Stel, je hebt een stevige mening, een goedlopend bedrijf, een bedrijfspagina op Facebook en je bent in het geheel niet benauwd om dit alles bij elkaar te brengen. Wat kunnen wij dan van de wrakstukken leren?

Kleurloos

Ik ben het direct met je eens, de online vertegenwoordiging van zakelijk Nederland is in de regel behoorlijk kleurloos. In een poging het iedereen naar de zin te maken en zo min mogelijk portemonnees voor het hoofd te stoten, worden blogs en posts vaak een soort geschreven eenheidsworst.

Fris geluid

Dus reken maar dat iedere frisse klank in al deze tekstuele muzak op een daverend applaus van mij kan rekenen. Een ondernemer die niet bang is om zich uit te spreken voor een ideaal. Een authentieke uiting van woede, verontwaardiging, waardering… iets… als het maar op een menselijke emotie lijkt.

Wanklank

Gelukkig zijn ze er wel, posts recht uit het hart geschreven, eerlijk en oprecht. Van die posts waar je het jubelend mee eens kan zijn… of hartgrondig oneens. Afgelopen zaterdagavond 15 februari las ik zo’n post. Op haar Facebookpagina brak het Haagse Budget restaurant Dill een lans voor supermarktketens die plofkip aanbieden. (Zie hier een schermdump van de oorspronkelijke “plofkip” post)

Fotocredits - Flickr/Robbert van der Steeg
Fotocredits – Flickr/Robbert van der Steeg

Nu ben ik niet voor plofkip, stiekem zelfs wel een klein beetje tegen, maar ik kon waardering opbrengen voor het enige argument dat in het stuk overeind bleef. Voor sommige, op de armoedegrens levende, consumenten is het op een bepaald moment de keuze tussen plofkip of geen kip. Tot zover de bewondering.

Valse noot

Ik denk dat vooral de bewering, dat organisaties als Wakker Dier moeten ophouden met zeuren, de spreekwoordelijke olie op het vuur was. Want branden deed het. Onder aan de post verzamelden voor en tegenstanders zich om zich gepassioneerd uit te spreken over voors en tegens van plofkip en de impact van armoede op het eetpatroon.
De rol van Dill was misschien consequent maar verre van constructief. Door her en der wat laatdunkend te reageren en de felle tegenstanders ronduit zeikerds te noemen, veranderde de toon van de discussie al snel… en niet ten goede.

Zondagochtend was de post plotseling van Dill’s Facebookpagina verdwenen… de eerste verstandige keuze van de mensen van Dill wat mij betreft. We hebben, louter voor educatieve doeleinden, een schermdump van de post en de daaropvolgende discussie voor je bewaard.

Wat kunnen we leren

Ik ben niet geïnteresseerd in het aan de schandpaal nagelen van de Social Media inspanningen van dit Haagse budget restaurant maar meer in de lessen die we van dit Social Media treinwrak kunnen leren.

Zoek een positieve invalshoek

Hoe controversieel of pijnlijk het onderwerp ook is, probeer een positieve invalshoek en toon voor jouw post te zoeken. In deze post zien we dat er best gezocht is naar zo’n invalshoek (Laat Nederland zien dat er armoede is en dat we er samen wat aan gaan doen.) Uitingen als: “Wakker dier kijk eens verder dan jullie snavel.” hebben hier dan weer geen plaats.

Schrijf in correct Nederlands

Foutje kan best. Deze post en de daaropvolgende commentaren barsten echter uit hun voegen van de fouten. Op sommige momenten wordt het zo ernstig dat bezoekers zich afvragen wat er nu bedoeld wordt. In zo’n situatie verschuift de aandacht naar de vorm en is er geen aandacht meer voor het punt dat je eigenlijk wilde maken.

Blijf in je reacties “on topic”

Een mening inspireert jouw lezers tot emotionele commentaren en emotionele commentaren hebben nogal de eigenschap om van het eigenlijke onderwerp af te dwalen. Logisch, veel mensen zullen een door jouw beschreven mening toetsen aan hun eigen waarden. Je doet er goed aan om je reactie op deze commentaren niet in te gaan op de situaties die worden beschreven en de feiten die worden gepresenteerd maar kort en puntig jouw intentie met de post te beschrijven.
Beste lezer, bedankt voor je comment en ik begrijp je reactie. Onze intentie was het onder de aandacht brengen van [vul maar in].

Zeik nooit iemand af

Hoezeer social media soms op een schoolplein lijkt… een zakelijke pagina is dat absoluut niet. Er zijn geen verzachtende omstandigheden, gij zult nooit, maar dan ook helemaal NOOIT, iemand afzeiken. Je gebruikt geen scheldwoorden en probeer je te onthouden van betutteling of sarcasme. Echt… je verliest zoveel waardigheid dat het de moeite niet waard is.

