Visuele content werkt goed op social media en is een belangrijk onderdeel van de content marketing. Wil jij dit beter aanpakken? Deze voorbeelden en tools helpen je op weg.

1. Visuele content wordt beter gedeeld

Dat visuals (zowel foto’s als video’s) goed werken op social media is waarschijnlijk wel duidelijk. Zeker op sites Pinterest, Tumblr en natuurlijk Instagram. Maar hoe effectief is het op Facebook en Twitter?

Uit deze infographic (Storytelling, one frame at a time) blijkt dat foto’s op Facebook 2 keer meer gedeeld worden dan tekstberichten. Video’s worden op Facebook maar liefst 12 keer meer gedeeld dan berichten met tekst en linkjes.

Ook op Twitter doen plaatjes het goed. Buffer deed er onderzoek naar en ontdekte het volgende:

Tweets met afbeeldingen kregen 18% meer clicks dan tweets zonder afbeeldingen

buffer-tweets-images-clicks

 

Tweets met afbeeldingen werden 89% vaker gemarkeerd als favoriet

buffer-tweets-images-favorites

Tweets met afbeeldingen werden 150% vaker geretweet

buffer-tweets-images-retweets

Er zijn verschillende typen visuele content. Denk aan foto’s, cartoons, memes, maar ook infographics en video’s. Als je je eigen visuele content maakt, zorg dan dat ze herkenbaar zijn en denk goed na of je nog extra informatie kwijt wilt. Voeg bijvoorbeeld je logo (subtiel) toe, een boodschap of eventueel een call to action. Zo voorkom je ook dat mensen met jouw content aan de haal gaan zonder bronvermelding.

2. Zorg voor aantrekkelijke profielen

Niet alleen je website is het visitekaartje van je bedrijf, alle uitingen zijn dat. Dus ook de social media kanalen. Stem deze goed af op de huisstijl van je bedrijf en zorg voor toepasselijke, aantrekkelijke profiel- en coverfoto’s. En daarin mag je best creatief zijn. 

Val op door bijvoorbeeld de profielfoto op Facebook mooi te laten aansluiten op de coverfoto, zoals Captain Morgan heeft gedaan. Laat je inspireren door andere voorbeelden van (grote) merken op Facebook.

ft

De creativiteit op Twitter laat nog wat te wensen over, als ik naar de grotere merken kijk. Het is natuurlijk geen doel op zich, maar je kunt wel zorgen dat je meer opvalt en mensen je onthouden als je wat meer tijd besteedt aan het design.  Op Twitter heb je naast je timeline veel ruimte om een mooie afbeelding te plaatsen, extra tekst toe te voegen, zoals contactgegevens of een product te promoten. Op sommige pagina’s staan zelfs call to actions, maar aangezien dezen niet clickable zijn, ben ik daar zelf geen voorstander van.

magnum

3. Zelf aan de slag

Als je zelf aan de slag wilt gaan, gebruik dan deze infographic voor de juiste afmetingen voor afbeeldingen per kanaal. Of gebruik Social Image Maker om direct een bestaande afbeelding op maat te laten maken. Het werkt niet altijd perfect, maar het is zeker de moeite waard om uit te proberen als je geen fotobewerkingsprogramma hebt.

Met het maken van mooie foto’s kom je op social media vaak al een heel eind. Wil je graag afbeeldingen met tekst plaatsen in berichten en heb je geen inhouse vormgevers om in te schakelen, vraag dan een grafisch ontwerper om een aantal templates te maken die je zelf eenvoudig kunt aanpassen als je handig bent met met fotobewerkingsprogramma’s.

Hoewel ik er een voorstander van ben om het aan de professionals over te laten, is het soms niet anders dan dat je zelf foto’s bewerkt. Zorg wel dat het aansluit bij de huisstijl, maak gebruik van kwalitatieve afbeeldingen en huisstijlmaterialen die wellicht al op de plank liggen. Op Frankwatching staan 6 tips hoe waar je op moet letten bij het creëren van visuele content.

Er zijn ook veel online tools te vinden die het je een stuk makkelijker maken om mooie content te creëren. Zo zijn er diverse gratis, online foto editors, zoals PicMonkeyFotor en BeFunky. Voor het maken van grafieken kun je bijvoorbeeld terecht op Instagr.am en Easi.ly. En tot slot, een pagina met links naar gratis en mooie Stockphotos, Stock photos that don’t suck.

Je kunt ook je fans betrekken en hen foto’s laten maken, zoals Coach bijvoorbeeld heeft gedaan. Zij vroegen hun social ambassadors foto’s te maken van hun schoenen en verzamelden deze op de site.

Go visual en maak er wat moois van!


Geschreven door