Plotseling bereikte zijn tweet duizenden mensen en belde ook de krant nog even met Patrick Weijters. Het zoeken naar een baan via social media bleek een succes en aan het einde van de eerste werkweek is 42bis natuurlijk nieuwsgierig.  

Vertel eens.. Patrick Weijters, wie is dat?

“Ik ben een nuchtere en gezonde jongen, met dito verstand. Al sinds 1988 gefascineerd door computers en de mogelijkheden daarvan. Als IT-manager was ik werkzaam binnen een transportbedrijf, dat voornamelijk nieuwe automobielen vervoerde. Helaas moest ik vanwege een reorganisatie het veld ruimen. Het bedrijf is overigens grotendeels overgenomen. Ik heb naderhand vernomen dat hetgeen ik daar gerealiseerd had, van zo’n goede kwaliteit was, dat de overnemende partij het graag company wide in hun eigen organisatie wilde implementeren. Groot compliment natuurlijk.”

Hoe lang heb je gezocht naar een nieuwe baan?

“Ik was sinds 1 Januari 2013 werkloos. Vanaf dat moment heb ik precies 1 jaar gesolliciteerd op de conventionele wijze. Het bekende verhaal: inschrijven bij detacheringsbureaus en werkelijk alle vacaturewebsites afstruinen, waarbij je dan ook nog eens vaak op dezelfde advertenties stuit, best frustrerend! Ik was vaak lang bezig een goede en gerichte motivatiebrief te schrijven. Als ik deze eenmaal verzonden had, kreeg ik vaak al binnen twee uur (!) een standaard afwijzing retour. Ik spendeerde dus meer uren aan het schrijven van mijn motivatiebrieven dan wachten op de volgende afwijzing. Zo ging het vervolgens alle 365 dagen die volgden. Slechts drie keer mocht ik op gesprek komen, maar een tweede gesprek zat er steeds niet in. Je gaat dan toch twijfelen aan jezelf.”

Waarom deze actie via social media?

“Op een ochtend begon ik (met volle tegenzin inmiddels) weer aan mijn dagelijkse sollicitatie-werkzaamheden. Facebook en de bekende websites met vacatures stonden op mijn scherm. Aan de ene kant zag ik niets anders dan gruwelijk lange lijsten met eisen waaraan een mogelijke sollicitant allemaal moest voldoen. Ze zoeken eigenlijk iemand met meer werkervaring dan mogelijk is gezien de gewenste leeftijd. Aanvullend is natuurlijk minimaal een HBO-opleiding verplicht en dat allemaal voor het minimumloon. Switchend naar Facebook zag ik niet meer dan vrienden die hun timeline weer hadden aangevuld met de nodige Like, Share & Win-acties. Baldadig besloot ik die elementen eens te gaan combineren en het allemaal eens om te draaien. Als een werknemer nu eens een advertentie op zou stellen en eisen aan de werkgever zou stellen. Als dat nu eens een Like, Share & Win-actie zou worden. Ik was benieuwd wat er dan zou gebeuren.

Aan de slag dus! Heel even Photoshoppen en een uur verder had ik mijn eigen Like, Share & Win-actie gemaakt: een iPad voorzien van een advertentietekst met foto en natuurlijk een mooie prijs. Ik beloofde de lead die me een baan zou bezorgen een prijs van 500,- euro.  Onder de delers en retweeters zou ik een taart verloten. Bedrijven deden in betere perioden immers hetzelfde: werknemers die een nieuwe collega aandroegen, werden ook beloond met een mooi bedrag. Ik heb mijn advertentietekst geschreven met een knipoog. Goede secundaire arbeidsvoorwaarden waren een pré en flexibele werktijden werden gezocht.

likesharewin

Overigens heb ik uiteindelijk de lead benaderd die me naar deze baan geleid heeft. Ze heeft overigens vriendelijk bedankt voor de prijs. Ik zal haar naam niet noemen vanwege de privacy, maar het moge duidelijk zijn dat ik haar (en iedereen die op welke manier dan ook heeft meegeholpen) dankbaar ben voor de inzet. De beloofde taart gaat er natuurlijk nog uit op de 28e!”

Heb je ervaring met social media?

“Nee, niet echt. Ik had wel een Twitter-account, maar eigenlijk nooit gebruikt. Facebook? Gewoon een gebruiker, zoals de meesten. Geen in-depth kennis dus. Pinterest, Google+ en alle andere sociale media? Nee. Helemaal geen ervaring mee.”

Hoe ging het zoeken naar een baan met behulp van deze actie?

“Ik was eigenlijk van plan om eens twee weken achterover te gaan zitten. Heel even niet de klok rond bezig zijn met vacatures zoeken en sollicitatiebrieven schrijven. Gewoon eens kijken wat deze actie me op zou leveren. Het liep allemaal anders en binnen een dag werd ik gebeld door social-tales.nl. Ze vonden mijn actie zo bijzonder dat ze daar een artikel over wilden schrijven. Het artikel is inmiddels door diverse websites met sollicitatie-tips overgenomen. Vervolgens werd ik een week later gebeld met een aanbod van een bedrijf dat video-sollicitaties produceerde. Geheel belangeloos wilden ze een opname komen maken. Ook de lokale krant deed verslag van mijn actie.

Het is natuurlijk wachten op het moment dat de boodschap op precies het goede moment op het beeldscherm van precies de goede persoon verschijnt.