Pas op met mond snoeren

Wees terughoudend in het verwijderen van individuele reacties. Er zijn vanzelfsprekend momenten waarop je niet anders kan. (Maar beschrijf die ook vooraf in iets van een protocol document) Bedenk dat wanneer bezoekers de door jouw verwijderde reactie niet kunnen lezen… ze de reden waarom je de reactie hebt verwijderd niet kunnen afleiden. Dit staat transparantie stevig in de weg en ontlokt al snel reacties dat je alleen commentaren toelaat die jou aanstaan.

Wees een mens

Laat dit alles je niet afschrikken om ook op jouw bedrijfspagina eens flink stelling te nemen en onze timelines te laten resoneren met een ander geluid dan de gebruikelijke reclame prietpraat waar we nu zo vaak mee bestookt worden. Heb je zelf nog tips of ervaringen die je wilt delen… gooi ze in de comments.

0 Shares:
6 comments
  1. Wat ik mis in het artikel is dat DILL een anagram is van LIDL: het budget restaurant is een spin-off van de supermarktketen, er wordt uitsluitend gewerkt met producten van de LIDL. Het is dus niet zozeer een restaurant dat opkomt voor de armen, maar een supermarktketen die fulmineert tegen de campagne van WakkerDier. Hoewel ik mordicus tegen plofkip ben, vind ik de tactiek van WakkerDier óók dubieus: hun huidige radiocommercial is eigenlijk gewoon een reclamecampagne van Ekoplaza en Natuurwinkels, maar dan 25% goedkoper dankzij de charitatieve korting die WakkerDier krijgt. Ik snap ook wel weer dat andere ketens (natuurlijk de direct aangevallen ketens AH en Jumbo voorop, maar ook LIDL zit in de vuurlinie) daar not amused over zijn. Dat vertroebelt de discussie nogal en leidt af van waar het werkelijk om gaat: het terugdringen van dierenleed.

    1. Waardevolle achtergrond informatie inderdaad. Zij het niet dat DILL inmiddels heeft gebroken met LIDL als leverancier en een "samenwerking" zijn aangegaan met Albert Heijn (http://www.outofhome-shops.nl/14051/restaurant-dill-breekt-met-discounter-lidl). Same difference, want het zijn juist AH en JUMBO die in de campagne van Wakkerdier onder vuur genomen worden. Het zou me echter verbazen wanneer AH DILL bewust als spreekbuis gebruikt… ik ben geen expert.. maar het is niet des Albert Heijns zullen we maar zeggen.

      Terecht dat je terugverwijst naar de onderliggende motivatie van Wakkerdier. Want "In oorlog en liefde…"

  2. Bizar, ik twijfel bijna of dit wel een echte bedrijfspagina is. Ik wacht op het moment dat dit een grap blijkt te zijn. Dat de eigenaar van DILL een social nono is en geen idee heeft dat dit gebeurt.

    Erg goed punt van je. Schiet volledig zijn doel voorbij.

    1. Ik moet zeggen dat wanneer blijkt dat de hele bedrijfspagina een grap is dan is 'tie behoorlijk goed opgezet. Ik ben op zoek geweest van signalen van DILL dat de pagina gehacked zou zijn. Vanaf de website van DILL (http://dillrestaurant.nl/) wordt verwezen naar de pagina waar het drama zich heeft afgespeeld…

      Ik heb een bericht op de Facebookpagina van DILL geplaatst met een verwijzing naar deze blog… en uitgenodigd om ook hun kant van het verhaal te vertellen. Ik hoop op een inhoudelijke reactie. Zou wel heel leuk en leerzaam zijn.

  3. Fijn dat het toch nog zo leeft, een grap nee niet echt. Had het anders gemoeten,ja zeker. Net als met DILL willen we aantonen, dat er niet veel nodig is om mensen te laten schreeuwen. Armoede en de plofkippen het blijf een ernstige zaak. Wij van DILL hopen dan ook dat de verborgen armoede niet wordt vergeten maar dat deze zeker bestaat, net zo als het dierenleed. Tja en wat moet je kiezen. Wij hebben gekozen en ook geleerd uit deze aktie.

    1. Thanx voor de reactie @DILL Team. Goed om te zien dat jullie niet ontmoedigd raken van dit incident. De volgende scherpe post wordt vast een stuk krachtiger. Leren is altijd goed :-)

Comments are closed.

Dit artikel is 6.698 keer gelezen