Voor de schappelijke prijs van zo’n 300 euro kun je nu je eigen drone aanschaffen. Dat roept bij mij natuurlijk meteen de vraag op – moet ik er een kopen of toch nog even wachten? En als ik er dan een koop wat kan ik ermee, en wat ga ik ermee doen?

Wat is het?

Wikipedia meldt over de drone:

“Een onbemand luchtvaartuig of “drone” is een luchtvaartuig zonder piloot aan boord. De toestellen worden vaak op afstand bestuurd, waarbij de bestuurder zich in de nabijheid kan bevinden, maar ook op duizenden kilometers afstand. Er zijn ook autonomere toestellen, die volgens een geprogrammeerde opdracht handelen.”

“Drone” is oorspronkelijk een militaire luchtvaartterm voor een onbemand vliegtuig dat dient als ‘vliegend doel’ om uit te schakelen bij oefeningen; het zijn vaak aangepaste voorheen bemande uitgefaseerde straaljagers… In de luchtvaart spreekt men voor de algemenere betekenis ondertussen conform de regels van de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie (ICAO) over Remotely Piloted Aircraft Systems.”

Maar dat wil ik toch niet?

Deze onbemande vliegtuigen zijn dus vaak grote militaire toestellen. Dat is nou niet het apparaat dat ik voor ogen heb. Zo’n vliegtuig is natuurlijk ook niet te koop voor die 300 euro. Maar de ontwikkelingen rond drones hebben niet stilgestaan en nu zijn er veel meer varianten uitgerust met camera’s op de markt. De eerste van deze toestellen waren nog niet veel soeps, want je kon er amper een kwartier mee vliegen voordat de batterijen leeg waren. De AR Drone van nu kan ongeveer een half uur vliegen op 1 accu, dat is toch al een stuk beter.

Mag je zomaar overal met je drone vliegen?

Amerika werkt op dit moment aan nieuwe regulering rond het gebruik van drones. Tot die tijd is elk commercieel gebruik zonder ontheffing verboden. Bedrijven die drones voor commercieel gebruik ontwikkelen wijken nu uit naar landen als Engeland, Frankrijk en China waar nog geen beperkingen gelden.

De Federal Aviation Administration (FAA) moet voor september 2015 drones in het nationale luchtruim integreren. Je kan wel ontheffing aanvragen voor het gebruik van een drone en dat is in veel gevallen gehonoreerd. Maar dat geldt niet voor alle aanvragen.

Zo zijn IJsvissers in Minnesota boos op de nieuwe regelingen waar de FAA mee bezig is, want de lokale brouwerij mag geen bier meer bezorgen met de onbemande vliegtuigjes.

Hoe zit het in Nederland?

Europa heeft een stuurgroep opgericht die er naar streeft om het Europese luchtruim in 2016 open te stellen voor drones.

In Nederland valt een model tot 150 kilo en met een maximale snelheid van 129,64 km/u (70 knopen) onder de regeling modelvliegtuigen als het recreatief gebruikt wordt.

Commercieel gebruik is verboden. Als je ontheffing wilt aanvragen wees dan voorbereid: een vliegtuigregistratienummer, een bewijs van luchtwaardigheid, een geluidscertificaat, een bewijs van bevoegdheid en een verzekering is dan verplicht. Wel is de wet nog niet heel duidelijk over wat wel en niet mag en waarvoor ontheffingen (vliegplannen) worden afgegeven.

In juli 2013 is de regelgeving aangescherpt: filmen boven mensenmenigten of bebouwing mag niet en ook ‘s nachts is het gebruik niet toegestaan. Je mag ook niet hoger dan 300 meter boven de grond vliegen. Zo is er al een hobbyvlieger aangesproken door de Luchtvaartpolitie en moet hij misschien voorkomen, nadat hij een brand filmde.

Kan iedereen een drone besturen?

Het is eigenlijk net zoiets als een op afstand bestuurbaar helikoptertje dat je in de speelgoedwinkel kunt kopen, dus hoe moeilijk kan het zijn… In Nederland is er sinds 2013 een opleiding tot dronebestuurder die wordt gegeven bij de European Aerial Systems Training Academy. Het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium verzorgt de Basistraining Rotorcraft UAS-vlieger. Ok, dat gaat natuurlijk niet over het besturen van een kleine hobbydrone, maar toch. Vast goed voor op je CV.

Maar wat kun je er nou eigenlijk mee?

Drones worden al voor veel meer zaken dan strikt militaire operaties ingezet. Zo houden boeren hun velden in de gaten, worden bruggen geïnspecteerd met behulp van onbemande vliegtuigjes en zetten archeologen in Peru drones in om sites op te sporen en te inspecteren.

Ook worden drones al ingezet bij reddingsoperaties en kunnen ze de brandweer helpen om in te schatten of een brandhaard veilig genoeg is om door de reddingswerkers te worden betreden.

Amazon houdt een pilot om te onderzoeken of het haalbaar is om de drones in te zetten om pakjes te bezorgen.

Makelaars gebruiken drones om opnamen te maken van grote huizen die zij willen verkopen.

Heel mooi is dat de vliegtuigjes kunnen worden ingezet tegen stropers in Zuid-Afrika. De illegale jacht op de bedreigde neushoorns is in de afgelopen jaren schrikbarend toegenomen. En als de inzet van de drones kan helpen om de stroperij tegen te gaan vind ik dat een heel nobel doel.

Drone Adventures is een Zwitserse non-profitorganisatie opgericht in maart 2013 die laat zien voor wat voor goede doeleinden de onbemande vliegtuigjes worden ingezet. Op Droneadventures.org staan filmpjes over de inzet van drones om Haïti opnieuw in kaart te brengen na alle rampen (aardbeving 2010, cholera-epidemie 2010 en orkaan Sandy in 2012). Door in kaart te brengen welke gebouwen nog heel zijn en waar alle vluchtelingen zich bevinden kunnen ze de hulporganisaties informatie geven over waar en welke hulpgoederen verstrekt moeten worden.

Ook mooi is het filmpje gemaakt bij de beklimming van de Matterhorn. Hier zie je hoe fantastisch luchtfotografie kan zijn.

Wil ik nu zo’n drone?

De huidige betaalbare drones kunnen nog niet erg lang vliegen op 1 accu. De regelgeving is nog niet eenduidig en kan een probleem opleveren bij het gebruik. Ik denk dan ook dat ik nog even wacht voordat ik er een aanschaf.  Ze worden vast nog wel beter en wie weet goedkoper. Tot die tijd maak ik mijn foto’s maar gewoon vanaf de grond.

Mis ik iets ontzettend leuks wat je ermee kunt doen? Wat vind jij, heb je zelf al een drone?


Geschreven door