Op Facebook viel de actie binnen een paar dagen dood. Vrienden delen de actie natuurlijk maar vrienden van vrienden en alle verdere kringen deden dan weer niet mee. Het was binnen drie dagen klaar op Facebook. Op Twitter had de actie een compleet andere uitwerking. Het bericht ging viral en binnen twee weken stond de teller op meer dan 1.100 retweets. Ontzettend veel complimenten, maar natuurlijk ook commentaar van mensen die de nodige op en aanmerkingen hadden over wat er al dan allemaal niet anders had gemoeten naar hun idee. Zoveel mensen, zoveel meningen. Ik heb het bewust op deze manier aangepakt en dat is uiteindelijk binnen 16 dagen succesvol gebleken. Ik heb een baan waarvan ik in alle eerlijkheid kan zeggen dat ik die op geen enkele andere manier had kunnen vinden. Succesverhaal dus!”

Verklaring voor het enorme succes van deze actie?

“Naast dat het een ‘origineel idee’ was, ben je uiteindelijk toch afhankelijk van hoe het retweeten verloopt. Je weet nooit wie het deelt. Hoeveel volgers diegene heeft (bereik) en hoeveel van die volgers bereid zijn het bericht op hun beurt weer te delen. De combinatie van media-aandacht en het aantal retweets heeft zeker weten voor meer dan een miljoen views gezorgd. Ik geloof dat de actie ook gebruikt gaat worden in workshops over solliciteren in de toekomst.”

Tips voor andere werkzoekenden?

“Het is de tijd niet om te solliciteren op de conventionele manier. Ik heb het vermoeden dat veel vacatures die we zien eigenlijk niet eens beschikbaar zijn, maar dat is natuurlijk speculatie. Als tip zou ik andere werkzoekenden graag willen meegeven: probeer een origineel en goedverzorgde eyecatcher te creeëren. Ik kom op LinkedIn de meest lelijke gekleurde kaartjes tegen met de bekende keywords (die iedereen inmiddels wel uit kan kotsen) en ontzettend slechte foto’s. Personal branding is voor een sollicitant even belangrijk als corporate branding voor een bedrijf. Steek boven het maaiveld uit! Ik geloof absoluut dat sollicitanten die dat doen een goede kans maken hun droombaan te vinden. Het kan! Ik ben het bewijs.”

Hoe was de eerste werkweek?

“Leuk! Heerlijk om weer aan het werk te zijn, maar ook best onwennig. Heel veel nieuwe indrukken, werkwijzen en procedures en natuurlijk kennis maken met mijn nieuwe collega’s. Het is een mega-uitdaging, maar ik heb er ontzettend veel zin in en het volste vertrouwen dat ik over een paar weken volledig mee kan draaien alsof het nooit anders is geweest.”

Je bent ook voor jouw vriendin op zoek naar een baan met deze actie. Alweer zo’n succesverhaal?

“Het moet allemaal nog blijken. Het duurt in ieder geval langer dan mijn actie, dus zo blijkt maar weer dat er geen garanties zijn. We geloven in ieder geval dat het uiteindelijk resultaat zal opleveren. Ze heeft diverse reacties binnen van mensen en organisaties die willen helpen haar droombaan ook te vinden. We hebben haar actie op hetzelfde moment gestart als mijn actie. Hoewel de afbeelding die ik gebruikte best algemeen was en haar afbeelding een stuk specifieker én voorzien van een meer aansprekende foto (voegt Patrick er lachend aan toe) is deze uiteindelijke minder gedeeld. Het lijkt me leuk om daar eens een analyse op los te laten.”

 42bis in actie!

Aan social media experts ontbreekt het niet achter de schermen van 42bis.nl en natuurlijk zijn we hartstikke sociaal! Goed nieuws voor werkzoekenden die net als Patrick hun droombaan willen vinden! Content Collective is dé plek waar onze experts hun krachten bundelen en beschikbaar zijn voor de meest leuke én uitdagende klussen. We hebben twee van onze experts bereid gevonden  2 lucky bastards op een gratis social media consult via Skype te trakteren. Zo wordt het zoeken naar die droombaan via social media een stuk leuker én gemakkelijker!

Claartje Visser

Social media en marketing stromen door het bloed van Claartje Visser. Het verzorgen van workshops op het gebied van social media staat dan ook veelvuldig op haar agenda. Achter de schermen van 42bis.nl is deze drukke dame te vinden als onderdeel van het CSI-team en natuurlijk schrijft ze hier graag over haar passie voor social media en marketing.

Marcel Vergonet

Connection creator en social media adviseur Marcel Vergonet ontwikkelt in het dagelijkse leven social media strategieën en campagnes. Achter de schermen vermaakt dit sociale dier zich prima in het CSI-team en op 42bis.nl deelt Marcel zijn kennis en ervaring natuurlijk met plezier met onze lezers.

Winnen!

OPGELET! Het wordt nu pas écht leuk! Aan 42bis.nl de eer om twee gratis social media consulten* uit te delen. Je moet er natuurlijk wel iets voor doen. 27 februari maken we de winnaar bekend.

Laat in de comments weten:
1. Van wie wil JIJ een social media consult via Skype winnen?
2. Waarom? Waarom ben JIJ de lucky bastard die onze experts straks van de nodige tips & tricks moeten voorzien?

* Het social media consult zal ongeveer een uur duren. 

We willen van de winnaars natuurlijk graag weten hoe ze het social media consult via Skype hebben ervaren! We nemen een aantal weken na het social media consult dus nog even contact op en natuurlijk hopen we dat je ons dan kunt vertellen het razend druk te hebben met die droombaan!


Geschreven door