Je wilt een e-mailcampagne versturen vanuit je bedrijf en hebt uitgebreid aandacht besteed aan de opmaak van de e-mail. Tekst en beeld zijn tot in detail bekeken en aangescherpt. Eindelijk is de e-mail klaar om te versturen. Oh wacht, alleen de onderwerpregel mist nog. Wat doe je daarmee? Even snel iets bedenken en versturen maar!

Ongetwijfeld denken de meeste bedrijven langer na over een onderwerpregel dan hierboven beschreven. Toch is in de onderwerpregel vaak zichtbaar dat bedrijven het lastig vonden en maar ‘iets’ hebben gedaan. In deze blog geef ik je voorbeelden van verschillende soorten onderwerpregels en succesvolle en minder succesvolle onderwerpregels. Bovendien geef ik je tips voor het formuleren van een goede onderwerpregel.

Kies je onderwerpregel tactisch

De onderwerpregel is het eerste element dat consumenten van je nieuwsbrief zien. Binnen een fractie van een seconde besluiten mensen of ze je e-mail openen of hem direct verwijderen. Het is dus belangrijk om op dit moment de aandacht van je ontvanger te grijpen. 

Drie soorten onderwerpregels

Als je een onderwerpregel bij je e-mail formuleert, kun je kiezen uit een informerende, cryptische of disruptive insteek. Bepaal het type onderwerpregel waarop jouw klant zal klikken.

Bij een informerende onderwerpregel vertel je letterlijk waar de e-mail over gaat. De lezer weet precies wat hij kan verwachten en er blijft weinig ruimte over tot speculatie.

In een cryptische onderwerpregel zeg je niet precies waar de e-mail over gaat en licht je een tip van de sluier op. Je hoopt dat mensen nieuwsgierig worden en de e-mail openen. Een risico hierbij is dat de onderwerpregel zo vaag is dat je eigenlijk niks vertelt.

Daarnaast is er de disruptive onderwerpregel. Disruptive staat letterlijk voor verstorend. Een shockerende insteek waardoor je de aandacht trekt en consumenten je e-mail openen.

Voorbeelden onderwerpregels

Hieronder staan een aantal onderwerpregels die zijn gestuurd door bedrijven.

Voorbeelden van informerende onderwerpregels

  • Hema – Elk 2e kledingstuk: 50% korting | dames-, heren, baby- en kinderkleding
  • ANWB – Autohuur: waar moet je op letten?
  • La Place – Maak tijd voor een lekker ontbijt

Voorbeelden van cryptische onderwerpregels

  • Mexx – Het feest kan beginnen!
  • Lidl – Breaking news!
  • Happinez – Hij is er weer…

Voorbeelden van disruptive onderwerpregels

  • Intermediair – Gezocht: 16-jarige met 20 jaar werkervaring
  • Intermediair – ‘Zonder diploma tot wel 80.000 per jaar verdienen’

Je ziet in de praktijk vooral informerende en cryptische onderwerpregels. Uit A/B tests blijkt vaak dat e-mails met informerende onderwerpregels vaker worden geopend dan e-mails met cryptische onderwerpregels. Cryptische onderwerpregels zijn namelijk vaak té vaag, zoals je ook kunt zien bij bovenstaande onderwerpregels. Disruptive onderwerpregels zijn erg interessant voor bedrijven omdat ze opvallen, maar zie je in de praktijk nog maar weinig.

4 voorbeelden van onderwerpregels

De afgelopen tijd zijn er een aantal e-mailcampagnes in mijn inbox binnengekomen die juist negatief of positief opvielen. Hieronder staan een paar voorbeelden van goede en minder goede onderwerpregels.

Go 1: de consument nieuwsgierig maken met een vraag

Vodafone_Onderwerpregel

Vodafone_E-mail

Vodafone gebruikt een korte en bondige onderwerpregel. De onderwerpregel maakt nieuwsgierig.

Go 2: Aanzetten tot een call-to-action met een beloning

ANWB_Onderwerpregel

ANWB_E-mail

De ANWB gebruikt een onderwerpregel waarbij ze informerend aangeven wat het doel van de e-mail is. Je kunt stemmen en daarmee tickets winnen. Clean en duidelijk.

No go 1: Het onnodig vergroten van het onderwerp

Lidl_Onderwerpregel

 Lidl_E-mail

Als je deze onderwerpregel ziet, denk je op zijn minst aan een nieuwsaankondiging van CNN. Dat Lidl alle supermarkten van Albert Heijn overneemt, er weer opnieuw verkiezingen komen of dat de economische crisis eindigt omdat een oliesjeik ingrijpt. Toch gaat het hier om iets heel anders, namelijk dat Formil het beste wasmiddel is volgens de Consumentenbond. Leuk om te weten, maar nadat ik ‘Breaking News!’ zag staan, was ik toch redelijk teleurgesteld in het daadwerkelijke onderwerp van de e-mail.

No go 2: Het onterecht creëren van urgency

McAfee_Onderwerpregel

McAfee_e-mail

De onderwerpregel die McAfee gebruikt is erg lang. Daarnaast werkt het gebruik van caps Lock storend. Dat geeft een spamgevoel. Tevens wekken ze in deze e-mail de indruk dat morgen de virussoftware verloopt. Echter stuurt McAfee regelmatig e-mails waarin ze met hoofdletters benadrukken dat ik echt nú moet verlengen. Dan ga je de e-mails al snel minder serieus nemen.

Vermijd de spamfilters met je onderwerpregel

Pas op dat de onderwerpregel niet teveel op spam lijkt, anders wordt de e-mail al bij voorbaat neergehaald door de spamfilter. Vermijd hierbij voor de hand liggende spamwoorden zoals viagra, seks, etc. Als je e-mail wel in de inbox van je ontvanger terecht komt, wil je ook bij de ontvanger geen spamgevoel opwekken. Anders verwijdert de ontvanger je e-mail voordat hij überhaupt geopend is. Beperk dus het gebruik van symbolen, caps lock en een overdaad aan uitroeptekens.

4 tips voor een goede onderwerpregel

Als je weer een nieuwe e-mailcampagne voor je bedrijf gaat instellen, gebruik dan onderstaande tips om je op weg te helpen.

  1. Bepaal de insteek van je onderwerpregel: informerend, cryptisch of disruptive? Bedenk hierbij waar jouw klanten gevoelig voor zijn. Dit kan dus uiteraard verschillen per bedrijf.
  2. Wees kort en bondig: max. 50 karakters. Vaak zijn onderwerpregel veel te lang en valt de helft weg.
  3. Vermijd spamwoorden en houd caps lock uit. Dat klinkt schreeuwerig en kan onbedoeld een negatieve indruk geven.
  4. Gebruik A/B tests waarbij je kunt zien wat voor jouw bedrijf het beste werkt. Leer hiervan en verbeter je resultaten.

Heb je ervaring met het instellen van onderwerpregels en wil je delen wat bij jouw bedrijf het beste werkt? Reageer dan hieronder. Ik ben benieuwd!


8.926 keer gelezen Geschreven door