Affiliate marketing kan een sterke tool zijn om meer leads en sales binnen te halen. Via andere websites komt er verkeer naar je website toe, en als zo’n bezoeker overgaat tot een aankoop, betaal je daar een afgesproken commissie voor. Het voordeel is natuurlijk dat een deel van de promotie voor rekening komt van je affiliate. Maar pas op, want er is een nieuwe bandiet in town: de kortingscodecowboy.

Mijn ervaring met affiliate marketing is enigszins wisselend. Websites die kwalitatief goede inhoud hebben, die veel bezoekers trekken en vervolgens hoogwaardig verkeer doorsturen naar mijn website (lees: die van mijn klant): helemaal niks mis mee. Voor zulke conversies een eerlijke commissie afdragen is geen probleem, want de conversie heeft me verder niets gekost qua marketingbudget.

We hadden al vergelijkingspiraten…

Helaas leveren in de praktijk veel affiliatewebsites niet bepaald de beste kwaliteit. Een oneervolle vermelding hierbij zijn vergelijkingssites die voor bepaalde branches uit de grond worden gestampt. Deze sites zijn vaak goed geoptimaliseerd op zoekwoorden, en suggereren voor de consument een vergelijking te bieden van verschillende aanbieders. De praktijk leert echter dat er heel wat vergelijkingssites zijn die niet sorteren op kwaliteit, maar simpelweg de aanbieder die de hoogste commissie betaalt bovenaan zetten. Deze boeven noem ik vergelijkingspiraten, en die lopen al een tijdje mee. Recent kwam ik echter in aanraking met de nieuwste bandiet in town: de kortingscodecowboy.

…en nu krijgen we kortingscodecowboys

Websites speciaal gericht op actie- en kortingscodes hebben zich de laatste jaren op koopjes jagend Nederland gestort. Op zich is daar niets mis mee natuurlijk. Maar steeds vaker wordt er een geslepen trucje uitgehaald. Als een bezoeker zich al in een winkelmandje bevindt, en er is de mogelijkheid om een actiecode in te vullen, is het niet zo vreemd dat de bezoeker op Google gaat zoeken naar een werkende actiecode.

Steeds vaker zie je dan dat de bezoeker op de website van een kortingscodecowboy terechtkomt. De website is mooi geoptimaliseerd op zoekwoorden als “Kortingscode [bedrijfsnaam]”, maar heeft helemaal geen kortingscode. Nooit gehad ook! Soms zie je zulke pagina’s zelfs voor bedrijven die helemaal geen kortingscodes gebruiken! Maar wat staat er wel? Een grote knop met “Ga (terug) naar de website van [bedrijfsnaam]”. En daar heb je het: een bezoeker die toch al een sale wilde gaan afronden klikt op die button, en is nu ineens een lead van de kortingscodecowboy die zijn affiliatecommissie binnen haalt.

Hoe kun je je wapenen tegen de kortingscodecowboy?

Gelukkig is er wel een aantal dingen die je kunt doen om te voorkomen dat je onterecht commissie moet betalen aan de kortingscodecowboy. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je selectief bent in welke websites je toestemming geeft om affiliate te worden. Je kunt alle kortingscodewebsites blokkeren, maar het is in elk geval slim om even kritisch te kijken naar de websites die zich aanmelden als affiliate. Zo kun je de legitieme sites scheiden van de cowboys. Daarnaast is het slim om regelmatig je eigen bedrijfsnaam/webshop te googlen in combinatie met termen als ‘actiecode’ en ‘kortingscode’, om te kijken of er geen websites misbruik proberen te maken.


Geschreven door