Narrowcasting brengt gerichte informatie via beeldschermen naar een specifieke doelgroep. Ideaal nu contentmarketing hot is. Voor veel kleinere organisaties was dit onbetaalbaar. Een nieuwe startup brengt verandering.

Op veel plekken waar je komt zie je schermen hangen. In de trein, op de luchthaven, op beurzen en in winkels. Op die schermen wordt informatie getoond die relevant zou moeten zijn voor de mensen die op dat moment in die ruimte zijn: narrowcasting. Dit in tegenstelling tot broadcasting, waarmee bijvoorbeeld via televisie in één keer een enorm publiek kan worden bereikt. En hoe groter het bereik, hoe minder relevant de informatie kan zijn. Op de bank zitten en zappen gaat niet voor niets goed samen. Net zo lang zoeken tot er iets voorbij komt dat je leuk vindt. Bij narrowcasting is er geen mogelijkheid om te zappen. Je krijgt bepaalde content te zien, of je het nu leuk vindt of niet.

Belang van goede content

Wie gebruik maakt van een narrowcasting-oplossing moet zorgen voor goede relevante content. Om deze informatie zo relevant mogelijk te maken, moet er al snel aan een online oplossing worden gedacht. Het weergeven van het laatste nieuws, treintijden of de weersvoorspelling kan grote meerwaarde bieden aan een specifiek publiek op een specifieke locatie. Ook interessant is het tonen van actuele sociale media. Helaas zijn dit soort oplossingen vaak niet echt goedkoop. Zeker voor kleine ondernemers dus een grote investering. Maar daar is nu verandering in gekomen.

Startup: Informatieschermen

Wie eerder artikelen van mij heeft gelezen, weet dat ik het leuk vind om startups in de gaten te houden. Zo schreef ik eerder over Instabridge en Postify, beide uit Zweden. Onlangs kwam ik Informatieschermen.com tegen, een startup uit eigen land. Ze bieden betaalbare online narrowcasting. Voor een laag bedrag per maand krijg je een klein kastje toegestuurd, dat je kunt aansluiten op de HDMI-ingang van een televisiescherm. Het kastje draait op Android en moet eenmalig worden verbonden met het lokale wifi-netwerk. Via een computer die is aangesloten op hetzelfde wifi-netwerk kun je inloggen op het dashboard van Informatieschermen.com. Het systeem wordt automatisch geüpdatet en start ook direct vanzelf op in de juiste modus. Zelf noemen ze het niet voor niets ‘plug & play narrowcasting voor een vriendelijke prijs’.

Het dashboard

De kracht van het dashboard is de eenvoud. Iedereen zou ermee moeten kunnen werken. Het enige dat de gebruiker hoeft te doen is een nieuwe slide aanmaken en uit een keuzelijstje kiezen wat deze moet weergeven. Het laatste nieuws via NU.nl, filemeldingen of je eigen Facebook tijdlijn, het kan allemaal. Ook YouTube wordt ondersteund, dus het is mogelijk een film te laten zien. Eigen content zoals teksten, plaatjes of een iframe kan makkelijk ingesloten worden. Daarnaast is het mogelijk om het scherm in vlakken te verdelen. Bijvoorbeeld het nieuws en het weer aan de linkerkant en de Facebook tijdlijn aan de rechterkant.

Per slide kan de gebruiker zelf aangeven hoe lang deze getoond moet worden.http://www.informatieschermen.com

Toepassingen

Als marketeer is het natuurlijk leuk om de juiste toepassingen te bedenken. Een winkelier zou een scherm in de etalage kunnen hangen, en zo een een extra klantcontactmoment in de customer journey creëren, zelfs als de winkel gesloten is. Bijvoorbeeld door aanbiedingen voor de volgende dag te tonen of een weergave van de webshop met uitgelichte producten, die mensen dan direct met hun smartphone kunnen bestellen. Het wordt helemaal leuk als er ook ‘user generated’ content getoond kan worden. Een directe weergave van een check-in van een klant bijvoorbeeld, of een klantbeoordeling.

Heb jij een leuk idee om narrowcasting goed toe te passen, laat het dan weten bij de reacties hieronder!

0 Shares:
1 comment
  1. Dit is geen narrowcasting. Dit is informatie van andere websites weergeven op een tv. Iets compleet anders.

Comments are closed.

Dit artikel is 8.686 keer gelezen