Na 12 jaar sales bedreven te hebben in verschillende branches begonnen het te kriebelen bij me. Ik wilde de overstap maken naar marketing. Maar deze carrièreswitch bleek moeilijker dan gedacht. Door de juiste personal branding toe te passen kwam ik wel een stukje verder.

Sales versus marketing

Ik heb jarenlang in de sales gewerkt als accountmanager voor de grotere accounts. Netwerken, cross- en upsell, accounts managen en verder uitbouwen vond ik heerlijk om te doen. Maar ik haalde steeds minder lol uit mijn werk, en af en toe begon het op een trucje te lijken. Voor mij een belangrijk teken om eens te onderzoeken waar mijn hart weer sneller van ging kloppen. Al snel kwam ik uit bij marketing en communicatie. Na wat eerste gesprekken kwam ik erachter dat een overstap van sales naar marketing niet zo eenvoudig was als het leek. Daarnaast zagen mensen de waarde van mijn saleservaring juist als trigger om me te vragen voor salesfuncties. Het leek wel alsof ik sales op mijn voorhoofd geschreven had staan. Ik had een stappenplan nodig en moest mezelf gaan rebranden. Dat deed ik op verschillende manieren:

Opleiding

Over de waarde van een opleiding kun je discussiëren. Echter, bij een carrièreswitch voorkom je met de juiste relevante opleiding wel de eerste discussie of de directe afwijzing. Staat deze er niet, dan valt het eigenlijk pas echt op. Je kunt dan al afgewezen worden voor de eerste ronde, of de rest van de cv wordt net iets nauwkeuriger onder de loep genomen. Ik besloot om de master of marketing te gaan volgen. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen zin heeft om weer twee jaar in de schoolbanken te gaan zitten naast je werk. Het volgen van relevante en vakinhoudelijke cursussen of trainingen kan hiervoor ook al voldoende zijn denk ik.

Bloggen

Tijdens mijn afstuderen had ik al eens een blog geschreven voor Frankwatching. Dat vond ik erg leuk om te doen en ik besloot het bloggen verder uit te breiden. Allereerst verder over het onderwerp waar mijn eerste, maar ook mijn tweede, scriptie over ging, namelijk communitymanagement. Daarnaast ben ik gaan bloggen over events die ik bezocht. Het zijn minder mijn eigen onderwerpen, maar ik kon er wel mijn eigen draai aan geven door een eigen insteek te kiezen. Ook dit is belangrijk voor je personal branding. Uiteindelijk schrijf ik nu voor Frankwatching, 42Bis en heel af en toe voor Twittermania, waarbij ik de onderwerpen wel per platform probeer te scheiden. Door veel te schrijven over bepaalde onderwerpen, zul je steeds meer top-of-mind komen daar waar jij dat wilt.

Events en netwerken

Ik bezocht af en toe wel een Social Media Club of een ander event. Dit ben ik gaan uitbouwen. Enerzijds om te netwerken, maar ook om elke keer weer nieuwe informatie tot me te kunnen nemen. Ik liep al snel verschillende SMC’s af, was regelmatig bij OnlineTuesday en ging ook naar bijeenkomsten als B2Bgoessocial en Online Marketing Amersfoort (OM033). Ik denk dat het goed is om veel te netwerken op deze events. Daarnaast ben ik langzaam toegetreden tot de verschillende organisaties. Ik heb in het bestuur van SMC010 gezeten, zit in het bestuur van SMC030 en ik ben hoofd communicatie van TEDxAmsterdamWomen. Naast verschillende events organiseer ik met anderen regelmatig tweetups, die ook weer goed voor het netwerken zijn.

Social media

Ik ben een actieve gebruiker van social media kanalen. Voor veel mensen lijkt het alsof ik mijn hele leven op social media zet. Dat klopt ook voor een deel wel, maar ik ben er selectiever in dan sommige mensen soms denken. Ik kies bewust wat ik wil posten en op welk kanaal en welk moment ik dat wil doen. Ik gebruik Twitter, Facebook, LinkedIn en Instagram door elkaar heen, maar het gebruik is niet random. Eten post ik op Tadaa, foto’s eigenlijk altijd op Instagram en nooit direct op Facebook zelf tenzij ik er een specifiek album voor aanmaak. Ik post drie keer per dag over fotografie op Facebook en Twitter en drie keer per dag een Infographic op Twitter en LinkedIn. Voor sommige mensen gaat dit misschien te ver, maar het gebruik van social media kanalen kan zeker bijdragen aan de juiste personal branding. Zorg ervoor dat je over het gebruik nagedacht heb en dat er in ieder geval voor jezelf een bepaalde structuur in zit. Doe je dit op de juiste manier, dan breng je jouw boodschap, en daarmee jouw branding, over aan je volgers.

Geslaagde switch

Sta ik nu bekend als marketinggoeroe? Zeker niet! Als communicatiegoeroe? Vast en zeker het niet! Maar ik heb wel bereikt wat ik wilde bereiken. Ik zit nu aan tafel en heb het met mensen over marketing- of communicatievraagstukken en ze zijn soms verbaasd als ik aangeef dat ik jarenlang heb gewerkt in de sales. Ik word nu benaderd voor marketingprojecten en af en toe krijg ik een verzoekje om een blog over marketingontwikkelingen te schrijven. Door mezelf te branden als marketing- en communicatiespecialist, zien anderen mij nu ook zo. Een geslaagde switch dus!

0 Shares:
2 comments
  1. Mooi verhaal Nina. Sales en marketing blijken vaak niet door één deur te passen, dus het is een goede eigenschap om beide talenten in huis te hebben. Uiteindelijk heeft het allebei te maken met communicatie en dus ook heel goed luisteren naar de klant. Helaas heb ik als marketeer vaak te maken met sales-mensen die voor het snelle geld en de provisie gaan in plaats van het vinden van een goede lange termijn oplossing voor de probleemstelling van de klant.

    Succes!

  2. Mooi stuk, zit nu een beetje in het zelfde schuitje en geeft weer even een boost dat ik op de juiste weg ben! Dank!

Comments are closed.

Dit artikel is 51.517 keer gelezen