in elkaar zit. In het zakelijke leven zie je te vaak dat vrouwen complimenten negeren, of onderwaarderen. Celibrate compliments, it builds your confidence.

De belangrijkste boodschap van Duberman: a good presenter is like a good fisherman: know your bite!

Durf je verhaal te vertellen

Maartje Hofhuis is jarenlang redacteur bij de talkshow Pauw en Witteman geweest. Ze heeft onlangs haar baan opgezegd om haar droom te realiseren, het leiden van een eigen talkshow. ‘Mannen domineren deze wereld en daar moet verandering in komen’ aldus Maartje.

We krijgen een opdracht: je wordt door Maartje gebeld, ze wil snel van jou weten of je vanavond beschikbaar bent voor Pauw & Witteman. Wat is jouw eerste reactie? Na rondvraag in de zaal komen de antwoorden: Nee. Waarom ik? Misschien. Als het onderwerp interessant is. Typerende antwoorden, die Maartje jarenlang heeft gekregen. Veel vrouwen vinden het lastig om hun mening te geven. Dit wordt versterkt door de kritische mannen die de Nederlandse talkshows domineren. Vrouwen, bring your message across! En laat je niet afschrikken als je een goed verhaal te vertellen hebt.

Advies van Maartje Hofhuis: luister niet altijd naar je eerste angst, maar geef het een kans (en bereid je goed voor!)

Onderscheid jezelf

Edith Dohmen brengt onder haar label edithdohmen.com mode voor inbetweenies (maat 42/48) op de markt. Dohmen probeert een realistische wereld te laten zien. Ze blijft zich verbazen dat merken stoppen bij maat 42/44, terwijl 40% van de vrouwen maat 46 heeft. Met haar kledinglijn die verkrijgbaar is in alle maten kan ze iedere vrouw laten stralen. Dohmens missie blijft het wakker schudden van de media, ze wil een zo breed mogelijke diversiteit van vrouwen in de media. Elk vrouw mag er zijn!

We krijgen van Dohmen de opdracht om een compliment uit te delen en een compliment te incasseren. Dit veroorzaakte een positieve vibe door de zaal! ‘Vrouwen moeten liever zijn voor elkaar, elkaar minder afzeiken’, zegt Dohmen.

Dohmen kleedt zichzelf bewust in drukke opvallende patronen. Ze adviseert ons niet om hetzelfde te gaan doen, maar wel om na te denken over onze stijl. Wat is onderscheidend aan jezelf vandaag? Juist dat ene opvallende detail zorgt ervoor dat iemand zich jou morgen na dit seminar nog zal herinneren. Maak voor jezelf elke dag een klein statement. Deze tijd is juist de perfect imperfection, val op door je te onderscheiden. Durf in deze tijd weer vrouw te zijn!

De belangrijkste boodschap van Dohmen: being unique is better than being perfect

Afsluiting van de dag

Iedereen heeft vandaag concrete handvatten gekregen om haar personal branding gedegen aan te pakken. De dag wordt afgesloten met een uitgebreide workshop van Lena Olivier over Linked-In. Iedereen heeft een online identiteit. Olivier laat ons tijdens deze workshop zien hoe we onze identiteit op Linked-In kunnen perfectioneren.

In de afgelopen jaren ben ik al naar veel seminars geweest. Wat opviel bij de borrel was dat iedereen bruiste van energie en positieve vibes. Na dit zeer geslaagde kick-off seminar ligt de lat zeer hoog voor het tweede deel dat zal plaatsvinden op 17 juni.

0 Shares:
Dit artikel is 13.632 keer gelezen