Kauwend op je boterham gratis op safari door social media land tijdens een Freelunch webinar. Een licht verteerbaar verhaal, voorgeschoteld door Anna-Maria Giannattasio, Engaging Woman of the Year en online beter bekend als @puur.

Anna-Maria deed dit overigens niet alleen, maar onder toeziend oog van host Stefan Fellinger (@Fellinger). Of eigenlijk was het meer een gezellig gesprek tussen deze twee. Over henzelf, over ‘engaging’ zijn en over social media. Met een aantal tips en antwoorden op vragen van deelnemers. Het webinar duurde 30 minuten en bleek uiteindelijk te kort, zowel voor de sprekers als voor de kijkers. Misschien miste daardoor wat diepgang. Maar licht is soms ook wel lekker.

Engaging

Belangrijke vraag voor de vrouw die onlangs werd verkozen tot opvolgster van onze eigen Xaviera Ringeling als Engaging Woman of the Year is natuurlijk: wat is ‘engaging’ eigenlijk? Voor Anna-Maria is dat duidelijk: “Het gaat om verbintenis.” Dat houdt in dat je online open en eerlijk bent, niet je rug naar anderen keert en negativiteit vermijdt. Bij haar zelf zijn werk en privé in ieder geval totaal versmolten en ze probeert zonder angst aanwezig te zijn op het web. Soms zelfs zonder al te veel na te denken. En dan zit het de ene keer mee en de andere keer tegen. Net als in het ‘echte’ leven dus.

“Zoek het ook eens buiten je eigen bloedgroep”, adviseert @puur verder nog. Volg bijvoorbeeld iemand met wie je het helemaal niet eens bent en beperk je niet tot de veel voorkomende ‘ons kent ons’ kringen op social media. Als bedrijf moet je vooral niet wegkruipen bij moeilijkheden, maar ook dan open blijven communiceren. Je kunt er zoveel van leren!

Narcistisch

Naar aanleiding van een vraag van een deelnemer over werk en privé wel of niet scheiden op social media, vragen Stefan en Anna-Maria zich af of Twitteren eigenlijk niet heel narcistisch is. Eerder gaf @puur namelijk aan dat het afhangt van je eigen persoonlijkheid of je die ook zakelijk wilt laten zien op Twitter. Omdat zowel zakelijk als privé posten vaak het best werkt, doen veel mensen dit. Ben je dan dus een narcist?  Uiteindelijk is de conclusie van niet; “Mensen hebben nou eenmaal een biologische behoefte aan aandacht”. Je kunt daar natuurlijk je vraagtekens bij zetten, want hoeveel aandacht heeft een mens nodig? Moesten er, voor Twitter bestond, mensen behandeld worden voor een gebrek aan aandacht? Ik vraag het me af. Licht narcistische trekjes hebben misschien alle zeer actieve social media gebruikers wel. De vraag is alleen of dat erg is.

Social customer care

Zijn social media geschikt als customer care kanaal? Een andere relevante vraag, gesteld door een deelnemer. Er volgt een genuanceerd antwoord. Het kan geschikt zijn, als het op de juiste manier wordt aangepakt en niet alleen voor ‘damage control’ wordt ingezet. Een organisatie moet vervolgens ook aan de slag om intern veranderingen teweeg te brengen, om te voorkomen dat überhaupt meer schade wordt veroorzaakt. @puur voegt nog toe dat het voor organisaties slim is om een soort ‘Spice Girls teams’ in te zetten, bestaande uit verschillende typen mensen die op verschillende manieren kunnen reageren en inspringen op situaties.

Rules

Natuurlijk krijgen de deelnemers ook nog wat tips mee. Op een slide deelt Anna-Maria haar ‘rules’ voor social media gebruik en in gesprek gaan beide online experts daar nog verder op in. Ze zijn het erg met elkaar eens dat social media meer moet gaan om ‘social’ dan om ‘media’, waar nu vaak de nadruk ligt. Ook online moet je gewoon zijn wie je bent. Natuurlijk kan dat confronterend zijn, omdat je dan regelmatig een soort spiegel wordt voorgehouden, maar uiteindelijk levert het meer op.

Puur rules

Meer

Zoals gezegd was het webinar eigenlijk te kort. Te kort om echt diep in te gaan op onderwerpen en te kort om heel veel nieuws van te leren. Maar dat weet je van te voren. Voor een lichte lunch was het juist precies lang genoeg. Een paar interessante inzichten, handige tips en ook leuk om eens bewegend beeld te zien van @puur in plaats van alleen de foto’s van haar plog. Wat mij betreft smaakte het naar meer.

Er zijn regelmatig Freelunch webinars over heel veel verschillende onderwerpen. Binnenkort bijvoorbeeld ook met Alexander Klöpping.

0 Shares:
Dit artikel is 7.830 keer gelezen